Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-04, 06:57
  #1
Medlem
Missade den på SVT play då jag för sent fick höra om den. SVT har inga planer på att visa den igen. Finns det mot förmodan någon här som har den inspelad och kan tänkas vilja dela med sig?
Citera
2018-12-27, 01:02
  #2
Medlem
gregersnegrers avatar
SVT producerar ju mest rent skit men kanske kan den vara något att se, men jag har en känsla av dom har vinkeln "Hermelin gillade sufism, sufismen är en del av islam och alltså är det bra om vi importerar miljoner och åter miljoner muslimer till Sverige". Om den inte har den vinkeln så är jag också intresserad av att se filmen om den "tokige baronen". Eller var han greve?
Citera
2018-12-28, 12:25
  #3
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gregersnegrer
SVT producerar ju mest rent skit men kanske kan den vara något att se, men jag har en känsla av dom har vinkeln "Hermelin gillade sufism, sufismen är en del av islam och alltså är det bra om vi importerar miljoner och åter miljoner muslimer till Sverige". Om den inte har den vinkeln så är jag också intresserad av att se filmen om den "tokige baronen". Eller var han greve?
Han var egentligen inte "tokig", utan han var en slösaktig festprisse och förmodligen alkoholist.
Och det gillade inte familjens överhuvud, som först drog in pengarna, och sen omyndigförklarade Erik (och satte honom på mentalsjukhus).

På den tiden hade överklassen så stort inflytande att de kunde göra så.

Så, Erik blev inlåst på hispan bland alla galningar, mongon och pajaser.
Där fick han det emellertid lugnt och skönt, och fick all tid i världen för att börja översätta persisk poesi till svenska.
Hans förmyndare, storebrodern som låste in honom, gick med på att bekosta utgivningarna av översättningarna - om än inte utan knot.

Men, Erik Hermelin var aldrig någon "sufi."
Han översatte persisk poesi - som ofta var diktad av just sufier.
Men någon sufi, eller muslim, var Erik aldrig.
Citera
2019-01-09, 21:44
  #4
Medlem
prolapse89s avatar
Läs Ångesthjulets rullningar .Bra biografi.

Dokumentären var rätt kass, förutom Carl Göran Ekerwalds delar. Någon släkting till Hermelin talade lite om hans liv etc. De tog inte upp särskilt mycket av hans liv öht, ett liv som som innan hans hospitalisering var extraordinärt. Det som var lite kul med dokumentären var dock vissa snuttar av en filmatisering, dessa filmsnuttar såg ut att komma från någon slags spelfilm om Heremlin, någon som känner till den? Hittar den inte någonstans, såg väldigt 70-tal ut, den var skit, men skulle vara väldigt rolig att se ändå.

Som någon skrev var väl Eric Hermelin aldrig Sufi i den mån att han inte var medlem i någon order eller dylikt. Däremot ser jag honom som vår egen Sufi, hans liv påminner nästan om någon av de "vänner" som beskrivs i "Vännernas minne". Förövrigt är Hermelins fotnoter de mest intressanta, det är där man hittar allt kul. Han skapade verkligen en egen stil och visade på likheterna mellan olika mystiker, en mix av medeltidens Sufipoeter, Swedenborg, Böhme och Madame Guyon.

Men visst, dokumentären var väl helt ok, jag uppfattade den inte som någon slags propaganda för den typ av Islam som följt i spåren av den stora invandringen.

Sedan om Han verkligen var galen eller ej vettefan. Han var ju ganska medtagen av sin syfilis samt hans livsstil. Men inte fan förtjänade han att sitta inspärrad på Lunds Hospital på livstid. Men som sagt, hans inspärrning kanske hjälpte honom att komma närmare gud.
Citera
2019-01-09, 22:23
  #5
Medlem
judekolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prolapse89
Läs Ångesthjulets rullningar .Bra biografi.

Dokumentären var rätt kass, förutom Carl Göran Ekerwalds delar. Någon släkting till Hermelin talade lite om hans liv etc. De tog inte upp särskilt mycket av hans liv öht, ett liv som som innan hans hospitalisering var extraordinärt. Det som var lite kul med dokumentären var dock vissa snuttar av en filmatisering, dessa filmsnuttar såg ut att komma från någon slags spelfilm om Heremlin, någon som känner till den? Hittar den inte någonstans, såg väldigt 70-tal ut, den var skit, men skulle vara väldigt rolig att se ändå.

Som någon skrev var väl Eric Hermelin aldrig Sufi i den mån att han inte var medlem i någon order eller dylikt. Däremot ser jag honom som vår egen Sufi, hans liv påminner nästan om någon av de "vänner" som beskrivs i "Vännernas minne". Förövrigt är Hermelins fotnoter de mest intressanta, det är där man hittar allt kul. Han skapade verkligen en egen stil och visade på likheterna mellan olika mystiker, en mix av medeltidens Sufipoeter, Swedenborg, Böhme och Madame Guyon.

Men visst, dokumentären var väl helt ok, jag uppfattade den inte som någon slags propaganda för den typ av Islam som följt i spåren av den stora invandringen.

Sedan om Han verkligen var galen eller ej vettefan. Han var ju ganska medtagen av sin syfilis samt hans livsstil. Men inte fan förtjänade han att sitta inspärrad på Lunds Hospital på livstid. Men som sagt, hans inspärrning kanske hjälpte honom att komma närmare gud.

Verkar vara en intressant figur. Googlade på "Ångesthjulets rullningar" men fick fram "Ångesthjulets svängningar", så du har kommit ihåg lite fel där

Är väl ingen i tråden som påstår att Hermelin var sufi eller muselman? Men någon vädrar oro kring att SVT kan tänkas ha den vinkeln, eller en vinkel att Hermelin tyckte om islam och därför måste import av hundratals miljoner muslimer till Sverige vara av godo. Jag delar den oron.

Jag ska se dokumentären (om den finns kvar på nätet?) och läsa biografin om denne store herre, som hittills för mig icke varit bekant. Jag vill nu stifta bekantskap med denne icke-muslim!
Citera
2019-01-10, 02:05
  #6
Medlem
prolapse89s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av judekoll
Verkar vara en intressant figur. Googlade på "Ångesthjulets rullningar" men fick fram "Ångesthjulets svängningar", så du har kommit ihåg lite fel där

Är väl ingen i tråden som påstår att Hermelin var sufi eller muselman? Men någon vädrar oro kring att SVT kan tänkas ha den vinkeln, eller en vinkel att Hermelin tyckte om islam och därför måste import av hundratals miljoner muslimer till Sverige vara av godo. Jag delar den oron.

Jag ska se dokumentären (om den finns kvar på nätet?) och läsa biografin om denne store herre, som hittills för mig icke varit bekant. Jag vill nu stifta bekantskap med denne icke-muslim!

Oj! Hoppsan, klart som fan det ska vara svängningar! Jag tror att Hermelin såg sig själv som Muhammedan, dock inte säker. Religiös utav helvete dock. Jag tycker inte riktigt att dokumentären framställdes som så Islamvurmande, däremot judevurmande, vilket såklart aldrig är trevligt. Hermelin vara något av en judefetischist och skrev arga insändare och texter där han agiterade mot Hitler, han skänkte pengar och sålde böcker till förmån för förföljda judar.

Den Islam vi ser idag är något helt annat. Den handlar mer om etnicitet, etniska grupper som använder religionen för att främja sin etniska grupps intressen och hålla gruppen i schack. Sufismen är på sätt vis väldigt odogmatisk, jämfört med den.

Här på forumet finns det en gammal tråd om Sufism, där flera texter av Hermelin finns återgivna, har jag för mig. Men läs boken och även lite av det han skrev, en märklig figur!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback