Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-03, 23:31
  #1
Medlem
Ranndalls avatar
När jag var yngre hade jag en släkting som samlade på sig massa gamla tekniska prylar.
I brist på annat att göra så byggde jag ihop en kass dator med gammal hårdvara.

Jag vill minnas att jag inte kom så långt med det projekt. För direkt efter när jag hade installerat windows xp och anslutit mig till internet fick jag en massa virusattacker jag aldrig tidigare varit med om.

Kan det vara så att äldre hårvara är mer mottagliga för virusattacker? Alternativet är väl att det var något annat fel på själva datorn jag då tolkade som virus?
Citera
2018-12-03, 23:49
  #2
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Nej äldre hårdvara är det inte, äldre operativsystem däremot. Finns en föreläsning för några år sedan då dom berättade genomsnitts tiden för en opatchad exponerad nyinstallerad xp dator och det går fort.. Minuter om jag minns rätt.

Snarare nyare hårdvara som är mer sårbar med allt som framdagats på senare tid, spectre meltdown varianter av det samt intel me/amd psp etc..
Citera
2018-12-03, 23:51
  #3
Medlem
lacklustermasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Nej äldre hårdvara är det inte, äldre operativsystem däremot. Finns en föreläsning för några år sedan då dom berättade genomsnitts tiden för en opatchad exponerad nyinstallerad xp dator och det går fort.. Minuter om jag minns rätt.

Snarare nyare hårdvara som är mer sårbar med allt som framdagats på senare tid, spectre meltdown varianter av det samt intel me/amd psp etc..

Fast äldre hårdvara är det som drabbats hårdast av spectre och meltdown...
Citera
2018-12-04, 00:52
  #4
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacklustermason
Fast äldre hårdvara är det som drabbats hårdast av spectre och meltdown...

Hur då? Dom har väl påverkats mer i bemärkelse att prestandan har påverkats mer negativt än nyare processorer på grund av att vissa instruktioner på nyare professorer gör det lättare att patcha och behålla prestandan.

Rätta mig gärna om jag har fel, men har inte någonstans tidigare läst att äldre hårdvara är mer sårbar för dessa.

Jag är novis men följer vissa podcasts, finns säkert någon insatt som ids förtydliga här.
Citera
2018-12-04, 00:55
  #5
Medlem
sommarlovs avatar
Hittar ni så gamla datordelar så processorn saknar No execute lock kan det bli jobbigt.
https://en.wikipedia.org/wiki/NX_bit

Men anledningen till att du fick virus med XP var att före SP2 fanns det ingen vettig brandvägg.
Hade du löst det innan nu stoppade i nätverkssladden hade du sluppit problem.
Citera
2018-12-04, 01:00
  #6
Medlem
lacklustermasons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sleepyoh22
Hur då? Dom har väl påverkats mer i bemärkelse att prestandan har påverkats mer negativt än nyare processorer på grund av att vissa instruktioner på nyare professorer gör det lättare att patcha och behålla prestandan.

Rätta mig gärna om jag har fel, men har inte någonstans tidigare läst att äldre hårdvara är mer sårbar för dessa.

Jag är novis men följer vissa podcasts, finns säkert någon insatt som ids förtydliga här.

Jag har ingen aning, jag gissar bara. Det effektivaste sättet att lära sig något på är att motsäga folk, då gör de all research åt en för de vill bevisa hur fel man har.
Citera
2018-12-05, 10:22
  #7
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacklustermason
Jag har ingen aning, jag gissar bara. Det effektivaste sättet att lära sig något på är att motsäga folk, då gör de all research åt en för de vill bevisa hur fel man har.

Precis som det sagts är det inte hårdvaran i sig som är det sårbara (mot datorvirus) utan de operativsystem du kunde köra på dessa..

Och glöm inte att just eran med opatchade XP-datorer som anslöts direkt mot internet är just anledningen till att Microsoft totalt skrev om XP (blev XP SP2) så den bl.a. fick en brandvägg.
Men den brandväggen är ju en mjukvarubrandvägg..
Och i dag ansluts praktiskt taget inga datorer direkt mot internet utan att de har en sk. ROUTER mellan sig och internet... (en brandvägg i sig)

Den skyddar mot bl.a. expoit-kits och liknande, men de skyddar inte när användaren klickar på en skadlig länk i t.ex. ett e-postmeddelande eller på en webbsida..

Så visst! det finns sårbar hårdvara (ofta i form av Linux-baserade IOT-enheter) men då dessa i regel sitter bakom en brandvägg i dag så minskar deras exponering mot internet..
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback