Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-02, 12:03
  #1
Medlem
TraXzmans avatar
För ålder 30+ och äldre online eller fysiskt för 3 till xx spelare. Man ska kunna dricka bärs till med jordnötter osv i lite feststämning utan att bärsen ska nödvändigtvis ingå i spelet som en spelpjäs.
Citera
2018-12-02, 12:08
  #2
Medlem
Uninteresteds avatar
Ticket to ride är ju en klassiker. Tar inte jättelång tid att sätta sig in i heller
Citera
2018-12-02, 12:36
  #3
Medlem
En favoritkategori är spel som går ut på att lista ut de andra spelarnas associationer.
Här är fyra snabba, lättsamma spel som funkar för alla typer av människor och passar bra med öl till.

* Dixit - Kort med lustiga målningar på. Poängen med spelet är alltså att beskriva en målningar på ett lagom luddigt vis så att vissa av ens medspelare (men inte ALLA) kan gissa rätt på vilken målning man menar.

* Codenames - Liknande Dixit fast här har korten ord på sig och det gäller att säga nåt som får ens medspelare att gissa vilka av ordkorten man tänker på.

* Mysterium - Som Dixit + Cluedo. Här spelar man ett mordoffer vars spöke ska beskriva mördaren, men man kan bara kommunicera med abstrakta målningar.

* Decrypto - Ännu ett ordspel som Codenames, fast med en Mastermind-aspekt. Det

Alla dessa är extremt roligt i kompisgäng, man lär sig snabbt vilka som tänker på liknande vis.
Låter spontant kanske bara som glorifierad Pictionary/Charader - men det är betydligt roligare tycker jag.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2018-12-02 kl. 13:14.
Citera
2018-12-02, 12:43
  #4
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
En favoritkategori är spel som går ut på att lista ut de andra spelarnas associationer.
Här är fyra snabba, lättsamma spel som funkar för alla typer av människor och passar bra med öl till.

* Dixit - Kort med lustiga målningar på. Poängen med spelet är alltså att beskriva en målningar på ett lagom luddigt vis så att vissa av ens medspelare (men inte ALLA) kan gissa rätt på vilken målning man menar.

* Codenames - Liknande Dixit fast här har korten ord på sig och det gäller att säga nåt som får ens medspelare att gissa vilka av ordkorten man tänker på.

* Mysterium - Som Dixit + Cluedo. Här spelar man ett mordoffer vars spöke ska beskriva mördaren, men man kan bara kommunicera med abstrakta målningar.

* Decrypto - Ännu ett ordspel som Codenames, fast med en Mastermind-aspekt.

Alla dessa är extremt roligt i kompisgäng, man lär sig snabbt vilka som tänker på liknande vis.
Låter spontant kanske bara som glorifierad Pictionary/Charader - men det är betydligt roligare tycker jag.

Tackar och bockar för dina spelval ! Ska återkomma med kommentarer när jag läst mer om dessa spel och vilka jag väljer eller inte av ev personlig eller opersonlig smak
Citera
2018-12-02, 12:45
  #5
Medlem
TraXzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested
Ticket to ride är ju en klassiker. Tar inte jättelång tid att sätta sig in i heller

Ska checka av den ochså genom att läsa på om spelmanualen online, återvänder sen med svar

Mvh T
Citera
2018-12-02, 13:07
  #6
Medlem
AX64s avatar
Kika på Tabletop Simulator på Steam, där får du tillgång till i princip alla hyfsat etablerade brädspel i digital form. Om du ändå är ute efter något specifikt så tycker jag Talisman eller Dominion kan vara något att prova då en spelsession kan ta en kväll och tillåter bra många spelare.
Citera
2018-12-02, 13:07
  #7
Medlem
Största moderna spelklassikern för mig är Carcassonne.
Det har gått hem bra hos alla jag spelat med.
Får jag frågan om att ta med mig ett brädspel hem till en kompis som inte brukar spela eller till julaftonskvällen, vad som helst - då blir det Carcassonne.

Det är ett mycket visuellt stimulerande spel, med den handtecknade härliga medeltidsstaden - som man bygger ut åt vilken riktning som helst.

Skulle säga att inom "level 2" av brädspel så är Carcassonne och Ticket to Ride är på samma klassikernivå "level 1"-spelen Risk/Cluedo/Monopol.
Superklassiska.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2018-12-02 kl. 13:24.
Citera
2018-12-02, 13:07
  #8
Medlem
Dixit

Med andra ord
Citera
2018-12-02, 13:15
  #9
Medlem
Omnixars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Största moderna spelklassikern för mig är Carcassonne.
Det har gått hem bra hos alla jag spelat med.
Får jag frågan om att ta med mig ett brädspel hem till en kompis som inte brukar spela eller till julaftonskvällen, vad som helst - då blir det Carcassonne.

Älskar känslan av att bygga ihop en medeltida stad bit för bit, och stilen på spelplanen är så mysig.

Carcassonne är mitt absoluta favorit spel!

Däremot kan det vara knepigt att få plats kvar på bordet för ölglasen om man har flera utbyggnader till spelet :-)
Citera
2018-12-02, 13:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omnixar
Carcassonne är mitt absoluta favorit spel!

Däremot kan det vara knepigt att få plats kvar på bordet för ölglasen om man har flera utbyggnader till spelet :-)
Ja. Det är spelets största nackdel.
Man kan inte spela det på ett litet soffbord utan behöver åtminstone ett normalstort matbord.
Jag skulle nästan påstå att om man inte har det så ska man undvika att köpa spelet.
__________________
Senast redigerad av MarcoBolan 2018-12-02 kl. 13:21.
Citera
2018-12-02, 13:46
  #11
Medlem
Omnixars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Ja. Det är spelets största nackdel.
Man kan inte spela det på ett litet soffbord utan behöver åtminstone ett normalstort matbord.
Jag skulle nästan påstå att om man inte har det så ska man undvika att köpa spelet.

Exakt! Jag spelar mycket hellre på matbordet för 6 Pers än på soffbordet :-P
Citera
2018-12-03, 09:11
  #12
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TraXzman
För ålder 30+ och äldre online eller fysiskt för 3 till xx spelare. Man ska kunna dricka bärs till med jordnötter osv i lite feststämning utan att bärsen ska nödvändigtvis ingå i spelet som en spelpjäs.

Det passar inte in på "för 3 till xx spelare" eftersom det är ett spel för två, men jag vill ändå lägga en röst för Backgammon.
Om ni är ett jämnt antal, 2, 4 etc, så kan ni ju spela två och två om du har flera spel.

Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback