Flashback bygger pepparkakshus!
2018-12-02, 00:22
Medlem
Hej!

Jag och min sambo satt och funderade på hur folk vanligtvis lägger upp sin ekonomi i sina förhållanden. Delad ekonomi? Gemensam ekonomi? Någon annan lösning?

För oss har det alltid varit självklart. Vi har ett gemensamt konto som våra löner kommer in på. Vi betalar våra räkningar, lägger undan ett sparande, sen delar resterande summa på 3 (om inget speciellt är planerat, tex resa eller något dyrare inköp till hemmet.). 1/3 till mig, 1/3 till min sambo, och 1/3 till "husets konto" (dvs mat, saker till hemmet, förbrukningsvaror, bilen, etc.).

Sen vad vi gör med våran egen 1/3 är upp till oss. Om jag vill spendera hela summan på min hobby så bryr hon sig inte, och vill hon spendera hela sin summa på kläder bryr jag mig inte. Helt perfekt då det känns som många som har dyra hobbies nästan gömmer kostnaderna för sina partners. Samt behöver vi inte oroa oss för att spendera för mycket på "onödiga saker" då pengarna för viktiga saker ligger på separata konton.

Värt att nämna är att vi tjänar i princip lika mycket, men större delen av vårt nu 5-åriga förhållande har jag tjänat mest. Och under en period var hon arbetslös. Men det har endå fungerat på detta sätt, och aldrig vart några problem. Nu när jag väl tänker efter har vi faktiskt aldrig någonsin bråkat om pengar.

Så hur gör ni? Och hur funkar det för er? Man har ju hört från vänner som har delad ekonomi trots de vart sambos i flera år. Tillexempel att de swishar varandra för mat efter de handlat på ica....

Så hur gör ni?
Citera
2018-12-02, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FoamBox
Man har ju hört från vänner som har delad ekonomi trots de vart sambos i flera år. Tillexempel att de swishar varandra för mat efter de handlat på ica....
Det där är ju ett klassiskt missförstånd.
De swishar ju för att de har GEMENSAM ekonomi. De delar på utgifterna. Precis som ni, men ni sätter in alla pengar på ett konto i förväg. I övrigt är det ju samma sak.
Citera
2018-12-02, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
De swishar ju för att de har GEMENSAM ekonomi. De delar på utgifterna. Precis som ni, men ni sätter in alla pengar på ett konto i förväg. I övrigt är det ju samma sak.

Du tänker fel. Att dom delar på kostnaderna är ju inte samma sak. Dom har ju helt sin egna ekonomi utöver att dom delar kostnaderna.

Samma med mig och min fru. Vi delar kostnaderna sparar 5000 var till huskontot 3000var till resekonto. Resten av våra egna pengar spenderar vi som vi vill.
Citera
2018-12-02, 00:48
Medlem
Citat:

Så kan absolut vara fallet. Men inte i detta scenario. Vi båda paren var på ica och skulle köpa snacks för lördagskvällen. Efter hon betalat för deras kollade de genom kvittot och så swishade han för vad som var "hans".

Utöver det så betalar de separat när vi alla äter ute. Samt håller stenkoll på vad de är skyldiga
varandra.

Dessutom har de sagt att de har delad ekonomi.
Citera
2018-12-02, 00:48
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Vi sätter in en varsin summa på ett huskonto varje månad, jag en del mer då jag tjänar nästan dubbelt så mycket. Pengarna där räcker sen för drift, räntor och liknande plus att det även byggs upp en buffert för framtida renoveringar och annat. Pengar som blir kvar på eget konto gör man vad man vill med.

Matshopping gör vi ungefär varannan gång så det går jämt upp ungefär.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2018-12-02 kl. 00:51.
Citera
2018-12-02, 00:51
Medlem
Citat:
Så kan absolut vara fallet. Men inte i detta scenario. Vi båda paren var på ica och skulle köpa snacks för lördagskvällen. Efter hon betalat för deras kollade de genom kvittot och så swishade han för vad som var "hans".

Utöver det så betalar de separat när vi alla äter ute. Samt håller stenkoll på vad de är skyldiga
varandra.

Dessutom har de sagt att de har delad ekonomi.
Ok jag fattar.
Men hade det varit bättre om den ena alltid betalar allt på Ica? Vad kallas det upplägget?
Citera
2018-12-02, 00:56
Medlem
Citat:
Ok jag fattar.
Men hade det varit bättre om den ena alltid betalar allt på Ica? Vad kallas det upplägget?

Jag tror du missförstår mig. Det jag menar är att jag inte ser någon mening med ett samboförhållande där man hela tiden ska hålla koll på minsta lilla krona vad den ena är skylldig den andra. Är ju ganska orealistiskt för mig att jag måste swisha min sambo för jag drack upp mjölkpaketet, eller använder mer toapapper än henne...

Att den ena betalar och sen delar på kostnaden är jag helt med på. Man kan ju inte splitta betalningen i kassan direkt. Men att övervaka för minsta lilla smula är ju bara jobbigt för båda anser jag.
Citera
2018-12-02, 01:05
Medlem
Citat:
Jag tror du missförstår mig. Det jag menar är att jag inte ser någon mening med ett samboförhållande där man hela tiden ska hålla koll på minsta lilla krona vad den ena är skylldig den andra. Är ju ganska orealistiskt för mig att jag måste swisha min sambo för jag drack upp mjölkpaketet, eller använder mer toapapper än henne...

Att den ena betalar och sen delar på kostnaden är jag helt med på. Man kan ju inte splitta betalningen i kassan direkt. Men att övervaka för minsta lilla smula är ju bara jobbigt för båda anser jag.

Hade dumpat henne direkt. Hade en tjej som var så (dock inte sambo) trotts jag endå betalade det mesta vi gjorde. Men om hon köpte tillexempel godis för en netflix kväll så ville hon att jag skulle swisha hälften... nejdu, det var inget långvarit.

Idag har jag fru, och vi har ett liknande system som TS. Detta då jag tjänar ca 150% mer än henne, och jag anser inte att hon ska leva fattigare än mig för det. Vill att hon ska leva lika bra som mig.
Citera
2018-12-02, 01:27
Medlem
BassReevess avatar
Räknar ihop alla utgifter och delar på dessa. Sedan lägger vi till ett par tusen i sparing. Detta sätts in på ett gemensamt konto.

Om någon skulle tjäna lite mindre, sätter den in lite mindre och den andra lite mer.

Pengar som blir över, är våra egna och vi gör vad vi vill med.
Citera
2018-12-02, 01:41
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Hej!

Jag och min sambo satt och funderade på hur folk vanligtvis lägger upp sin ekonomi i sina förhållanden. Delad ekonomi? Gemensam ekonomi? Någon annan lösning?

För oss har det alltid varit självklart. Vi har ett gemensamt konto som våra löner kommer in på. Vi betalar våra räkningar, lägger undan ett sparande, sen delar resterande summa på 3 (om inget speciellt är planerat, tex resa eller något dyrare inköp till hemmet.). 1/3 till mig, 1/3 till min sambo, och 1/3 till "husets konto" (dvs mat, saker till hemmet, förbrukningsvaror, bilen, etc.).

Sen vad vi gör med våran egen 1/3 är upp till oss. Om jag vill spendera hela summan på min hobby så bryr hon sig inte, och vill hon spendera hela sin summa på kläder bryr jag mig inte. Helt perfekt då det känns som många som har dyra hobbies nästan gömmer kostnaderna för sina partners. Samt behöver vi inte oroa oss för att spendera för mycket på "onödiga saker" då pengarna för viktiga saker ligger på separata konton.

Värt att nämna är att vi tjänar i princip lika mycket, men större delen av vårt nu 5-åriga förhållande har jag tjänat mest. Och under en period var hon arbetslös. Men det har endå fungerat på detta sätt, och aldrig vart några problem. Nu när jag väl tänker efter har vi faktiskt aldrig någonsin bråkat om pengar.

Så hur gör ni? Och hur funkar det för er? Man har ju hört från vänner som har delad ekonomi trots de vart sambos i flera år. Tillexempel att de swishar varandra för mat efter de handlat på ica....

Så hur gör ni?

Det fetade känns väldigt märkligt
Citera
2018-12-02, 02:02
Medlem
wkus avatar
Alla pengar som kommer in till hushållet hamnar på ett gemensamt konto. Den 26:e dras alla månadens räkningar från detta konto samt förbestämda avsättningar till diverse olika sparanden (barnspar, pensionsspar i ISK, ett husunderhållskonto, ett bilkonto och ett rese-/nöjeskonto). Om det blir pengar kvar hamnar de oftast in på pensionssparkontot eller ligger eventuellt kvar om jag vet att det månaden efter kommer någon större räkning.
Har sedan gemensamt kreditkort som används till alla inköp fram tills nästa lön då kreditkortsräkningen betalas tillsammans med övriga räkningar.

Skulle säga att det inte går att ha mer gemensam ekonomi än detta och för oss funkar det väldigt bra då vi bägge har ungefär samma ekonomiska tänk för övrigt. Har aldrig bråkat om pengar och tror inte att det någonsin kommer att hända.
Citera
2018-12-02, 07:29
Medlem
8bitrages avatar
Vi för över 9500kr var till ett gemensamt konto där gemensamma räkningar (el,internet,villa/hem/barnförsäkring, radiotjänst, huslån) samt mat för hela månaden betalas ifrån.

Resterande löner gör vi vad vi vill för, det innebär c:a 19500 för mig och 16000 för sambon.

Jag är slösaktigare så hon har en jävla hög med mer pengar än mig ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in