Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-05, 12:50
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thraxx
Kommer alltid ihåg min far berättade när jag var liten att när han var yngre så brukade han och hans vänner fylla ett cykelstyre med Salpeter och Socker, och borra ett hål i mitten av styret och sen bocka ändarna på det och sen sätta ett tomtebloss i hållet på styret.

Detta skulle alltså få hela styret att expandera och explodera tillslut som en rörbomb. Någon som kan bekräfta om det är möjligt att göra en bomb på enbart salpeter och socker?

Det funkar om du har tillräckligt jämn och stark konstruktion på röret, men är totalt galenskap att ge sig på.

På den tiden var det nog Klorex och socker som var hett och inne.
Citera
2018-12-29, 12:05
  #14
Medlem
Sdhatarens avatar
Kan intyga det funkar utmärkt få saktpeter och socker att smälla om det är väl förslutet i ex.vis en fd ljuddämpare
Det blir väl inte så vansinnig effektiv bomb men nog smäller det alltid....
Går bra att tända med engångsblixt (säljs sånna fortfarande)som man tar bort glaset på sen ansluter man ström på tryggt avstånd...
Men som sagt förvänta dej inte någon större kraft, lekte ofta som barn ned detta
Citera
2018-12-30, 12:32
  #15
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sdhataren
Kan intyga det funkar utmärkt få saktpeter och socker att smälla om det är väl förslutet i ex.vis en fd ljuddämpare
Det blir väl inte så vansinnig effektiv bomb men nog smäller det alltid....
Går bra att tända med engångsblixt (säljs sånna fortfarande)som man tar bort glaset på sen ansluter man ström på tryggt avstånd...
Men som sagt förvänta dej inte någon större kraft, lekte ofta som barn ned detta

Det kan tillochmed fungera riktigt bra, men då ska det vara florsocker, och rent KNO3, inte den "Salpeter" som idag oftast är Natriumnitrat, NaNO3 utblandat med koksalt (NaCl).

Har för mig den perfekta mixen var 60/40 KNO3/Florsocker, men ville man få någon ordentlig effekt så fick man skala upp det hela lite, om nu prompt järnrör ska användas ta ett ordentligt, t.ex stolpen från ett trafikmärke, banka igen ena änden och borra hål för stubin på mitten, ramma ner papper mot den förslutna änden för att få det så tätt som möjligt, fyll röret ungefär 60-70% fullt, avsluta med en barriär av tidningspapper för att skydda mot antändning då sista änden ska bankas igen.

Jag har sett eller rättare sagt hört effekten av en dylik konstruktion, men det var snart 30 år sedan, så på den tiden var det garanterat ren KNO3 man kunde köpa på Konsum iallafall, har ingen kolla på vilka som säljer vad under varunamnet "Salpeter" idag.

Rekommenderar dock inte denna konstruktion, men blandningen är iallafall inte stötkänslig.

///JLP
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback