Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-03, 23:43
  #1
Medlem
Har gjort ett seriöst privat utredningsarbete, och nu behöver jag göra 'bok' av det för att ge bort det som julklapp. Jag funderar över hur man kan göra det utan att behöva råna en bank för att få råd. Tänkte fråga här om folk har några bra tips och idéer.

Med 'bok' menar jag att jag vill skriva ut materialet och på nåt sätt binda ihop papperen i en pärm eller nåt omslag, så det ser ut- och funkar som en bok. Men jag behöver 5-6 exemplar, inte fler. Det lär bli mellan 100-150 sidor, och jag tänker nog hålla mig till A4 format för enkelhetens skull. Hela materialet kommer finnas i en välgjord PDF för utskrift.

Utskriftsmässigt ska det förstås bara utskrivet på båda sidor om varje ark, som i en bok. Och det är inte mycket färg-utskrift som behövs alls. Det är nog bara 3-4 sidor som är i färg. Allt annat är svart-vitt. Jag gillar det grafiska stuket.

Ett seriöst företag i stan, som kör nivån under tryckeri, dom säger dom behöver ta många tusen av mig för att göra jobbet. Och bindningen dom kan erbjuda är plastspiraler typ kollegieblock.

Jag inbillar mig det blir lite svårt för mig att göra på egen hand. Har vanlig blåckstråleskrivare, och man måste typ skriva ut på båda sidor av varje papper och sådär.

Tänkte fråga efter tips och idéer hur man kan göra det här utan att behöva råna banken först.
Tackar å bockar för alla former av input.

/O
Citera
2018-12-03, 23:50
  #2
Medlem
Grollarens avatar
Jag kollade runt när jag skulle publicera min egen bok. Det bästa jag hittade var vulkanmedia.se
Där finns en flik med priser så du kan se direkt vad din bok kommer att kosta.
Billigt var det med
Citera
2018-12-03, 23:51
  #3
Medlem
l150s avatar
Hade bokbindning i skolan.
Inte särskilt svårt att få det snyggt.
Läs nån guide och gör det själv.
Citera
2018-12-04, 00:27
  #4
Medlem
Googla digitaltryck bok så får du upp ett antal förslag. Bläckstråleskrivare låter som ett ganska dyrt och kackigt alternativ.
Citera
2018-12-05, 17:17
  #5
Medlem
Jag har gjort ett tiotal böcker som julklappsgåvor den senaste tiden. Jag använder Peach system, som jag köpte på Netto, tror jag, för många år sedan. Du behöver alltså en bindningsmaskin och ryggar. Apparaten fungerar dels som hålslagare och dels som rygguppspännare när inlagan träs på ryggen. Det är alltså ingen äkta spiral, utan 21 hakar som sitter fast i en rygg, som träs i hålen.
Min maskin heter Peach smart binder, men verkar inte gå att få tag på på nätet längre.
På nätet ser jag att conrad.se säljer en "Peach star pro" som ser ut ungefär som den jag har. På peachstore.se ser jag att det finns ett stort utbud av ryggar i olika storlekar, men jag förstår inte riktigt hur man beställer... Sedan finns det ju även andra fabrikat... De flesta dock betydligt dyrare. För en 150-sidorsbok behöver du en 12 mm-rygg.
Staples plastspiraler (dvs ryggar) ska enligt reklamen lämpa sig för alla typer av bindningsmaskiner, är billiga och tycks vara lätta att få tag på. Sedan använder jag ett styvare papper som omslag, för att inte boken ska bli för sladdrig. Vill du ha ryggtext kan du vika och tejpa ett större pappersark om hela boken, med lite tålamod kan det bli riktigt snyggt. Själv gör jag böckerna i A5-format, funkar ju på de flesta skrivare, och ja, att skriva ut dubbelsidigt är väl standard?
Citera
2018-12-06, 05:37
  #6
Medlem
elektronikfreaks avatar
Förr i tiden gav Adobe ut ett DTP-program (desk top publishing) som hette PAGEMAKER. Ett alldeles ypperligt program som gjorde att sidorna blev utprintade om man ex skrev sidorna i A4 och ville få "boken" i A5. Självklart printade man både fram- och baksida varför en bok på 100 sidor bara blev 25 stycken A4 pappersark. Utprintningen kostade ju inte många kronor och att häfta ihop boken kostade ju inte många ören. Vill minnas att en ursprunglig 100-sidor A4 > häftad A5 bok gick på ca 20 kronor inkl lite styvare papper som tryckt omslag.

Vill du däremot få den inbunden så kostar det säkert något mer!
Citera
2018-12-06, 05:50
  #7
Medlem
elektronikfreaks avatar
...tillägg till mitt inlägg ovan... Adobe Pagemaker 7.0 finns tydligen fortfarande. Tom till MS Win 10. Sök så lär du finna om du är intresserad!
Citera
2018-12-06, 05:58
  #8
Medlem
Utomlands tex Österrike finns copy shops som snabbt slänger ihop tex utbildningsmaterial i häfte. Borde finnas i Sverige med?
Citera
2018-12-08, 09:33
  #9
Medlem
Tänk på att antalet sidor måste vara jämt delbart med FYRA...
120, 124, 128, 132 och så vidare - annars får man lägga till tomma sidor.
Det finns småtryckerier i många städer numera som har möjlighet att trycka digitalt. Bör inte vara några problem. Att vända sig till företag som gör fotoböcker är enligt mig inte en bra idé om man vill formge själv och lämna tryckfärdig PDF, dessutom brukar de inte fungera med tjockare alster.
Sen tillkommer kostnad för att binda boken, mjuk eller hård pärm gör också stor skillnad i pris.



Citat:
Ursprungligen postat av elektronikfreak
Förr i tiden gav Adobe ut ett DTP-program (desk top publishing) som hette PAGEMAKER. Ett alldeles ypperligt program som gjorde att sidorna blev utprintade om man ex skrev sidorna i A4 och ville få "boken" i A5. Självklart printade man både fram- och baksida varför en bok på 100 sidor bara blev 25 stycken A4 pappersark. Utprintningen kostade ju inte många kronor och att häfta ihop boken kostade ju inte många ören. Vill minnas att en ursprunglig 100-sidor A4 > häftad A5 bok gick på ca 20 kronor inkl lite styvare papper som tryckt omslag.

Vill du däremot få den inbunden så kostar det säkert något mer!

Idag ger Adobe ut ett program som heter InDesign som har EXAKT samma funktion...
Det kallas utskjutning. Varierar beroende på tryckarkets mått och hur du efterbehandlar, skär/binder.
UTSKRIFT är ett ganska bra svenskt ord för det som på engelska heter print.
Du får dock problem med krypning om du häftar så tjocka produkter och omslaget når inte runt hela trycksaken. Det krävs att man skär för att få det snyggt och att man i utskjutet kompensera för just krypning.
__________________
Senast redigerad av martinator 2018-12-08 kl. 09:39.
Citera
2019-07-05, 13:50
  #10
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Googla "Print on demand" så hittar du flera firmor som gör böcker i enstaka exemplar!
Citera
2019-08-08, 03:40
  #11
Medlem
Mayahexs avatar
Kolla med tryckerimuseet ,exempelvis i Eskilstuna eller om du har nån närmre dig. De är i bruk och tro det eller ej de har även ett mycket modernt tryckerikontor !
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback