Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2019-01-14, 20:05
  #97
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Står kvar vid mitt senaste lag och tycker inget som har skett under Tour de Ski-perioden och därefter som ändrar på det. Fridas lopp i Falun var inte tillräckligt bra för att peta Maja och hon behöver åka något mer lopp i högklassisk konkurrens för att bli aktuell. Vi får se vilket utfallet av Otepää blir även om det hade varit intressant med några fler av kandidaterna i det klassiska distansloppet.
Maja kom 14:e i Lillehammer och var 5:e bästa svenska 1.17 efter Ebba, i övrigt har hon presterat nada och varit chanslös mot Frida varenda lopp de kört.

Du har ju också argumenterat för att Frida skall stängas ute från de tuffa loppen så den argumentationen är ogiltig.

Nu låter det som Frida istället för att lägga in en träningsperiod måste VM-kvala via SM, något jag iofs tror hon klarar.
Citera
2019-01-14, 20:19
  #98
Medlem
FNLSs avatar
Fridas lopp i helgen var inte topp tio
Citera
2019-01-14, 21:19
  #99
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Ingemarsdotter - Andersson - Kalla - Nilsson

Hetaste utmanarna till Ida just nu är Karlsson och Dahlqvist.
Oförändrat vecka 5. Ingemarsdotter - Andersson - Kalla - Nilsson

Känner att Ida fortfarande är det mest stabila alternativet på förstasträckan.
Citera
2019-01-14, 22:11
  #100
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surgubben-Jan
Maja kom 14:e i Lillehammer och var 5:e bästa svenska 1.17 efter Ebba, i övrigt har hon presterat nada och varit chanslös mot Frida varenda lopp de kört.

Du har ju också argumenterat för att Frida skall stängas ute från de tuffa loppen så den argumentationen är ogiltig.

Nu låter det som Frida istället för att lägga in en träningsperiod måste VM-kvala via SM, något jag iofs tror hon klarar.

Poängen med denna tråden är väl inte att man skall polemisera mot de andras uttagningar utan argumentera för sina egna uttagningar.

Och nej, jag har inte argumenterat för att Fridas skall utestängas från de tuffa loppen så det är en fultolkning från din sida.

Vad gäller Maja så är hennes sprintskills är mer relevanta för en stafettsträcka än vad hon gjort på distans (på 10 km) även om hennes visade uthållighet är ett plus.
Citera
2019-01-14, 22:19
  #101
Medlem
Surgubben-Jans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Poängen med denna tråden är väl inte att man skall polemisera mot de andras uttagningar utan argumentera för sina egna uttagningar.
Svarar som du brukar, det är ett diskussionforum.

Eftersom du ofta skriver sakliga inlägg baserade på fakta så tänkte jag det vore intresserat att diskutera varför Maja borde gå första etappen.

Citat:
Och nej, jag har inte argumenterat för att Fridas skall utestängas från de tuffa loppen så det är en fultolkning från din sida.

Nja du har väl skrivit att hon det är ett rätt att hon inte åker VC, trots det har hon presterat på toppnivå mot Ebba fler gånger än Dahlqvist.

Citat:
Vad gäller Maja så är hennes sprintskills är mer relevanta för en stafettsträcka än vad hon gjort på distans (på 10 km) även om hennes visade uthållighet är ett plus.
Jag är imponerad av Maja i år, men hennes främsta styrka i sprint är ju spurter på plan mark och inte rusningar i sista backen.
Citera
2019-01-20, 14:45
  #102
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bcdefg
Redan nu börjar man tveka ordentligt på ordningen:
X - Ebba - X - Stina
X - Calle - Thorn - X

Klurigt detta med vilka herrar man ska ploca in, men vi spar startåkaren till nästa vecka:
X - Ebba - Kalla - Stina
X - Calle - Thorn - Oskar
Citera
2019-01-20, 15:05
  #103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rcs
Oförändrat vecka 5. Ingemarsdotter - Andersson - Kalla - Nilsson

Känner att Ida fortfarande är det mest stabila alternativet på förstasträckan.
Ida åkte för dåligt i Otepää på 10k och åker därmed ut. Dahlqvists distanslopp imponerade inte heller.

Karlsson in.

Karlsson - Andersson - Kalla - Nilsson
Citera
2019-01-20, 15:36
  #104
Medlem
rainbowias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rainbowia
Har missat ett byte. Här gäller det att minimera förlusterna.

Frida-Ebba-Kalla-Jonna

Lutar nog att jag vill ha Stina på sista trots allt. Allt som Herr Nilssons dotter rör vid blir guld och med tanke på det så bör hon oxå "avgöra". Jäkligt hårt om första, utesluter ej Maja på första just nu och hade varit kul att se henne på Otepäädistansen. Även Jonna är klar aspirant på startsträckan.

Hur står det till med Stina? Troligtvis ingen fara, väljer ändå att behålla uppställningen med några byten kvar att bolla med.
Citera
2019-01-20, 17:04
  #105
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Står kvar vid mitt senaste lag och tycker inget som har skett under Tour de Ski-perioden och därefter som ändrar på det. Fridas lopp i Falun var inte tillräckligt bra för att peta Maja och hon behöver åka något mer lopp i högklassisk konkurrens för att bli aktuell. Vi får se vilket utfallet av Otepää blir även om det hade varit intressant med några fler av kandidaterna i det klassiska distansloppet.

Maja - Ebba - Kalla - Stina

Efter Otepää så byter jag ut Maja på förstasträckan mot Jonna. Hon såg betydligt starkare ut i sprintfinalen och idag så åkte Maja bort sig med en svag insats i distansloppet. Ebba stärkte sina aktier för att åka andrasträckan.

Vad gäller Frida så tycker jag att det är inget som har förändrats. Får se hur det ser ut efter att distansloppen i JVM har körts.

Mitt lag denna vecka blir alltså:
Jonna - Ebba - Kalla - Stina

Citera
2019-01-20, 17:08
  #106
Medlem
Karlsson-Andersson-Kalla-Nilsson
Svensson-Thorn-Rickardsson-Halfvarsson

Oförändrat dam. Ebba stärkte sig som andraåkare. Sundling närmast mitt lag.

Ändring herr. Byter sträckor på Thorn och Rickardsson, vi har nog inte råd med båda våra svagaste kort på det klassiska om vi vill vara med när medaljer ska fördelas och för tillfället är Thorn om inte bättre i högstanivå så åtminstone otroligt mycket stabilare än Danne. Samtidigt som Burman är alldeles för dålig i klassiskt just nu.

Nu lägger jag fokus på om Rickardsson, Burman(nästan avskriven i klassiskt för mig nu) eller någon annan ska åka tredje. bcdefg's alternativ med Calle på andra och Svensson som avslutare är också en uppställning jag klurar på.
Citera
2019-01-20, 17:09
  #107
Medlem
BraidsMammas avatar
Vecka 1: X - X - Ebba - X
Vecka 2: X - X - Ebba - Kalla
Vecka 3: Ida - X - Ebba - Kalla
Vecka 4: Ida - Stina - Ebba - Kalla
Vecka 5: Ida - Kalla - Ebba - Stina

Är man skadad så ryker man ur laget, inte mycket att säga om det.
Av alternativen på slutsträckan står det mellan Jonna och Frida, klurigt då båda åkte klassisk sprint och båda misslyckades på sitt sätt. Men det är lättare att bortförklara ett fall.

Vecka 6: Ida - Kalla - Ebba - Jonna
Citera
2019-01-20, 17:38
  #108
Medlem
Skrev aldrig mitt senaste lag men planen har alltid varit att ha:
Frida Karlsson - Ebba Andersson - Charlotte Kalla - Stina Nilsson
...som första färdigställda lag. Jag är dock inte helt säker på att Frida är optimal på 5 km (Jonna?) och om Stina skulle vara skadad får man göra en omvärdering.

Gossar har vi också, ja.

Svensson - Halfvarsson - Rickardsson - Thorn
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback