Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-04, 16:57
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldgrisen
Vet att precis som de föregående redan nämt att förbud att köra i det landet man fått indraget körkort.

MEN har förstått att om motsvarigheten till Transportstyrelsen i Danmark blivit informerade om vederbörandes körkort är indraget i Sverige så kan de göra en bedömning och risken finns att det blir indraget i Danmark, då inom EU.

Nån får jätte gärna rätta mig...

Vill inte skrämmas men har fattat att det kan vara så illa.....
Men byråkratin gör ju säkert sitt att det tar tid...
Som sagt så finns det en regel som säger att man inte får ha två EU körkort, orsaken till det vet jag inte.
Sen är det så att det här är ett område som de olika länderna försöker bli bättre på att samordna och få till det så att samma regler gäller överallt,

Så det är bara en tidsfråga innan det danska kortet också ryker vill jag påstå, de ser ju dessutom antagligen att du är bosatt i Danmark.

Du har redan brutit mot en regel genom att inte informera om att du redan har körkort i ett annat EU land (ja du blev tillfrågad om det när du tog körkortet), jag antar att det i princip ogiltigförklarar det ena körkortet om det blir känt varför skulle de annars fråga
Citera
2019-01-04, 17:58
  #14
Medlem
Kan man inte lämna in/avsäga sig eller vad det heter innan det blir återkallat i Sverige för att undvika noteringar.?
Exempelvis advokater väljer ofta att gå ur Advokatsamfundet innan dom blir uteslutna och slipper därmed noteringen att de är uteslutna.
Citera
2019-01-04, 23:06
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LillyFord
Som sagt så finns det en regel som säger att man inte får ha två EU körkort, orsaken till det vet jag inte.
Sen är det så att det här är ett område som de olika länderna försöker bli bättre på att samordna och få till det så att samma regler gäller överallt,

Så det är bara en tidsfråga innan det danska kortet också ryker vill jag påstå, de ser ju dessutom antagligen att du är bosatt i Danmark.

Du har redan brutit mot en regel genom att inte informera om att du redan har körkort i ett annat EU land (ja du blev tillfrågad om det när du tog körkortet), jag antar att det i princip ogiltigförklarar det ena körkortet om det blir känt varför skulle de annars fråga

Acsho...såklart....du har alldeles rätt

Bomma på den helt då uppenbart....

Länk till transportstyrelsen Sverige...motsvarande för danmark lär ju garanterat gälla.....då inom Norden och EU...

https://www.transportstyrelsen.se/sv...ndska-korkort/

Grumligt blev klarare för mig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback