Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-03, 10:42
  #1
Medlem
starke_adolfs avatar
Jag har en idé på ett hobbyprojekt som helt enkelt går ut på att lära sig ett nytt språk smart. Min idé är förmodligen långt från unik men tanken är att använda ordfrekvens för att lära sig att förstå så stora delar av språket som möjligt på kortast tid. Ofta kan man pussla ihop meningar om man förstår delar av dem. Ju fler ord du förstår, desto lättare kan du pussla ihop meningen.

Genom att använda programmering för att generera övningsblad etc. med hjälp av exempelvis LaTeX kan man extrahera up-to-date data från ett dataset, skapa egna frekvenslistor och sedan överföra det till läromedlet. Det möjliggör dessutom att skapa riktade frekvenslistor för olika tillämpningsområden eller för att lära sig fackspråk. Det är bara att ändra datasetet som frekvensanalysen baseras på. Orden skulle exempelvis kunna lagras i en databas tillsammans med ordklass och annan användbar information, såsom frekvens inom fackområde. Det gör även tillämpningar som "jag vill kunna läsa dagstidningen på det här språket" lättare. Låt programmet testa mot väldigt många tidningstexter och du har skapat dig själv en riktad datamängd som underlättar lärandet för just det ändamålet.

När man har lärt sig en bas av ett (ännu oklart) antal användbara ord kan man fortsätta med vanliga uttryck och grammatik. En idé skulle även kunna vara att göra en frekvensanalys av vanliga formuleringar som man får lära sig. Alltså att testa datasetet för frekvensen av kombinationer av 2-, 3-, 4-, ... ord på rad.

En av anledningarna till att göra detta är för att jag själv tycker det skulle vara kul att lära mig spanska och det finns väl inget bättre sätt att lära sig än att behöva bolla mycket med språket? Jag lär mig samtidigt som jag försöker komma på smarta sätt för andra att lära sig.

Jag har tyvärr inte oändligt med tid och jag är inte säker på att jag kommer att kunna slutföra det men förhoppningen är att det - om det blir något vettigt av det - kan bli ett licenserat open-sourceprojekt via GitHub. Helt gratis att använda och ändra efter behov. Syftet är alltså enbart att lära sig effektivt och inte för någon att tjäna pengar. I den bästa av världar kan man sedan använda samma metod på vilket annat språk som helst utan allt för stora modifieringar.

Frågan är nu om ni har några fler bra idéer och infallsvinklar på detta och om ni känner till var eller hur man kan få tillgång till stora mängder texter att göra frekvensanalysen på? Vad tror ni generellt kan vara effektiva metoder för att lära sig ett nytt språk på kortast möjliga tid? Nu har jag inte rört någonting som har med talförmågan att göra, men det kanske kommer det med.
Citera
2018-12-03, 11:26
  #2
Medlem
spyder123s avatar
Låter som en bra idé. Jag tror dock att det kanske kan finnas en exakt sådan app redan? Där man kan ladda ner t.ex. listor på de 5000 vanligaste meningarna och sen använder man appen till att repetera dessa meningar och där appen sedan ger en nya meningar att repetera. Anki heter appen: https://apps.ankiweb.net/. Om du ändå vill göra något liknande kan du ju ta lite inspiration därifrån kanske.

EDIT: Möjligen att du lägger mer fokus på själva genereringen av listorna om jag förstår det rätt? I så fall skulle du istället kunna utveckla ett verktyg för generering av listorna och sen använda Anki för själva appliceringen.
__________________
Senast redigerad av spyder123 2018-12-03 kl. 11:41.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback