Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-03, 09:39
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Håller på att förbereda för flytt, som jag hoppas blir av senast maj då många verkar intresserade på lägenhetsbyte.

Hur som, det finns 5-6 såna här i lägenheten: https://imgur.com/a/ujBNB0i

Ingen aning vad det är för form av grej, och jag har försökt dra ut dem med fingrarna men det är helt omöjligt.

är detta något som måste tas bort vid utflytt? Ifall ja, hur får man ut dem?
Citera
2018-12-03, 09:50
  #2
Medlem
Europes avatar
Är det en plugg (som man sätter en skruv i)? Jag skulle hur som helst låta den sitta kvar. När jag funderar på sådant, så överväger jag vad som är mest iögonfallande: att ta bort den eller låta den sitta kvar. Tar man bort den blir hålet större och pluggen (eller vad det nu är) har dessutom lite liknande färg som väggen, så i det nämnda fallet hade jag nog låtit den sitta kvar.

Edit: Om det är en plugg, så kan den vara svår att få ut. Jag är ingen expert på hur man tar ut dem lättast. Själv hade jag sannolikast försökt få ut den lite med en skruvmejsel och sedan dra ut den med en tång, eller genom att använda spikdragardelen av en hammare (i regel är de dock för mjuka för det sistnämnda).
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-12-03 kl. 09:54.
Citera
2018-12-03, 09:53
  #3
Medlem
Nihennas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Är det en plugg (som man sätter en skruv i)? Jag skulle hur som helst låta den sitta kvar. När jag funderar på sådant, så överväger jag vad som är mest iögonfallande: att ta bort den eller låta den sitta kvar. Tar man bort den blir hålet större och pluggen (eller vad det nu är) har dessutom lite liknande färg som väggen, så i det nämnda fallet hade jag nog låtit den sitta kvar.

Den har funnits där så länge jag kan minnas (lägenheten är den jag har bott i sen jag var 6 år gammal, så ja... ), så mycket möjligt att det funnits en skruv där förr men inget jag har minne av.

Håller med om det andra för övrigt. De andra i lägenheten är dessutom vita, precis som väggen.
Citera
2018-12-03, 10:04
  #4
Medlem
kallas för molly skruv
https://www.google.se/search?source=...31.tgNypViF6YY

t
Citera
2018-12-03, 10:05
  #5
Medlem
ps870s avatar
Det är en Mollyplugg. För att ta bort dessa slår du av den utstickande delen med t.ex en mejsel. Sedan petar du in delen som är kvar i väggen, längre in i väggen. Efter det kan du enkelt spackla över hålet.
Dra inte ut pluggen, det kommer att skapa ett stort hål.

Det finns instruktionsvideor på Youtube
Citera
2018-12-03, 10:06
  #6
Medlem
Det är ett gipsankare. Vet du inte vad det är så ska du nog låta bli. Risken är att du sliter upp ett 5 cm stort hål i gipsen. Måla det i samma färg som väggen istället.
Citera
2018-12-03, 10:22
  #7
Medlem
AX64s avatar
Spackla och måla över om du vill vara snäll, annars låt skiten sitta där bara. Någonstans har jag sett att upp till tio hål (alltså avsiktliga och små) per vägg får accepteras när man flyttar in i nytt boende. Det där kan de som flyttar in fixa om de störs.
Citera
2018-12-03, 10:53
  #8
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Håller på att förbereda för flytt, som jag hoppas blir av senast maj då många verkar intresserade på lägenhetsbyte.

Hur som, det finns 5-6 såna här i lägenheten: https://imgur.com/a/ujBNB0i

Ingen aning vad det är för form av grej, och jag har försökt dra ut dem med fingrarna men det är helt omöjligt.

är detta något som måste tas bort vid utflytt? Ifall ja, hur får man ut dem?

Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Den har funnits där så länge jag kan minnas (lägenheten är den jag har bott i sen jag var 6 år gammal, så ja... ), så mycket möjligt att det funnits en skruv där förr men inget jag har minne av.

Håller med om det andra för övrigt. De andra i lägenheten är dessutom vita, precis som väggen.

Ja, det har suttit en skruv där innan.

Låt du det vara som det är. Det fular ner mer än det blir snyggare om du tar bort gipsankaret.

Detta oavsett om du tar bort det eller spacklar över eller både och.
Citera
2018-12-03, 12:10
  #9
Medlem
Salama-Blixts avatar
Hyresvärdarna brukar rekommendera hyresgästen att låta allt vara kvar, så att det inte blir värre.
Fråga hyresvärden, det brukar vara enklare än Flashback.
Citera
2018-12-03, 12:15
  #10
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salama-Blixt
Hyresvärdarna brukar rekommendera hyresgästen att låta allt vara kvar, så att det inte blir värre.
Fråga hyresvärden, det brukar vara enklare än Flashback.

Du påstår att värden har bättre svar än flashback? Tok!
Citera
2018-12-03, 19:46
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ps870
Det är en Mollyplugg. För att ta bort dessa slår du av den utstickande delen med t.ex en mejsel. Sedan petar du in delen som är kvar i väggen, längre in i väggen. Efter det kan du enkelt spackla över hålet.
Dra inte ut pluggen, det kommer att skapa ett stort hål.

Det finns instruktionsvideor på Youtube

Vilken utstickande del menar du? Och hur ska man kunna slå av den med en mejsel?
Citera
2018-12-03, 20:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Vilken utstickande del menar du? Och hur ska man kunna slå av den med en mejsel?

Du slår in en mejsel i dom och sen vrider till. Då går baksidan av och trillar ner i väggen medans den del du ser ramlar ut på framsidan.

Är man lite försiktig så blir det inte större hål än det som borrades, men det är klart fulare än hål efter en spik.

Mitt tips till TS är att låta det sitta kvar. Är drt hyres så får värden fixa det om det stör. Att sätta upp saker på väggen får man göra och har man gipsvägg är gipsankare av olika typer det enda som funkar.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback