Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-03, 09:59
  #1
Medlem
gullfias avatar
Om man står på Kungsholmsstrand eller på Svarvargatans krön så får man en bra utsikt över Birkastan vid Karlbergs station och Vasastan framåt. Då ser man ett mycket högt hus som är beige, av obestämbar ålder. Kan vara ca 30 våningar. Vad är detta för hus?
Citera
2018-12-03, 10:09
  #2
Avstängd
mazedazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Om man står på Kungsholmsstrand eller på Svarvargatans krön så får man en bra utsikt över Birkastan vid Karlbergs station och Vasastan framåt. Då ser man ett mycket högt hus som är beige, av obestämbar ålder. Kan vara ca 30 våningar. Vad är detta för hus?
Torsplan torn tror jag det heter. Nybyggt hus som folket inte vill bo i.
Citera
2018-12-03, 10:19
  #3
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mazedaze
Torsplan torn tror jag det heter. Nybyggt hus som folket inte vill bo i.

Heter Norra Tornen och ligger mycket riktigt vid Torsplan.
Ska bli ett till, som de än så länge bara är på första våningen på.
Webbkamera på det bygget här:

http://www.webbkameror.se/byggkamero...aden_2_640.php
Citera
2018-12-03, 10:22
  #4
Medlem
gullfias avatar
Tack, då förstår jag! Så det fanns inte när jag växte upp i Stockholm. Fastän det ser ut som det är från 60-talet....! Undrade hur jag kunnat missa detta, men då finns det en förklaring.
Fult som stryk är detta hus och dominerar hela vyn. Borde aldrig blivt godkänt av stadsplaneringen.
Ser nästan ut som det står en byggkran på taket av detta fula hus. Kanske ingen har flyttat in?
__________________
Senast redigerad av gullfia 2018-12-03 kl. 10:25.
Citera
2018-12-03, 14:16
  #5
Medlem
Hedobald.Braxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gullfia
Tack, då förstår jag! Så det fanns inte när jag växte upp i Stockholm. Fastän det ser ut som det är från 60-talet....! Undrade hur jag kunnat missa detta, men då finns det en förklaring.
Fult som stryk är detta hus och dominerar hela vyn. Borde aldrig blivt godkänt av stadsplaneringen.
Ser nästan ut som det står en byggkran på taket av detta fula hus. Kanske ingen har flyttat in?


Håller med, fult som stryk är det. Man har flyttat in i de understa våningarna.
Oscar Properties, som äger fastigheterna har svårt att få allt sålt, och har därför dragit ner på tempot i byggandet av den andra skrapan. Färdigt kommer det se ut så här:
https://oscarproperties.com/projekt/norra-tornen/
Citera
2018-12-03, 17:00
  #6
Moderator
Sun Rulers avatar
Från resor till forumet för stadsplanering. /Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback