Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-03, 16:48
  #13
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Du kan tolka det geometriskt,

x^2-4>=0
är ekvivalent med ,
|x|>=2

Dvs alla x på tallinjen som har avstånd 2 eller mer ifrån origo.

Kod:
-inf -----(-2).....0......(2)-------+ inf

Alla - är svaret , eller x <=-2 och x>=2,
__________________
Senast redigerad av Appelskrutten123 2018-12-03 kl. 16:56.
Citera
2018-12-03, 18:35
  #14
Medlem
Nails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1337swish
Hej det är så att en av frågorna på vår tenta var att bestämma alla x så att x^2 - 4 >= 0.
Jag kom då fram till rätt svar och skrev det först i text, sedan för att förtydliga skrev jag svaret som 2<= x <= -2. Jag fick då en poäng avdrag för "felskrivet svar". Annars hade jag klarat tentan. Nu i efterhand tycker jag väll att jag skrev lite märkligt MEN svaret är ju rätt? Eller är det ett krav inom matematiken att man måste skriva det bättre? Vad tycker ni? Fråga läraren om det eller inte.

Du påstår alltså att 2 ≤ –2. Är det sant?

Rätt svar: x² - 4 ≥ 0 då x ≤ –2 och då x ≥ 2.
Citera
2018-12-03, 20:00
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nail
Du påstår alltså att 2 ≤ –2. Är det sant?

Rätt svar: x² - 4 ≥ 0 då x ≤ –2 och då x ≥ 2.

Precis, var glad att du kom undan med ett poäng på en så grov miss.
Citera
2018-12-03, 22:20
  #16
Medlem
Appelskrutten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
Precis, var glad att du kom undan med ett poäng på en så grov miss.
Nja, det kunde vara 1/2 poängs avdrag då det är uppenbart att TS visste men skrev fel av slarv för jag kan inte tänka mig att det var mer än 2p uppgift eller hur många poäng var helt korrekt redovisning?
Citera
2018-12-05, 00:22
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Nja, det kunde vara 1/2 poängs avdrag då det är uppenbart att TS visste men skrev fel av slarv för jag kan inte tänka mig att det var mer än 2p uppgift eller hur många poäng var helt korrekt redovisning?
Uppgiften var 2p och det roliga var att jag skrev förklarande text som motsvarar x <= -2 eller x >= 2. Seean i svaret så skrev jag som jag gjorde för jag trodde att det betydde exakt samma sak. Drf jag fick 1 poäng gissar jag.
Citera
2018-12-05, 08:54
  #18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Appelskrutten123
Nja, det kunde vara 1/2 poängs avdrag då det är uppenbart att TS visste men skrev fel av slarv för jag kan inte tänka mig att det var mer än 2p uppgift eller hur många poäng var helt korrekt redovisning?

Slarv är att göra ett mindre räknefel som är svårt att upptäcka därför att svaret ändå är rimligt, det behöver man inte vara hård mot. Kommer man däremot fram till slutsatsen att -2 är större än 2 då ska man ha fett med avdrag, därför att det är jättelätt att upptäcka, och helt orimligt. Slarv är typ att man får 13/7 istället för 15/7, oftast kommer ett sådant misstag inte leda till uppenbara orimligheter.

Min skola hade antagligen gett noll poäng för det där, en poäng är snällt.
__________________
Senast redigerad av Josef.K.33 2018-12-05 kl. 08:56.
Citera
2018-12-05, 17:23
  #19
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1337swish
Hej det är så att en av frågorna på vår tenta var att bestämma alla x så att x^2 - 4 >= 0.
Jag kom då fram till rätt svar och skrev det först i text, sedan för att förtydliga skrev jag svaret som 2<= x <= -2. Jag fick då en poäng avdrag för "felskrivet svar". Annars hade jag klarat tentan. Nu i efterhand tycker jag väll att jag skrev lite märkligt MEN svaret är ju rätt? Eller är det ett krav inom matematiken att man måste skriva det bättre? Vad tycker ni? Fråga läraren om det eller inte.
Rätt svar är 2 ≤ x ELLER x ≤ -2.
Skriver du 2 ≤ x ≤ -2 betyder det 2 ≤ x OCH x ≤ -2, dvs att x samtidigt ska vara mindre än -2 och större än 2, vilket ju alltid är falskt. Det var nog därför du fick ett poängavdrag.

Kan dock hålla med om att det verkar hårt ifall du körde på tentan bara pga detta. Dock är det här grundläggande grejer som är bra att kunna rätt så ordentligt om du ens bara vill ha en chans att klara nästa högre kurs, så du kan ju också se omtentan som en chans att få detta att sätta sig ordentligt. Se till att spika omtentan!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback