Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-12-13, 11:56
  #25
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Snarare du som visar din okunskap, kurder är en folkgrupp även om dom bor i olika länder. Att dom skulle understödja varandra oavsett vilken sida gränsen i Syrien eller Irak dom är självklart. Sverige utbildar irakiska och Irakkurdiska förband. Huruvida några av dessa strosar över en gräns som för dom inte är viktig för att stödja andra kurder eller strida mot sina fiender som gömmer sig i Syrien är knappast orimligt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bahram
Kolla, nu vill jag inte gå in på nåt helt annat men att kurder skulle vara nån folkgrupp, det måste jag invända mot. Saken e den att det e västerlänningar som tänker så men i verkligheten e kurder en benämning på massa olika folkgrupper. Tex e språket som talas i Syrien ett helt annat språk än tex Kermanshah. De e helt olika i sina traditioner o tror på helt olika religioner.
Sen utifrån det här e det svårt att avgöra vilka som Sverige verkligen utbildar. Jag vet inte vilka kurder som tar sig in i systemet [trams och fördomar] Det e mycket farligt att Sverige inte kan så mycket om sånt men ändå utbildar människor så här.

Här har vår iran-klubbare lite en viss uppfattning som ligger närmare verkligheten. Kurderna är ingen enhetlig grupp. Det kurdiska språket är ett språkkontinuum av olika västiranska (persiska) dialekter och det finns ingen politisk enighet bland de som benämns kurder. Även religionerna varierar.

Svenska FM och ett antal andra försvarsmakter utbildar dock fasta irakkurdiska (peshmerga) och irakiska förband. Det är inga lösa folkhopar eller kringstrykande individer eller familjer som utbildas.

I en finsk utbildares blogg på finska FM's hemsidor, noterade utbilaren att då de utbildat kurdiska kompanichefer, hade den äldsta varit kompanichef för sitt kompani i 13 år. Tänk på det som om alla vapenföra män vore medlemmar av hemvärnet.

Och kom ihåg mellanöstern: Jag mot min bror. Jag och min bror mot vår kusin. Jag, min bror och vår kusin mot alla främlingar.
Citera
2018-12-13, 16:58
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Här har vår iran-klubbare lite en viss uppfattning som ligger närmare verkligheten. Kurderna är ingen enhetlig grupp. Det kurdiska språket är ett språkkontinuum av olika västiranska (persiska) dialekter och det finns ingen politisk enighet bland de som benämns kurder. Även religionerna varierar.

Svenska FM och ett antal andra försvarsmakter utbildar dock fasta irakkurdiska (peshmerga) och irakiska förband. Det är inga lösa folkhopar eller kringstrykande individer eller familjer som utbildas.

I en finsk utbildares blogg på finska FM's hemsidor, noterade utbilaren att då de utbildat kurdiska kompanichefer, hade den äldsta varit kompanichef för sitt kompani i 13 år. Tänk på det som om alla vapenföra män vore medlemmar av hemvärnet.

Och kom ihåg mellanöstern: Jag mot min bror. Jag och min bror mot vår kusin. Jag, min bror och vår kusin mot alla främlingar.
Absolut men just det sista stycket du skrev var det jag mena. Det är en sån jävla röra med religioner och folkgrupper som inte inte ser nationalstaten Syrien eller Irak som viktiga eller ens existerande. Men som du sagt utbildar inte vi aktivt folk för Syrien. Men kommer IS och anfaller en kurdisk by 7 mil in från irakiska gränsen är det nog inte orimligt att dom skulle ställa upp. I vilket fall har filmen inget att göra med SvFM
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback