Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-02, 03:21
  #1
Medlem
frasselitos avatar
Livet är egentligen väldigt simpelt.

Utlitrismen är den enda politiska filosofin som kan hantera alla problem utan inkoherens.

Utilitarism säger såhär:
En handling är rätt om och endast om den leder till maximal välfärd/lycka/kärlek.

Bevisa mig fel!
__________________
Senast redigerad av frasselito 2018-12-02 kl. 04:05.
Citera
2018-12-02, 05:17
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Livet är egentligen väldigt simpelt.

Utlitrismen är den enda politiska filosofin som kan hantera alla problem utan inkoherens.

Utilitarism säger såhär:
En handling är rätt om och endast om den leder till maximal välfärd/lycka/kärlek.

Bevisa mig fel!
Välfärd och lycka för vem? Om du gör något som ger dig lycka men skadar andra är det ok?
Citera
2018-12-02, 05:26
  #3
Medlem
Är inte Kinesrna redan inne på det? Utilitarism må kanske fungera men den har lite lockelse för den är moralisk klen och kan inte erbjuda en sammanhänande världsbild så som andra ideologier gör.
Citera
2018-12-02, 06:52
  #4
Medlem
Vi bör alltså för att öka den sammanlagda mängden lycka i världen se till att vi bli några fler miljarder människor på jorden. Dessa människor kommer att uppleva stunder och ögonblick av lycka sina liv. Då har vi ökat mängden lycka i världen, även om våra liv i övrigt är eländiga. Men målet att öka mängden lycka i världen är då uppnått.

Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Livet är egentligen väldigt simpelt.

Utlitrismen är den enda politiska filosofin som kan hantera alla problem utan inkoherens.

Utilitarism säger såhär:
En handling är rätt om och endast om den leder till maximal välfärd/lycka/kärlek.

Bevisa mig fel!
Citera
2018-12-02, 10:25
  #5
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Välfärd och lycka för vem? Om du gör något som ger dig lycka men skadar andra är det ok?
Välfärd och lycka för allt liv på jorden som kan känna lidande. Människor och djur.

Det du implicerar kallas för etisk egoism och är en falsk moralfilosofi.
Citera
2018-12-02, 10:27
  #6
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lingonfett
Är inte Kinesrna redan inne på det? Utilitarism må kanske fungera men den har lite lockelse för den är moralisk klen och kan inte erbjuda en sammanhänande världsbild så som andra ideologier gör.
Kan inte erbjuda en sammanhängande världsbild och är moraliskt klen? Hur menar du då?
Citera
2018-12-02, 10:35
  #7
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Vi bör alltså för att öka den sammanlagda mängden lycka i världen se till att vi bli några fler miljarder människor på jorden. Dessa människor kommer att uppleva stunder och ögonblick av lycka sina liv. Då har vi ökat mängden lycka i världen, även om våra liv i övrigt är eländiga. Men målet att öka mängden lycka i världen är då uppnått.
Den totala mängden lyckan ska maximeras med ett så högt genomsnitt som möjligt.

Så om vi blir fler miljarder människor så ökar trycket på miljön och resursförbrukningen. Vilket blir ohållbart och leder till att nästa generationer möjligtvis dör ut pch får känna stort lidande.

Så utilitarism implicerar att vi ska hantera jorden varsamt och hushålla med de resurser vi har, för att överleva så länge som möjligt så att lyckan kan maximeras!
Citera
2018-12-02, 11:07
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Den totala mängden lyckan ska maximeras med ett så högt genomsnitt som möjligt.

Så om vi blir fler miljarder människor så ökar trycket på miljön och resursförbrukningen. Vilket blir ohållbart och leder till att nästa generationer möjligtvis dör ut pch får känna stort lidande.

Så utilitarism implicerar att vi ska hantera jorden varsamt och hushålla med de resurser vi har, för att överleva så länge som möjligt så att lyckan kan maximeras!
Med andra ord så ska min generation få mindre lycka än nästa generation enbart för att nästa och nästa och nästa generation ska få maximal lycka. Hur många generationer framåt ska man tänka?
Citera
2018-12-02, 11:28
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Välfärd och lycka för allt liv på jorden som kan känna lidande. Människor och djur.

Det du implicerar kallas för etisk egoism och är en falsk moralfilosofi.
Jaha då antar jag att du är en vegan, men det är klart växter lever också.
Citera
2018-12-02, 11:36
  #10
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Med andra ord så ska min generation få mindre lycka än nästa generation enbart för att nästa och nästa och nästa generation ska få maximal lycka. Hur många generationer framåt ska man tänka?
Det är rimligt att tro att solsystemet kommer dö ut. Dvs det finns givet slut. Vi ska ha överlevt tills dess med maximal total lycka med så högt snitt som möjligt eftersom högre snitt är bättre än lägre.

Och varför ska denna generation få mindre lycka än nästa eller nästa? Det är den totala lyckan som räknas över tid. Varför skulle människor imorgon kunna vara mer lyckliga allt annat lika?
__________________
Senast redigerad av frasselito 2018-12-02 kl. 11:39.
Citera
2018-12-02, 11:38
  #11
Medlem
frasselitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
Jaha då antar jag att du är en vegan, men det är klart växter lever också.
Jag är inte vegan. Jag äter kött.

Har du något substantiellt att komma med?
Citera
2018-12-02, 11:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Jag är inte vegan. Jag äter kött.

Har du något substantiellt att komma med?
Nej jag trodde du var en vegan efter vad du skrev gällande djur. Sen vad gäller utilitarismen
är inte för jämlikhet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback