Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-02-18, 10:54
  #1
Medlem
Stengahs avatar
Vet inte om den här tråden har existensberättigande, men jag tänkte att vi som gillar BM (tror väl att det finns fler än jag) skulle kunna tipsa om lite ovanligare skivor som är bra men som kanske inte är så allmänt kända som ex. Mayhem/Emperor/Immortal etc här.

Jag börjar med 2:

* Wigrid - "Hoffnungstod". Depressiv, förhållandevis mellantempobaserad BM som påminner litegrann om Burzum. Låten "Ort Der Ensamkeit" är i mitt tycke ett drygt 12 minuter långt mästerverk. Xasthur har gjort en cover på den som nästan är ännu bättre.

* Torrent - "Between the Stones". Ultrasnabb (mestadels) och manisk black metal med en jäkla känsla. Sägs vara ett sidoprojekt av Kanwulf (Nargaroth) och Akhenaten (Judas Iscariot), men det är inte helt säkert att det är sant vad jag kan förstå. Förjäkla bra, i synnerhet ifall Kanwulf verkligen medverkar (Nej, tycker inte Nargaroth är så där värst vidare).

Båda banden ligger på No Colours, möjlighet till beställning finns på http://www.no-colours-records.de. Åtta respektive sex euro är konkurrenskraftiga priser (Torrent-skivan är en MCD).

Fyll på med fler tips!

Edit: Självklart har von Schmerz i tredje inlägget rätt. Har fyllt i med info.
Citera
2006-02-18, 12:08
  #2
Medlem
Suicide Nations avatar
Inte så värst underground, men ofantligt jävla bäst är Deathspell omega - si monvmentvm reqvires, circvmspice.
Citera
2006-02-18, 12:20
  #3
Medlem
von Schmerzs avatar
Det är en fördel om ni även skriver ut info om hemsida, skivbolag, vart skivorna går att köpa osv.
Citera
2006-02-18, 12:29
  #4
Medlem
Suicide Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Det är en fördel om ni även skriver ut info om hemsida, skivbolag, vart skivorna går att köpa osv.

Hint : ladda ner från första bästa peer 2 peer program. Eller googla X)
Citera
2006-02-18, 13:22
  #5
Medlem
Nemesis1s avatar
Summoning måste jag rekommendera... Ingenting för den som gillar sin BM primitiv och utan keyboards, men jag tycker att de nästan jämt lyckas få fram väldigt snygga melodier... Finns väl inte så mycket mer att säga om dem, kanske värt att poängtera ut att 99% av deras texter handlar om Tolkiens värld, och en stor del av deras musik är som sagt baserad på keyboards... Lite likt Burzums Hvis Lyset-era, men med folkiga/medeltida melodier och inte riktigt lika repetivt...
Citera
2006-02-18, 14:14
  #6
Medlem
Daniel Ahlms avatar
Testa den här tråden:

http://www.flashback.org/showthread...ht=black+metal
Citera
2006-02-18, 15:16
  #7
Medlem
Onds avatar
Silencer (svårt att jämföra med nåt annat bm-band, de är rätt speciella) är enligt mig ett av de bättre banden, tyvärr är de inte aktiva längre men däremot spelar en av dem i Shining nu.
Citera
2006-02-18, 15:16
  #8
Medlem
von Schmerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suicide Nation
Hint : ladda ner från första bästa peer 2 peer program. Eller googla X)

Om de finns ute på p2p så är de ju inte speciellt ovanliga, eller hur?
Citera
2006-02-18, 15:28
  #9
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av von Schmerz
Om de finns ute på p2p så är de ju inte speciellt ovanliga, eller hur?
Nej men trådskaparen efterlyste ju band som "inte är så allmänt kända som ex. Mayhem/Emperor/Immortal", så det behöver ju inte nödvändigtvis vara ungerska bands sidoprojekt som gav ut en EP i en upplaga på 666 kopior år 1995 för att sedan splittras...
Citera
2006-02-18, 16:28
  #10
Medlem
tapirs avatar
Aryan Kampf 88 och deras skiva Sieg heil går inte för hackor! Helt klart den bästa NSBMen på min disk!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback