Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-01, 03:56
  #1
Medlem
coxhuvuds avatar
Hej FB. Jag försöker sätta upp en ssh tunnel mellan min windows och min virtuella ubuntu men lyckas inte något vidare. Jag använder PuTTY.

Jag skriver "ifconfig" i terminalen i ubuntu och får upp 10.0.2.15 som min inet. Jag pingar sedan adressen i windows terminal men den ansulter inte. Vad gör jag för fel?

Jag är ny med hela proxy grejen. Jag använder även en vpn i windows och en DSL som vitruell brandvägg. Tacksam för svar!
Citera
2018-12-01, 04:08
  #2
Avstängd
Kurt.Eklunds avatar
Du får upp 10.0.2.15, din inet? Din IP-adress hoppas jag att du menar.

Du är ny med proxy? Vart fick du in proxy i detta? DSL som brandvägg? Vet att du trollar, men här kommer svar ifall någon behöver:

ifconfig i Ubuntu + ipconfig i Windows, vilka IP-adresser får du? Jag misstänker att ni befinner er på olika subnät och ni kan därför ej kontakta varandra. Att ni inte kan pinga varandra kan även bero på att brandväggen inte tillåter ICMP (som innehåller bl.a. ping).

Lös det genom att ändra nätverkskonfigurationen i Ubuntu. Kopiera konfigurationen som du fick från ipconfig i Windows, d.v.s.:

IP ADRESS: 192.168.1.X / 192.168.0.X
SUBNET: 255.255.255.0 / 255.255.0.0

DEFAULT GATEWAY: 192.168.1.1 / 192.168.0.1 / ROUTERNS IP

Testa dessa exakta inställningar och öppna terminalen i Ubuntu. Pinga "1.1.1.1". Går signaler fram? Då är allt lugnt och du kan gå tillbaka till inställningarna och ange en DNS-server du vill använda, t.ex. 1.1.1.1 eller 8.8.8.8. Testa därefter att pinga one.one.one.one och se så att det fungerar.

Problemet var iallafall antingen:
• Fel subnät
• Brandvägg

Du kör ju inte en 10.*.*.*-adress på ditt hemnätverk förmodar jag? Utan denna adress du fått är en produkt av en virtuell switch?
Citera
2018-12-01, 09:17
  #3
Moderator
vhes avatar
Att SSH:a mellan en host och en vm kan näppeligen klassificeras som en IT-säkerhetsfråga, även om någon involverad förkortning råkar innehålla ordet "secure".

IT-säkerhet: allmänt --> Nätverk: mjukvara
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback