Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-02, 10:18
  #1
Medlem
Hej, jag vet att om könsceller delar sig genom mitos så skulle antalet kromosomer fördubblas för varje ny generation. Men min fråga är vad som skulle skett om det var så, dvs om antal kromosomer i våra celler fördubblades hela tiden?
Citera
2018-12-02, 10:25
  #2
Medlem
migrantmans avatar
Why would they double? The new ones are identical and the old ones die away?
Citera
2018-12-02, 11:03
  #3
Medlem
Vi skulle muterats in till oigenkännlighet över en generation, I guess.
Citera
2018-12-06, 20:59
  #4
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jedi84
Hej, jag vet att om könsceller delar sig genom mitos så skulle antalet kromosomer fördubblas för varje ny generation. Men min fråga är vad som skulle skett om det var så, dvs om antal kromosomer i våra celler fördubblades hela tiden?
Det är bara att räkna. Säg att vår art är 180 000 år gammal, att vi hade 46 kromosomer då, och att den genomsnittliga generationstiden har varit 30 år sedan dess. Då har det gått 6000 generationer sedan dess, och vi skulle ha haft 2**6000 x 46 kromosomer i varje cell, och det är långt fler än antalet elementarpartiklar i universum.

Så det går inte.

Alls.
Citera
2018-12-07, 23:03
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är bara att räkna. Säg att vår art är 180 000 år gammal, att vi hade 46 kromosomer då, och att den genomsnittliga generationstiden har varit 30 år sedan dess. Då har det gått 6000 generationer sedan dess, och vi skulle ha haft 2**6000 x 46 kromosomer i varje cell, och det är långt fler än antalet elementarpartiklar i universum.

Så det går inte.

Alls.
Hur många elementarpartiklar finns det i universum?
Citera
2018-12-07, 23:37
  #6
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WbZV
Hur många elementarpartiklar finns det i universum?
Man brukar räkna med 10**80 "normala" elementarpartiklar, och de som anser att all mörk materia består av neutriner brukar komma upp i 10**86 totalt.
Citera
2018-12-07, 23:42
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man brukar räkna med 10**80 "normala" elementarpartiklar, och de som anser att all mörk materia består av neutriner brukar komma upp i 10**86 totalt.
Inte ens Einstein kunde räkna ut hur stort universum var, men eftersom man vet densiteten och ungefär hur mycket elementarpartiklar väger så har du i princip löst gåtan. Gratulerar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback