Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-12-03, 13:17
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Har lite svårt för Nordea Och skulle helst vilja låna 100.000 extra till buffert.

Vill helst inte flytta nu när jag har barnen, och sen har jag renoverat ALLT för ca 900.000

Men det finns i tankarna i framtiden och jag hoppas på slopad reavinstskatt innan dess.

Tack för ditt svar!
Hm, utifrån detta inlägg tycker jag att bankerna gör rätt. Uppenbarligen har du inte tillräckligt med pengar för att klara av dina omkostnader när du måste låna för att skapa en buffert. Om du nu är en aktieklippare så sälj av lite värdepapper istället för att låna till dina omkostnader.
Citera
2018-12-03, 13:48
  #14
Medlem
Pudersockers avatar
Låna till en buffert... ville ju få ner bolånet, makes no sense. Amortera ner bolånet fr o m april å va glad att det är så litet istället, borde bli ca 370 kr/mån obundet och sjunkande i ränta, nästan ingenting, finns dom som har mer. Å sälj av lite aktier om du har som sagt.
Citera
2018-12-03, 14:12
  #15
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Hm, utifrån detta inlägg tycker jag att bankerna gör rätt. Uppenbarligen har du inte tillräckligt med pengar för att klara av dina omkostnader när du måste låna för att skapa en buffert. Om du nu är en aktieklippare så sälj av lite värdepapper istället för att låna till dina omkostnader.

Jag valde att köpa en stor kamin för att få en billigare och alternativ värmekälla.
Tror kamin är något av den bästa investeringen man kan göra i huset för värdestegring.

Övriga omkostnader klarar jag, och jag har en buffert även nu, men ibland så känns
det som att säkerheten med större buffert kan vara värd mer än att få ner alla lån.
Och vem vet vad som händer i framtiden! Jag amorterade 500K -2015 (hade räckt med 400K)

Tack för ditt svar!
Citera
2018-12-03, 14:33
  #16
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 100miltillsthlm
Om du nu är en aktieklippare så sälj av lite värdepapper istället för att låna till dina omkostnader.

Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Å sälj av lite aktier om du har som sagt.

Gammal avatar och Nick

Äger inga aktier i nuläget!
Citera
2018-12-03, 15:10
  #17
Medlem
Pudersockers avatar
Gör du kanske rätt i, börsen känns lite osäker framöver.
Citera
2018-12-20, 00:50
  #18
Medlem
IK..s avatar
Eftersom du inte direkt är villig att betala "ockerränta" men inte heller besitter kapital nog, är mitt tips nog SBAB. Resterande banker ger dig troligen en låg ränta för att sen boosta upp den direkt. Tänk på det också när du flyttar runt mycket. Bättre att du faktiskt bygger en relation med din bank, om du flyttar runt hela tiden, vilket bankerna lätt kan se, kommer du troligen bli tagen som en "Whatever" person, och man har nog inget problem att köra dig bakifrån så fort räntorna höjs.

Har du ett lite större kapital är mitt tips annars Handelsbanken, Ålandsbanken eller SEB.
Citera
2018-12-20, 11:07
  #19
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IK..
Eftersom du inte direkt är villig att betala "ockerränta" men inte heller besitter kapital nog, är mitt tips nog SBAB. Resterande banker ger dig troligen en låg ränta för att sen boosta upp den direkt. Tänk på det också när du flyttar runt mycket. Bättre att du faktiskt bygger en relation med din bank, om du flyttar runt hela tiden, vilket bankerna lätt kan se, kommer du troligen bli tagen som en "Whatever" person, och man har nog inget problem att köra dig bakifrån så fort räntorna höjs.

Har du ett lite större kapital är mitt tips annars Handelsbanken, Ålandsbanken eller SEB.

Har haft samma bank i över 15år när det gäller mina bolån.

Tack för ditt svar!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback