Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-03, 03:38
  #1
Medlem
CIA-Agents avatar
Jag stödjer både Rosa bandet (mot bröstcancer) och Mustaschkampen (mot prostatacancer). Men upptäckte till min fasa att Rosa bandet är just rosa, o jag köpte en pin till förmån för Mustaschkampen som var blå

Är inte dessa könsindelade färger förlegade? Är det nu man ska kontakta Aftonbladet o "rasa"?
Citera
2018-12-03, 03:52
  #2
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CIA-Agent
Jag stödjer både Rosa bandet (mot bröstcancer) och Mustaschkampen (mot prostatacancer). Men upptäckte till min fasa att Rosa bandet är just rosa, o jag köpte en pin till förmån för Mustaschkampen som var blå

Är inte dessa könsindelade färger förlegade? Är det nu man ska kontakta Aftonbladet o "rasa"?
Ja för tusan. Det är faktiskt 2018 och jag trodde vi hade kommit längre.
Citera
2018-12-03, 05:26
  #3
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Dessutom kan man faktiskt ha både bröstcancer och mustasch, eller bröst och prostatacancer.
Citera
2018-12-03, 06:58
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japhy
Ja för tusan. Det är faktiskt 2018 och jag trodde vi hade kommit längre.
Vi har kommit längre!
För 100 år sedan var färgerna omkastade.

https://www.sydsvenskan.se/2011-11-1...-blev-kvinnlig
Citera
2018-12-03, 07:30
  #5
Medlem
Dessutom så vet man hur klagosången låtit OM färgerna varit omkastade.
Det är bra att cancerformerna uppmärksammas, oavsett färg.
Citera
2018-12-03, 08:36
  #6
Medlem
Europes avatar
Mitt tips till TS är att larma Aftonbladet och Expressen om det.

Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Vi har kommit längre!
För 100 år sedan var färgerna omkastade.

https://www.sydsvenskan.se/2011-11-1...-blev-kvinnlig

Men "har vi inte kommit längre" innebär just "vi måste komma på nya moden". Det är samma sak som att i många europeiska länder där man tidigare använde normalt ordet 'neger' måste nu använda ordet 'svart', medan länder som använde tidigare ordet 'svart' måste nu använda ordet 'neger'. Det viktiga är så klart inte orden, även om man nu låtsas det, eftersom det är ju bara ord, d.v.s. vissa ljud. Det viktiga är att man får kräva byte av ord och säga saker som: "har vi inte kommit längre?".

Svenskarna brukar för övrigt följa modet i USA. USA har haft verkliga rasfrågor, då man t.ex. har hela tiden haft många svarta (medan i Sverige var man tvungna att först kräva att man skaffar hit dem, så man kan kämpa mot den rasism de möts av i det svenska samhället). Det är därifrån som svenskarna tar styltade, mer akademiserade ord, som "afrosvenskar" (se 'afro-american' eller det idag ännu mer korrekta 'african american'). Svenskarna började ta efter USA på 1960-talet (vissa mer utbildade och välbärgade redan på 1950-talet), så därför har det blivit någorlunda PK i Sverige att använda ordet 'svart', men inte 'färgad' (även om det postmarxistiska nyspråksordet 'rasifierad' utan tvekan fyller väldigt liknande funktion, men det krävdes som sagt ett nyord), det i Sverige korrekta vedertagna ordet 'neger' o.s.v. I USA var det tidigare formellt och politiskt korrekta uttrycket 'negro' (d.v.s. 'neger') och ett tag även 'colored' (som dock blev tidigt relativt daterat), vilket är anledningen till att många långvariga svarta organisationer i USA fortfarande har förkortningar som har med 'negro' eller 'colored' i titeln (då man har ansett att namnen är väl inarbetade, även om de inte längre är PK). 'Black' (d.v.s. 'svart') ansågs däremot i USA vara ett skällsord/förolämpning, men under 1960-talet började många svarta amerikaner själva använda det (se t.ex. 'Say It Loud, I'm Black and Proud' med James Brown), lite som när homosexuella själva började använda ordet 'bög'.

Så därför är 'svart' hyggligt PK i Sverige, eftersom Sverige är som lantisar som tar efter det som enligt massmedia är 'hippt' gatumode i storstan (d.v.s. USA), även om tiden då det var ett genuint gatumode är förbi (och kommer istället att bäras av konsumenter som följer massmedias och företagens reklam) och även om det mode som marknadsförs som en livstilsprodukt inte längre är kopplat till det som skapade modet till att börja med. Det är så klart ingen slump att det inte minst är svenska musik-/nöjesjournalister som har gjort karriär på vilken stil, musik m.m. som är 'inne' som också har blivit våra mest hängivna kampanjare för PK. Mode som mode. De mer renodlade akademiska konspirationsteorierna och pseudovetenskaperna ursprungna ur postmarxistisk teori och som ligger till grund för praktiserandet av PK är dock i regel över deras bildningsnivå, så de brukar nöja sig med de politiskt korrekta maneren, slagorden och yviga gesterna.

På samma sätt är det nu mode att anse det upprörande om man kopplar pojkar till blått och flickor till rosa, samt säga saker som "har vi inte kommit längre?", helt oavsett hur det har sett ut eller om det hela överhuvudtaget kan anses relevant av en mentalt frisk människa. Det räcker att det är skönt att slaviskt följa moden, då man slipper tänka själv och ingen kan anklaga en för att göra fel om man gör som alla andra.
Citera
2018-12-03, 08:50
  #7
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Män har ju också det blåa bandet mot prostatacancer, hur jämställt är det?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback