Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-30, 22:21
  #1
Avstängd
Alltså förmågan att söka information.
Törsten efter kunskap. Att fråga frågor.
Att vara den som vill veta lite mer än andra
om det mesta för att man har ett starkt intresse för att
lära sig nya saker.
Tror ni att det är ärftligt? Vad tror ni?
Citera
2018-11-30, 22:27
  #2
Avstängd
finns flera olika sorter av nyfikenhet , den sunda och den psykisk sjuka
Citera
2018-11-30, 22:56
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av spacefun
finns flera olika sorter av nyfikenhet , den sunda och den psykisk sjuka


Men generellt sätt.

Åt vilket håll nyfikenheten går åt är säkert beroende av yttre påverkan, dvs miljön.
Citera
2018-12-01, 00:23
  #4
Medlem
PixlJunkies avatar
Openness to experience, minst 50% genetiskt
Citera
2018-12-01, 00:47
  #5
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av PixlJunkie
Openness to experience, minst 50% genetiskt

Introvert vs extrovert?
Citera
2018-12-01, 10:56
  #6
Medlem
Soterns avatar
Alla djur är också nyfikna på samma gång som de är avvaktande eller skygga. Så antagligen ligger det nedärvt i våra gener. Jag tror att alla våra egenskaper i grunden är genetiska.
Citera
2018-12-01, 17:28
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Alla djur är också nyfikna på samma gång som de är avvaktande eller skygga. Så antagligen ligger det nedärvt i våra gener. Jag tror att alla våra egenskaper i grunden är genetiska.

Intressant är att nyfikenheten alltid förefaller vara störst hos de mycket unga djuren. I den mån nyfikenheten hos människan kvarstår i högre grad än hos andra arter upp i vuxen ålder: skulle det möjligen kunna bero på neoteni?
Citera
2020-12-10, 05:28
  #8
Medlem
Mängden dopamin?
Citera
2021-01-19, 16:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hihowru
Alltså förmågan att söka information.
Törsten efter kunskap. Att fråga frågor.
Att vara den som vill veta lite mer än andra
om det mesta för att man har ett starkt intresse för att
lära sig nya saker.
Tror ni att det är ärftligt? Vad tror ni?

Miljön är nödvändig för genetiska egenskaper på samma sätt som äggcellen är nödvändigt för utvecklingen av individen vars gener ägget omsluter. I en normal miljö utvecklar en individ nästan alltid ett viss mått av nyfikenhet, medan samma individ i en extrem miljö inte gör det. I båda fallen är nyfikenhet genetiskt betingad. Som de flesta egenskaper är nyfikenhet beroende av ett flertal gener och som bekant tenderar saker som beror på flera faktorer att bli någorlunda normalfördelade, dvs. de finns i mer eller mindre grad men oftast i en normal grad.
__________________
Senast redigerad av Swordomer 2021-01-19 kl. 16:24.
Citera
2021-01-19, 21:26
  #10
Medlem
dumofultriceratopss avatar
Jag har hört (och då handlade det om haj-attacker) att vithajar är mycket nyfikna och vill bita på saker eftersom de befinner sig högst i näringskedjan - de kan helt enkelt ägna sig åt det eftersom de inte behöver vara lika försiktiga som andra djur. Säger ju bara om hur mycket nyfikenhet de kan ägna sig åt, men jag kan inte tänka mig att det betéende djuren ägnar sig åt i några hundratusentals år inte färgar av sig på deras genetik. Intelligens har säkert med saken att göra vilket gör det spännande eftersom hajar inte är däggdjur.
Citera
2021-01-19, 21:34
  #11
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Alla djur är också nyfikna på samma gång som de är avvaktande eller skygga. Så antagligen ligger det nedärvt i våra gener. Jag tror att alla våra egenskaper i grunden är genetiska.

Alla djur vet jag inte, men kattdjur är väldigt nyfikna, så nån funktion måste det ha att vara nyfiken. Överlevnad eller fortplantning.
Citera
2021-01-20, 00:33
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Alla djur vet jag inte, men kattdjur är väldigt nyfikna, så nån funktion måste det ha att vara nyfiken. Överlevnad eller fortplantning.

För överlevnadsmaskiner som hajar och katter är nyfikenhet inget förvånande utan nästan en förväntad självklarhet. Även växter, vars långsamma beteende är svår-observerat, är ju nyfikna/explorativa - tänk på klängväxter och hur de vevar med sina armar för att hitta något att gripa tag i.

Googles AphaGo utvecklade ett slags nyfikenhet tror jag många skulle säga, dvs. det verkar som nyfikenhet utvecklas av sig själv ur ett system som kan lära sig och att nyfikenhet i så fall skulle kunna sägas vara en ofrånkomlig del av allmän intelligens.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback