Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2019-09-04, 19:07
  #61
Medlem
nicketsomgorenglads avatar
Hejsan, skulle vilja höra om det finns nån bosniak eller kroat i den här tråden. Har några funderingar.


mvh
Citera
2019-10-01, 21:59
  #62
Medlem
Jag är varken muslim eller kristen, ej heller bosnier... bara vanlig svensk.
Däremot har jag besökt och passerat landet massa gånger, oftast på mc.
På så vis har jag kommit landet, folket, landsbygden och kulturen rätt nära.
Tyvärr ligger det lite långt bort, så riktigt varje år blir det inte men de två sista åren blev det faktiskt... och jag trivs lika bra varenda gång.
Jag har åkt i de flesta europeiska länder och även lite utanför, men Bosnien ligger nog faktiskt i topp.

Rekommenderas starkt!

Flyg via Wizzair går ju för nån hundralapp, bil kan man hyra för typ 2-300 per dygn... soppan kostar en tia... cevapcici (typ deras hamburgare) kostar en tjuga med dricka... servicen på topp och aldrig nån känsla av otrygghet eller problem med språket.
Nä, engelska är sällsynt men men klarar sig med teckenspråk mm.
Citera
2019-10-01, 22:06
  #63
Medlem
Har inte några erfarenheter av det idag. Men för 20 år sen så var det mer eller mindre bara ruiner. Ruskigt dåliga vägar och katastrofalt utbud för en västerlänning mått mätt. det fanns restauranger men de var undermåliga. Inte ens pizzor kunde de laga. civilbefolkningen är trevlig dock. Väldigt kärvänliga och hjälpsamma.
Citera
2019-10-05, 00:54
  #64
Medlem
Quattroportes avatar
Har någon erfarenhet av hur det är i Sarajevo i november eller december? Jag är lite sugen på att åka dit i runt en vecka framåt vintern men vill helst inte åka under värsta turistperioden. En annan fråga, för folk som har varit i båda städer, är om ni rent allmänt skulle rekommendera Sarajevo eller Belgrad?
Citera
2019-10-05, 08:16
  #65
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quattroporte
Har någon erfarenhet av hur det är i Sarajevo i november eller december? Jag är lite sugen på att åka dit i runt en vecka framåt vintern men vill helst inte åka under värsta turistperioden. En annan fråga, för folk som har varit i båda städer, är om ni rent allmänt skulle rekommendera Sarajevo eller Belgrad?

Jag körde ensam från Belgrad till Sarajevo sommaren 2017 (med en Serbisk registrerad bil!), för en eftermiddag och kväll i staden. Belgrad har jag besökt flera gånger. Gamla delen av Sarajevo med moskéer, kyrkor, basaren och restaurangerna är en turistfälla, men det är vackert, Europas Jerusalem. Det finns också förorter med typisk öststatsarkitektur.
Staden ligger mycket vackert i en dal med skog och berg, det är en speciell känsla av att se staden en bit upp i terrängen. Billiga hotell. Det blir för min del att återvända, en weekend när tid finns.

Belgrad har också en gammal stadskärna men den är liten i förhållande till stadens storlek (Belgrad började först växa på 1900-talet). Något större än Stockholm men mycket mer att hitta på, utbudet av restauranger och pubar är stort.
Det finns en hel del intressant arkitektur bl.a Blockovi, min favorit gällande brutalistarkitektur Western City Gate.
Även i Belgrad går det att hitta billiga hotell, riktigt bra traditionella restauranger även dessa är billiga.
Blir du bjuden på plommonbrännvin (slivovitz) måste du ta en snaps, slivovitz är en mycket, mycket viktig del i serbisk kultur, ryssarnas kärlek till vodka är banal i jämförelse.

Vilken stad? Jag skulle säga båda, med en vecka hinner du med båda.
Citera
2019-10-08, 10:42
  #66
Medlem
siljaeuropa94s avatar
Belgrad föredrar jag över Sarajevo. Billiga och ofta bra hotel. Trevligt folk i allmänhet.
Citera
2019-12-10, 23:55
  #67
Medlem
Quattroportes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Jag körde ensam från Belgrad till Sarajevo sommaren 2017 (med en Serbisk registrerad bil!), för en eftermiddag och kväll i staden. Belgrad har jag besökt flera gånger. Gamla delen av Sarajevo med moskéer, kyrkor, basaren och restaurangerna är en turistfälla, men det är vackert, Europas Jerusalem. Det finns också förorter med typisk öststatsarkitektur.
Staden ligger mycket vackert i en dal med skog och berg, det är en speciell känsla av att se staden en bit upp i terrängen. Billiga hotell. Det blir för min del att återvända, en weekend när tid finns.

Belgrad har också en gammal stadskärna men den är liten i förhållande till stadens storlek (Belgrad började först växa på 1900-talet). Något större än Stockholm men mycket mer att hitta på, utbudet av restauranger och pubar är stort.
Det finns en hel del intressant arkitektur bl.a Blockovi, min favorit gällande brutalistarkitektur Western City Gate.
Även i Belgrad går det att hitta billiga hotell, riktigt bra traditionella restauranger även dessa är billiga.
Blir du bjuden på plommonbrännvin (slivovitz) måste du ta en snaps, slivovitz är en mycket, mycket viktig del i serbisk kultur, ryssarnas kärlek till vodka är banal i jämförelse.

Vilken stad? Jag skulle säga båda, med en vecka hinner du med båda.

Tackar för tipsen (såhär några månader senare ). I slutändan blev det en resa på lite över en vecka i Belgrad, där jag just nu befinner mig. Mycket trevlig stad, det kommer nog att bli fler resor hit men jag har inte gett upp planerna på Sarajevo heller
Citera
  • 5
  • 6
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2998072

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback