Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-30, 20:27
  #1
Medlem
Luness avatar
Tja, har kollat runt efter radiostyrda bilar (bensin motor)och de verkar som att alla har en tank på 0,5 liter, med kör tid på max 45min

Är ute efter en kör tid på minst två timmar, så behöver ju en större tank.

Är det någon här inne som är insatt i RC mekande o sånt? Eller bygge av motorer i övrigt, bortsett från radiostyrningen är det ju bara en liten bil/fyrhjuling

Kan man utgå från en fiddy motor kanske? Eller radiokoppla en liten fiddy-fyrhjuling rakt av? Finns ju riktig små sånna maskiner avsedda för barn?

Såg denna videon o blev inspirerad https://youtu.be/QI0I5M37VXA
__________________
Senast redigerad av Lunes 2018-11-30 kl. 20:32.
Citera
2018-11-30, 20:32
  #2
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Det tar ca 20s att tanka en halvliter, vart i ligger problemet att göra det var fyrtiofemte minut?
Citera
2018-11-30, 20:33
  #3
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagBlirVansinnig
Det tar ca 20s att tanka en halvliter, vart i ligger problemet att göra det var fyrtiofemte minut?
Ska ut på upptäcksfärd med den
Citera
2018-11-30, 21:04
  #4
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Tja, har kollat runt efter radiostyrda bilar (bensin motor)och de verkar som att alla har en tank på 0,5 liter, med kör tid på max 45min

Är ute efter en kör tid på minst två timmar, så behöver ju en större tank.

Är det någon här inne som är insatt i RC mekande o sånt? Eller bygge av motorer i övrigt, bortsett från radiostyrningen är det ju bara en liten bil/fyrhjuling

Kan man utgå från en fiddy motor kanske? Eller radiokoppla en liten fiddy-fyrhjuling rakt av? Finns ju riktig små sånna maskiner avsedda för barn?

Såg denna videon o blev inspirerad https://youtu.be/QI0I5M37VXA

Skaffa en skala 1/5 buggy, då har du plats att meka i en väldigt stor tank + allt finns redan färdigt som transmission och upphängning etc.
Citera
2018-11-30, 21:20
  #5
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Skaffa en skala 1/5 buggy, då har du plats att meka i en väldigt stor tank + allt finns redan färdigt som transmission och upphängning etc.
En sån här kostar lika mycket https://motorsweden.se/atv-fyrhjulin...itional_tabbed

Vad är enklast, att fixa större tank till en 1/5 buggy (vet inte hur jag ska göra med radiostyrningen än, behöver för längre avstånd än det vanliga 200m) eller att helt enkelt fixa radiostyrning till en fiddy fyrhjuling för barn?

Max vikt på den länkade är 50 kg, med en tank på 1,1 liter, står inget om hur länge den räcker. Hur lång körtid har en sån utan extra vikt? Ser att det står att den går 30 km/h, men att det är justberart. Behöver minst 70 km/h
__________________
Senast redigerad av Lunes 2018-11-30 kl. 21:23.
Citera
2018-11-30, 21:31
  #6
Avstängd
JagBlirVansinnigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Ska ut på upptäcksfärd med den

Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
En sån här kostar lika mycket https://motorsweden.se/atv-fyrhjulin...itional_tabbed

Vad är enklast, att fixa större tank till en 1/5 buggy (vet inte hur jag ska göra med radiostyrningen än, behöver för längre avstånd än det vanliga 200m) eller att helt enkelt fixa radiostyrning till en fiddy fyrhjuling för barn?

Max vikt på den länkade är 50 kg, med en tank på 1,1 liter, står inget om hur länge den räcker. Hur lång körtid har en sån utan extra vikt? Ser att det står att den går 30 km/h, men att det är justberart. Behöver minst 70 km/h

Nu blir man ju jävligt nyfiken, sitter du fyllan och yrar eller är det här verkligen något som du kommer ta dig an?
Citera
2018-11-30, 21:44
  #7
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagBlirVansinnig
Nu blir man ju jävligt nyfiken, sitter du fyllan och yrar eller är det här verkligen något som du kommer ta dig an?
Detta projekt ska ros i hamn, har lite större projekt på gång efter det som ska upp i luften.

Idén är att styra genom en kamera som ”sänder live” (FPV)

Såhär typ https://m.youtube.com/watch?v=15IN6tGlrvc# så den är redan beprövad

Var inne på att resa världen runt med en liten drönare först, men radiostyrningens räckvidd verkar vara det största problemet för en sådan resa.

Så tänkte testa konceptet på en yta åtminstonde 10km, får se hur långt jag kan få det, det första målet är storstockholm.

Behöver en stabil och stark bil som inte går sönder och som håller en stor tank så den kan åka längre än 45 min, sen behövs en radiostyrning som sträcker sig flera mil, vet inte hur jag ska lösa den biten än

Söker just nu efter de bästa lösningarna för själva fordonet och för radiostyrningen
Citera
2018-11-30, 22:04
  #8
Medlem
Kotties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lunes
Detta projekt ska ros i hamn, har lite större projekt på gång efter det som ska upp i luften.

Idén är att styra genom en kamera som ”sänder live” (FPV)

Såhär typ https://m.youtube.com/watch?v=15IN6tGlrvc# så den är redan beprövad

Var inne på att resa världen runt med en liten drönare först, men radiostyrningens räckvidd verkar vara det största problemet för en sådan resa.

Så tänkte testa konceptet på en yta åtminstonde 10km, får se hur långt jag kan få det, det första målet är storstockholm.

Behöver en stabil och stark bil som inte går sönder och som håller en stor tank så den kan åka längre än 45 min, sen behövs en radiostyrning som sträcker sig flera mil, vet inte hur jag ska lösa den biten än

Söker just nu efter de bästa lösningarna för själva fordonet och för radiostyrningen

Tänk på att räckvidden på radiostyrning anges vid fri sikt. Kör du på marken i terräng så minskar den drastiskt. En lösning vore att köra över 4G med ett modem i stället, då får du dubbelriktad data så länge det finns täckning och köra med någon nätverksbaserad lösning.
Citera
2018-11-30, 22:10
  #9
Medlem
Luness avatar
Lista på vad som behövs:

Chassi med hjul för styrning, eventuellt kaross för skydd mot smuts, väder etc.?

En motor att driva bilen med

Servo till styrningen

En kontroll för att styra bilen med

En mottagare på bilen för att ta emot signaler från kontrollen

Servo för gasreglering/hastighet


Är den korrekt? Fattas något?
Citera
2018-11-30, 22:14
  #10
Medlem
Luness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottie
Tänk på att räckvidden på radiostyrning anges vid fri sikt. Kör du på marken i terräng så minskar den drastiskt. En lösning vore att köra över 4G med ett modem i stället, då får du dubbelriktad data så länge det finns täckning och köra med någon nätverksbaserad lösning.
Detta har jag tänkt på, flygplan och drönare har ju inga hinder emellan sig, min bil kommer ha mycket i vägen.

LTE 4G med modem, skulle det fungera pålitligt överallt i ett område med bra uppkoppling som stockholm?

Har sett massa dyra radiokonsoller och antenner från USA för lång distans styrning, men en mobil med internet har ju uppkoppling överallt i en stad
__________________
Senast redigerad av Lunes 2018-11-30 kl. 22:34.
Citera
2018-12-30, 12:37
  #11
Medlem
Är mycket svårt att hå till en hållbar kvalitet i denna typ av byggen. Har vänner med liknande intressen och de går sänder. Bilarna alltså, inte vännerna
Citera
2018-12-30, 12:47
  #12
Avstängd
kommer bli stora problem med mottagare för att kunna styra bilen
hur stor RC bil behöver du ?
vad ska du använda den till ?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback