Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-03, 21:23
  #13
Medlem
Citat:
Kan aktier med hög direktavkastning vara ett alternativ? Jag ser ju det på ganska lång sikt?
Absolut, jag har sysslat med aktier och fonder i snart 40 år.
Har de senaste 6 - 8 åren mer och mer handlat med utdelningsaktier. Har nu över 60% av dessa i min portfölj.
Exempel på stadiga utdelningsaktier är t. ex. investmentbolag
och preferensaktier. ( preferensaktier ger utdelning 4 ggr/år)
Citera
2018-12-03, 22:50
  #14
Medlem
Jag hade nog amorterat alternativt investerat tills jag kunnat göra en engångs amortering då jag HATAR känslan att vara skuldsatt. efter det hade man rejält kunnat börja investera. Säger inte att detta är den väg som med högst sannolikhet kommer ge dig mest pengar på kontot. Men jag hade iallafall mått bra ifall jag inte hade några lån.

Detta är också en bra investering ifall man tror att en lågkonjunktur är på väg, vi har ju trots allt haft uppgång i 10 år
Citera
2018-12-04, 05:07
  #15
Medlem
Du kan ju börja med att spara betydligt mer till barnen. Det är ju mindre än vad man lägger på kaffe per månad. Det är nästan så att man undrar om du trollar. 1000kr per månad borde vara en fis i rymden med din lön.

Sedan rekommenderar jag månatliga insättningar i indexfonder med låg avgift typ vanguard S&P 500. På sikt går det upp. Om det går ner så handlar du på rea.
Citera
2018-12-04, 23:47
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Absolut, jag har sysslat med aktier och fonder i snart 40 år.
Har de senaste 6 - 8 åren mer och mer handlat med utdelningsaktier. Har nu över 60% av dessa i min portfölj.
Exempel på stadiga utdelningsaktier är t. ex. investmentbolag
och preferensaktier. ( preferensaktier ger utdelning 4 ggr/år)

Detta är ett bra tips på hur man kan strukturera sin portfölj. Ränta på ränta.

Hur lång är din sparhorisont? Svårt att ge dig jättebra tips om man inte vet om du vill ha pengarna om 3 år eller 40.
Det är i princip omöjligt att tajma en börskrasch eller dyl så att försöka sig på något sådant rekommenderas ej. Ha istället ett konstant månadssparande på samma belopp (Gärna mer i lågkonjunktur eller korrektionsperioder)
Har du en sparhorisont på + 10 år hade jag väl inte oroat mig särskilt mycket i din sits.
Fonder brukar jag personligen akta mig för om de inte är indexfonder (Men klart det finns de som förvaltas bra)

Sprid ut ditt innehav i olika branscher för att minska din risk ytterligare, köra på en bransch är rätt dumt.
Några defensiva aktier är aldrig fel att ha.

Amortera är nog det sämsta du kan göra nu med tanke på din belåningsgrad, har svårt att se att räntorna kommer gå upp på ett bra tag och med en lågkonjunktur blir det svårt för riksbanken att höja räntan till nivåer som den historiskt har legat på.
Snittavkastningen på börsen har de senaste decennierna legat på runt 6% så när räntorna börjar närma sig de nivåerna kan du fundera på att amortera.

Det absolut bästa att ha i bakhuvudet när man investerar är att man skall ha råd att förlora varenda investerad krona. Det är extremt liten sannolikhet men regel nr.1 när man investerar.

Tycker Avanzapodden är schysst om man vill grotta in sig mer i ämnet. Dra på några avsnitt när du inte har något bättre för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback