Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-03, 01:46
  #1
Medlem
Hej

Nu börjar jag bli lite less på att behöva köpa nya headsets hela tiden. Har använt allt ifrån Logitech till SteelSeries till billigt Kina skräp och hållbarheten verkar vara detsamma. Inom ett år så är det sönder inifrån eller utanpå. Mina senaste var Logitech G430 där plasten gick sönder och vänster och höger lurarna hänger ner i sladdarna.

Vill ha någonting som håller. När jag läser reviews så är det sällan man ser något om hållbarhet. Ljudkvalitet, mic kvalitet osv är ju en jäkla bra bonus men det viktigaste för mig är livslängden nu. Vad skulle ni rekommendera?
Citera
2018-12-03, 01:51
  #2
Medlem
lacklustermasons avatar
Skippa "Gaming"-lurar i alla dess former. Kör på något ordentligt och kör på en extern mic om så önskas, typ blue yeti.

Allt som är "gaming"-relaterat är skräp.
Citera
2018-12-03, 01:56
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinsu
Hej

Nu börjar jag bli lite less på att behöva köpa nya headsets hela tiden. Har använt allt ifrån Logitech till SteelSeries till billigt Kina skräp och hållbarheten verkar vara detsamma. Inom ett år så är det sönder inifrån eller utanpå. Mina senaste var Logitech G430 där plasten gick sönder och vänster och höger lurarna hänger ner i sladdarna.

Vill ha någonting som håller. När jag läser reviews så är det sällan man ser något om hållbarhet. Ljudkvalitet, mic kvalitet osv är ju en jäkla bra bonus men det viktigaste för mig är livslängden nu. Vad skulle ni rekommendera?

David Clark H10-76. Samma som NATO använder i fält. Torde hålla för ditt spelande i mer än ett år.

Faktablad från tillverkaren.

Annars har JBL rätt fina trådlösa headsets, men mer för att kunna använda till mobilen. Men borde funka till datorn också. (Använder ett hemma, köpt för tre år sedan till datorn, är som nytt, men jag är ingen gamer).
__________________
Senast redigerad av kraftfoder 2018-12-03 kl. 01:59.
Citera
2018-12-03, 10:37
  #4
Medlem
Har ett Razer Kraken headset som har hållt för mig i 2-3 år nu i alla fall.
Citera
2018-12-03, 11:36
  #5
Medlem
julernsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinsu
Hej

Nu börjar jag bli lite less på att behöva köpa nya headsets hela tiden. Har använt allt ifrån Logitech till SteelSeries till billigt Kina skräp och hållbarheten verkar vara detsamma. Inom ett år så är det sönder inifrån eller utanpå. Mina senaste var Logitech G430 där plasten gick sönder och vänster och höger lurarna hänger ner i sladdarna.

Vill ha någonting som håller. När jag läser reviews så är det sällan man ser något om hållbarhet. Ljudkvalitet, mic kvalitet osv är ju en jäkla bra bonus men det viktigaste för mig är livslängden nu. Vad skulle ni rekommendera?

Brukar alla dina headsets vara i samma prisklass som Logitech G430, dvs runt 700 spänn? Isf så är det nog så att du måste öppna plånboken ordentligt och satsa på ett par i runt 2000 kronorsklassen. Det fina med lite dyrare headsets är att det är lättare att få ut nya på garantin, eftersom det är lättare att argumentera för att de borde hålla längre än ett år.

Mitt råd är att investera i ett par Sennheiser, deras lurar brukar hålla länge. Om du vill fortsätta snåla så är mitt bästa tips att testa ett par HyperX Cloud II, byggkvaliteten i dem är riktigt bra med tanke på det relativt låga priset.
__________________
Senast redigerad av julernst 2018-12-03 kl. 11:43.
Citera
2018-12-03, 12:31
  #6
Medlem
sparvsylts avatar
Du måste haft en väldans otur med exemplaren eller så behandlar du dina headsets illa. Mina Siberia v2 har hållit i ungefär 5 år. Den inbyggda mutefunktionen dog dock efter 3-4 år men annars fungerar de bra. Då har microfonen fått bada i både läsk och bearnaise. Vet inte om de fortfarande tillverkas eller säljs dock.
Citera
2018-12-03, 13:58
  #7
Medlem
Alla de lurarna du listade är skitlurar.
Du måste betala 1500kr i alla fall för att få något som håller.
Sennheiser är bra.
Citera
2018-12-03, 15:19
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av julernst
Brukar alla dina headsets vara i samma prisklass som Logitech G430, dvs runt 700 spänn? Isf så är det nog så att du måste öppna plånboken ordentligt och satsa på ett par i runt 2000 kronorsklassen. Det fina med lite dyrare headsets är att det är lättare att få ut nya på garantin, eftersom det är lättare att argumentera för att de borde hålla längre än ett år.

Mitt råd är att investera i ett par Sennheiser, deras lurar brukar hålla länge. Om du vill fortsätta snåla så är mitt bästa tips att testa ett par HyperX Cloud II, byggkvaliteten i dem är riktigt bra med tanke på det relativt låga priset.

Jag har testat allt ifrån Made in China lurar för 150kr upp till Logitech och Corsair för över tusenlappen och det verkar vara samma visa. I de flesta fallen så bara dör ljudet i ett av lurarna trots att sladden inte har något jack eller så i sig.

Jag vet inte längre om det är priset som gör någon skillnad i byggkvalitet då det verkar vara samma visa i slutändan. Ska titta på HyperX och Sennheiser som du nämnde dock.
__________________
Senast redigerad av Vinsu 2018-12-03 kl. 15:25.
Citera
2018-12-03, 15:24
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparvsylt
Du måste haft en väldans otur med exemplaren eller så behandlar du dina headsets illa. Mina Siberia v2 har hållit i ungefär 5 år. Den inbyggda mutefunktionen dog dock efter 3-4 år men annars fungerar de bra. Då har microfonen fått bada i både läsk och bearnaise. Vet inte om de fortfarande tillverkas eller säljs dock.

Ja jag vetifan varför?

Siberia v2 var det absolut värsta inköpet. Efter 3 månader ungefär så bara dog ena sidan av luren följt av andra sidan med micken dagen efter. Och jag brukar vara ganska försiktig med mina lurar också, ingen dricka i dom eller raseriutbrott osv...
Citera
2018-12-03, 15:26
  #10
Moderator
^Eazs avatar
Steelseries Arctis 5 eller 7 om du vill ha trådlöst.

Sitter skönt, bra ljud. Micken är även den helt ok även om jag investerade i en Yeti mikrofon.
Citera
2018-12-03, 15:49
  #11
Medlem
Har haft sennheiser HD 650 i några år
Citera
2018-12-03, 18:20
  #12
Medlem
julernsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinsu
Jag har testat allt ifrån Made in China lurar för 150kr upp till Logitech och Corsair för över tusenlappen och det verkar vara samma visa. I de flesta fallen så bara dör ljudet i ett av lurarna trots att sladden inte har något jack eller så i sig.

Jag vet inte längre om det är priset som gör någon skillnad i byggkvalitet då det verkar vara samma visa i slutändan. Ska titta på HyperX och Sennheiser som du nämnde dock.

Ok, om det inte finns några synliga skador på dem och de bara hållit i ett år så går ju det på garantin, då de flesta tillverkare har två års garanti. Du har dessutom alltid tre års reklamationsrätt på varor i Sverige, så om du har ett headset utan några synliga fysiska skador som är mindre än tre år gamla så kan du kräva att få varan reparerad eller utbytt: https://www.hallakonsument.se/klaga-...-eller-tjanst/

Har du testat att köpa ett par lurar med löstagbar kabel? Det kan ju vara en stor fördel, för ofta sitter felet just i kabeln då det är den som slits snabbast. Om garantin har gått ut så är det bara att byta ut kabeln istället för hela headsetet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback