Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-02, 09:40
  #1
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Min först kontakt med Batman var för som för många av oss med tv-serien från 60-talet

Därmed blev mitt pojkjag smärre chokat när jag 92 läste svenska Batman mörkrets riddare för första gången.

Insåg sedan att drt fanns många fanastiska historier utgivna mellan 89-91 också med Batman (då utan undertiteln mörkrets riddare).

Om jag förstod det hela rätt bytte tidningen namn från läderlappen till Batman i samband med lanseringen av Tim Burtons film.

Av någon anledning har fet tagit emot att läsa Läderlappen, för tankarna till den corny campy tv serien.

Min fråga är, var läderlappen lika bra som svenska Batman; åtminstone på 80 talet?. Det jag främst gillade var den mörka råa tonen färgat av 80 talets usa.

Eller var det först i samband med filmen man började ta in dom mer ”vuxna” serierna?

Edit: år ett var kanske utgiven som läderlappen iof? Den är ju kult, men lite mer svulstig action än traditionellt
__________________
Senast redigerad av Trevligt.konto 2018-12-02 kl. 09:43.
Citera
2018-12-02, 09:47
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Min först kontakt med Batman var för som för många av oss med tv-serien från 60-talet

Därmed blev mitt pojkjag smärre chokat när jag 92 läste svenska Batman mörkrets riddare för första gången.

Insåg sedan att drt fanns många fanastiska historier utgivna mellan 89-91 också med Batman (då utan undertiteln mörkrets riddare).

Om jag förstod det hela rätt bytte tidningen namn från läderlappen till Batman i samband med lanseringen av Tim Burtons film.

Av någon anledning har fet tagit emot att läsa Läderlappen, för tankarna till den corny campy tv serien.

Min fråga är, var läderlappen lika bra som svenska Batman; åtminstone på 80 talet?. Det jag främst gillade var den mörka råa tonen färgat av 80 talets usa.

Eller var det först i samband med filmen man började ta in dom mer ”vuxna” serierna?

Edit: år ett var kanske utgiven som läderlappen? Den är ju kult, men lite mer svulstig action än traditionellt
På 70-talet tecknade Neil Adams några fantastiska episoder.
Denna t ex:
https://youtu.be/-xZ6VmJU0Jk
Citera
2018-12-02, 11:19
  #3
Medlem
BigFatCones avatar
Jag har läst rätt många bra nummer av Läderlappen. Det är ju inte New 52 precis men helt klart värda serier.
Citera
2018-12-02, 11:53
  #4
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Ok, kul! Var överfången i svenska tidningen sömlös 89 vid namnbytet eller bytte man serier (vad jag förstått fanns det flera paralella tidningar i Usa)
Citera
2018-12-02, 15:12
  #5
Medlem
burialhexs avatar
Läderlappen blev Batman i Sverige 90-91 någon gång.
Precis som Stålmannen blivit Superman, Spindelmannen blivit Spiderman osv..

Bästa Batman är enligt mig Frank Miller's Year One och Dark Knight Returns
Citera
2018-12-02, 19:23
  #6
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Hmm kan svara själv. Efter lite research.

Batman/läderlappen gavs ut väldig sporadiskt på 80 talet.

Lades ner 81. Sedan kom ett fåtal nummer 1987 (var av dom flesta ingick i year one, då som läsderappen),

1988-(?) som andra serie i Superserier eller vad den hette ( fortfarande under namnet läderlappen)

Sedan kom Batman ut i samband med filmen mellan 89-90 ungefär.

Sedan kom Batman mörkrets riddare med endast sju nummer 1992.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback