Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-03, 23:40
  #1
Medlem
Jag har läst någonstans att (precis som i fallet med de första s k solkejsarna i Kina) att grundarna/eliten i det antika/för-antika Japan, skulle haft europid, ja t o m nordisk, fenotyp (ljust hår, blå/gröna ögon osv).

Det ska t o m finnas fotografier från slutet på 1800-talet på några av de sista adliga samurajerna, där man klart och tydligt ser en klar europid fenotyp (dock ej nordisk vid denna tidpunkt, utan allmänt europid fenotyp).

Jag har sökt lite på nätet, men hittade inget.

Finns det någon annan här som vet mer, och som kanske kan länka?
Citera
2018-12-04, 06:46
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Jag har läst någonstans att (precis som i fallet med de första s k solkejsarna i Kina) att grundarna/eliten i det antika/för-antika Japan, skulle haft europid, ja t o m nordisk, fenotyp (ljust hår, blå/gröna ögon osv).

Det ska t o m finnas fotografier från slutet på 1800-talet på några av de sista adliga samurajerna, där man klart och tydligt ser en klar europid fenotyp (dock ej nordisk vid denna tidpunkt, utan allmänt europid fenotyp).

Jag har sökt lite på nätet, men hittade inget.

Finns det någon annan här som vet mer, och som kanske kan länka?

http://eurasiannation.proboards.com/...-semi-eurasian

/Johan
Citera
2018-12-05, 07:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
http://eurasiannation.proboards.com/...-semi-eurasian

/Johan

Mycket intressant.

Finns det fler länkar, som kanske visar att det fanns en sådan koppling just bland det ledande skiktet i gamla Japan?
Citera
2018-12-05, 17:53
  #4
Medlem
RudyardKiplings avatar
Instämmer! Oerhört spännande och alltid intressant när JohNils skriver sina inlägg. Tack!
Citera
2018-12-05, 21:18
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Mycket intressant.

Finns det fler länkar, som kanske visar att det fanns en sådan koppling just bland det ledande skiktet i gamla Japan?

Det verkar som att många anser att japaner med västerländska drag (mest uppenbart är de kraftiga hakorna och europeida ögon) kommer från Jomon-folket:

https://en.wikipedia.org/wiki/J%C5%8Dmon_period

Statyn som visas där påminner väldigt mycket om konststilen i Sydamerika innan Columbus så jag skulle gissa på att besläktade folk kolonialiserade Amerika.

Observera att det finns gott om fotografier på japanska aristokrater och samurajer som inte ser särskilt västerländska ut alls.

/Johan
Citera
2018-12-15, 03:19
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Jag har läst någonstans att (precis som i fallet med de första s k solkejsarna i Kina) att grundarna/eliten i det antika/för-antika Japan, skulle haft europid, ja t o m nordisk, fenotyp (ljust hår, blå/gröna ögon osv).

Det ska t o m finnas fotografier från slutet på 1800-talet på några av de sista adliga samurajerna, där man klart och tydligt ser en klar europid fenotyp (dock ej nordisk vid denna tidpunkt, utan allmänt europid fenotyp).

Jag har sökt lite på nätet, men hittade inget.

Finns det någon annan här som vet mer, och som kanske kan länka?

Han Kineser kommer från Norra Östra Kina, vi kan säga Shandong.
Shandong har mycket ljus hud. Deras längd är nästa som Germaner. Dock har de mindra kroppshår och svettas mindre än vita. Ansiktsformen är annorlunda.
För tretusen började dessa han Kineser utvidga sitt rike söderut och västerut. Dessa han Kineser gifte sig med lokala flickor. Så södra Kineser ser helt annorlunda ut.

På 600 talet flyttade många muslimer, judar oxh Kristna handelsmän till Kina. Kinas regering uppmuntrade att olika minoriets befolkning skulle gifta sig med andra. Många muslim män gifte sig med Koreanska. Många Kineser gifte sig eller hade konkubine från Uyghur, Uygher är ett blandfolk, många blåögda.

Han Kineser på dessa muslimer, judar och kristna som människor med många ögonfärger. Den tiden var Kinas kulturella storhetstid.

På 1200 talet erövade Mongolerna Kina. Senare försökte Mongolerna Japan.
Under 1400 eller 1500 försökte Japan eröva Korea. Korea med Kinas stöd drev bort Japan från Korea. Men Japan fick med sig Konfurse lärda män, kunniga risbönder och metallurger.

Under 1600 talet erövades Kina av ett nomad foök från Norr, Manchu folket. Manchu styrde Kina fram till Republiken Kina.
__________________
Senast redigerad av svensk0kina 2018-12-15 kl. 03:20. Anledning: Skriv
Citera
2018-12-15, 05:44
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Against-modernity
Jag har läst någonstans att (precis som i fallet med de första s k solkejsarna i Kina) att grundarna/eliten i det antika/för-antika Japan, skulle haft europid, ja t o m nordisk, fenotyp (ljust hår, blå/gröna ögon osv).

Det ska t o m finnas fotografier från slutet på 1800-talet på några av de sista adliga samurajerna, där man klart och tydligt ser en klar europid fenotyp (dock ej nordisk vid denna tidpunkt, utan allmänt europid fenotyp).

Jag har sökt lite på nätet, men hittade inget.

Finns det någon annan här som vet mer, och som kanske kan länka?

Globalisering har funnits länge. Det kan finnas flera orsaker till Samurajer med vitt utseende
1. Från 1500 talet fram till 1800 talet hade vi en livlig handel mellan Manilla och Mexico. Phillipins styrdes av Nya Spanien ( dagens Mexico). Så både Spanjorer och Mexikaner bosatta sig i Phillipines. Fram till Japans isolering hade vi handel mellan Manila och Japan. Kanske någon rik Japan gillade en kvinna med för dem exotiskt utseende.
2 Från 600 flyttade många muslimer till Kina som handelsmän. Kinas ledning ville att etniska minority skulle blandas. Vita muslimer gifte sig oftast med Koreanskor.
3 Kanske vikingar hade någon handelstation efter sidenvägen och de bytte vita slavinnor till silke.
4 Idag är befolkningen i Xinjiang 50% vit och 50% Östasiatisk. Vissa forkare menar att ursprungsbeolkningen i Xinjiang var vit.

Det har gjorts meta unddrsökningar och Kineser och Japaner har samma blandning, om jag kommer ihåg rätt 90% östasiatisk och 10% sydostasiatisk. Koreaner hade högre andel öst asitisk.

Sveige, Danmak hade samma blandning. Mycket germanskt men även inslag av medelhavstyp och väst asiatiskt. Finland hade även 5% eller 10% Östasiatiskt.
Citera
2018-12-15, 06:03
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
http://eurasiannation.proboards.com/...-semi-eurasian

/Johan

Dom ser verkligen ut som västerländska. Men Jonmo kulturen försvann för 2500 år sen.
Citera
2018-12-15, 06:53
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohNils
Det verkar som att många anser att japaner med västerländska drag (mest uppenbart är de kraftiga hakorna och europeida ögon) kommer från Jomon-folket:

https://en.wikipedia.org/wiki/J%C5%8Dmon_period

Statyn som visas där påminner väldigt mycket om konststilen i Sydamerika innan Columbus så jag skulle gissa på att besläktade folk kolonialiserade Amerika.

Observera att det finns gott om fotografier på japanska aristokrater och samurajer som inte ser särskilt västerländska ut alls.

/Johan

Detta folk, Olmec, hade ett skriftspråk, som liknar gammal kinesiska för tusentals år sen. Japan hade inget skriftspråk förrän 600 talet och de tog det Kinesiska.
För mig måste en högkultur ha ett skriftspråk.

En artikel som snalyser gammal kinesiska och Olmec tecken
http://sino-platonic.org/complete/sp...se_writing.pdf
__________________
Senast redigerad av svensk0kina 2018-12-15 kl. 07:08. Anledning: Till
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback