Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-03, 16:02
  #1
Medlem
Under 2016-17 gjorde en äldre svensk schackspelare fantastiska resultat i förhållande till vad man kunde förvänta av hans ELO-ranking. Han vann alla sju partierna i Allsvenskan den säsongen, visserligen i en lägre serie, men det är ändå inte enkelt att vinna alla partier. Mest uppmärksammat blev när han vann två tävlingar, Hisingen Open och Västgöta Open, inom loppet av några månader. I den senare turneringen besegrade han en stormästare och spelade remi mot en annan stormästare. Partierna finns publicerade, av mannen själv, på Internet.

https://sites.google.com/site/alings...-i-skara-dag-1

https://sites.google.com/site/alings...-i-skara-dag-2

Mannen ger i länkarna fryntliga tips om hur man kan nå framgångar i schack, fastän man kan tro att det skulle vara omöjligt.

Sveriges Schackförbunds tävlingskommitté fattade misstankar och efter sista ronden i en annan schackturnering på våren 2017, där mannen hade tagit sex poäng av åtta möjliga, fördes han till ett annat rum för visitation. Då hade han två mobiltelefoner på sig och en Bluetooth. Dessa beslagtogs för analys. Även världsschackförbundet, FIDE, var inblandat. Efter ett halvår kom domen: två års avstängning från schack pga fusk. Inga detaljer om identitet eller tillvägagångssätt har publicerats officiellt.

Mannen är Peter Fendrich. Han spelade vid detta tillfälle i Alingsås SS, där han hade gått med i klubben 2014. Han har en bakgrund inom datavetenskap och schackprogrammering. Hans son, David, spelar i SS Manhem i förstalaget.

Flera frågor dyker upp, när man studerar detta:

1) Exakt vari består bevisen? Är han skyldig till fusk?

2) Sveriges Schackförbund tiger som muren och Alingsås SS har städat bort mannen ganska väl (dock inte historiskt, vilket man kan se i länkarna ovan). Det finns bara en källa på Internet som röjer mannens identitet. Varför är det så? Om man har stängt av mannen från schack i två år, så har man väl på fötterna om hans fusk, och i så fall finns väl inga hinder för att publicera vad som har hänt.

3) Sonen David, som själv jobbar med AI, deltog inte i någon av de två tävlingar som Peter så överraskande vann. Men i Peters kommentarer ovan nämns David och kontakterna dem emellan mellan partierna. Fanns det någon annan som kände till eller samarbetade med Peter i det fusk som han har blivit avstängd för?

Här poserar far och son i en nyligen publicerad intervju:

https://tenfifty.io/a-day-in-the-life-of-tenfiftys-cto/
Citera
2018-12-03, 18:19
  #2
Medlem
johanjosefssons avatar
Det är det som är så svårt med att fuska - Man måste göra det snyggt. Och jag tror att du ju bättre man är, desto lättare är det. Det vill säga, du vet vilka drag som kräver mer tankekraft och vilka som är enklare. Till exempel vore det konstigt om en spelare spenderade 3 timmar på att tänka fram öppningsdraget, medan ett "genidrag" i en trasslig situation krävde 2 sekunders betänketid. Och då kan det också vara lättare att lägga sig i vissa matcher om man låtsas göra misstag som kan uppfattas mänskliga.

Han vann helt enkelt för mycket.
Citera
2018-12-10, 13:01
  #3
Medlem
Nu har jag lyckats gräva fram ytterligare information som svar på frågorna 1 och 2 i mitt ursprungliga inlägg.

Peter Fendrich togs till ett separat rum efter sista ronden i Kviberg Open. Han hade en mobiltelefon bredvid sig som var avstängd och en annan mobiltelefon på sig. Han hade Bluetoothkoppling till den mobiltelefon som han hade på sig. Peter Fendrich nekar till alla fuskanklagelser.

Jag förstår själv inte hur denna utrustning skulle kunna vara tillräcklig för att skicka de på brädet utförda dragen till en schackmotor. För det skulle det krävas en medhjälpare på plats. Partierna har ju inte heller sänts online.

Men det var heller inte utrustningen i sig som fällde Fendrich. Det sägs att det i stället var analyser av partierna och den likhet med de valda dragen som kom från en känd dator för fuskare i USA. Det rör sig sålunda inte om handfasta bevis utan om indiciebevis.

Med nuvarande information (vilken naturligtvis inte är lika komplett som den Sveriges Schackförbunds tävlingskommitté har haft tillgång till) så känns det för mig inte tillfredsställande att detta ledde till en avstängning från schack i två år. Detta kan vara ett "justitiemord" inom schacket, även om ingen juridisk process har genomförts. Arbetet mot fusk är viktigt, men det hade känts betydligt bättre, om bevisläget hade varit klarare.
Citera
2018-12-16, 16:09
  #4
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngemarH
Nu har jag lyckats gräva fram ytterligare information som svar på frågorna 1 och 2 i mitt ursprungliga inlägg.

Peter Fendrich togs till ett separat rum efter sista ronden i Kviberg Open. Han hade en mobiltelefon bredvid sig som var avstängd och en annan mobiltelefon på sig. Han hade Bluetoothkoppling till den mobiltelefon som han hade på sig. Peter Fendrich nekar till alla fuskanklagelser.

Jag förstår själv inte hur denna utrustning skulle kunna vara tillräcklig för att skicka de på brädet utförda dragen till en schackmotor. För det skulle det krävas en medhjälpare på plats. Partierna har ju inte heller sänts online.

Men det var heller inte utrustningen i sig som fällde Fendrich. Det sägs att det i stället var analyser av partierna och den likhet med de valda dragen som kom från en känd dator för fuskare i USA. Det rör sig sålunda inte om handfasta bevis utan om indiciebevis.

Med nuvarande information (vilken naturligtvis inte är lika komplett som den Sveriges Schackförbunds tävlingskommitté har haft tillgång till) så känns det för mig inte tillfredsställande att detta ledde till en avstängning från schack i två år. Detta kan vara ett "justitiemord" inom schacket, även om ingen juridisk process har genomförts. Arbetet mot fusk är viktigt, men det hade känts betydligt bättre, om bevisläget hade varit klarare.
Han kanske hade en kamera på sig, på samma sätt som HP-fuskarna.
Citera
2019-01-10, 10:44
  #5
Medlem
Jag har funnit ytterligare ledtrådar.

Det har tydligen presenterats sannolikhetsanalyser från jämförelserna mellan Fendrichs partier och det program som man menar att han skulle ha använt. Fendrich själv uppges ha sagt att han "inte förstår sannolikhetsanalyserna", medan det som fällde avgörandet i fallet skall vara att sannolikheten att han själv, eller för den delen någon spelare öht, skulle ha kunnat hitta alla dessa drag som korrelerar så väl med datorprogrammet utan att ha använt det är närmast försumbar.

Jag skulle dock själv vilja se underlaget för att kunna uttala mig huruvida det är tillräckligt för att utdöma en avstängning.
Citera
2019-01-10, 11:30
  #6
Medlem
rostigamazons avatar
Kan man inte be han spela igen, utan att ha dessa mobiler på sig. Då ser man om han spelar lika bra, eller om kvaliteten på spelet sjunker.
Citera
2019-01-20, 09:33
  #7
Medlem
Från och med maj i år blir Peter Fendrich fri att spela schack igen. Då får vi se om han vill sätta sitt skamfilade rykte på spel. Om han är oskyldig, så hoppas jag att han kommer att spela igen och spela lika bra som innan avstängningen. Det troliga är väl dock att om han kommer att spela igen, så kommer han inte att kunna återupprepa sina goda resultat. Han är nu två år äldre, tusen tankar går genom hans huvud liksom genom motståndarnas och åskådarnas. Vid bra resultat kommer misstankarna tillbaka. Om han är skyldig och inte kan eller vågar fuska igen, så kommer förstås resultaten att bli betydligt sämre.

Det bästa för schacket i Sverige vore dock om sanningen bakom detta kom fram. Det skulle rensa luften inom svenskt schack. Nu är den tät av spekulationer.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback