Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-30, 16:36
  #13
Medlem
I-van-Toers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Men kalla det inte konservativt block. Jag tycker det är fel. Det är istället en ny era i Sveriges historia. Socialdemokraternas dominering är historia.

På vilka grunder ligger idag M och KD ens nära SD? Väldigt få. De frågorna man har gemensamt handlar kanske om en eller två av tio. Detta medans de kanske har 50% samma åsikter som S och där SD har de övriga 50% gemensamt med S. Det är så det ser ut rent realpolitiskt. Det är därför som SD i grafik över riksdagen brukar visas i mitten mellan vänster- och högerblocket. De sitter egentligen inte rent realpolitiskt på någon kant.
Citera
2018-11-30, 18:41
  #14
Medlem
Rasse-Oscars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
För att bilda ett konservativt block beståendes av SD, M och KD så skulle M och KD behöva rensa ut alla globalister och nyliberaler ur partierna. Det skulle vara svårt för KD och nästan omöjligt för M. I M:s fall skulle ju i stort sett nästan alla partitoppar behöva rensas. Nu har man ju i och för sig börjat med häxan Bildt och Calle får inte längre något gehör för sina åsikter. Man skulle därför kunna säga att M iallafall påbörjat något men det är som sagt väldigt långt kvar. Ett konservativt block kan först skapas när M och KD byter linje i EU-frågan och aktivt börjar arbeta för ett svenskt utträde. Med andra ord, det är långt kvar, för långt.

Det är bättre om SD i framtiden koncentrerar sig på sig själva istället. Först att bli näst störst och sen störst. Det är den enda vägen.

Minst sagt. T.o.m. Ulf "en neger är en neger" Adelsohn var ju ute och turnerade med Carl Bildt och varnade för SD. Tror det är svårt att hitta några icke-globalister överhuvudtaget inom M.
Citera
2018-11-30, 19:07
  #15
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av I-van-Toer
På vilka grunder ligger idag M och KD ens nära SD? Väldigt få. De frågorna man har gemensamt handlar kanske om en eller två av tio. Detta medans de kanske har 50% samma åsikter som S och där SD har de övriga 50% gemensamt med S. Det är så det ser ut rent realpolitiskt. Det är därför som SD i grafik över riksdagen brukar visas i mitten mellan vänster- och högerblocket. De sitter egentligen inte rent realpolitiskt på någon kant.

Det är nya tider nu. Det blåser andra vindar. M vill nu lägga ner jämställdhetsmyndigheten. En klart anti-identitetspolitisk markering. M vill skära ner mottagningskostnaderna för flyktingar i budgeten. Jag tycker mig se en ny inriktning. Det finns ingen anledning att underhålla gamla schabloner om M. Se de alternativa medierna.
Citera
2018-11-30, 23:33
  #16
Medlem
Björklund gör nya uttalande om att S är större än M och KD gällande budgeten. Det är uppenbart att han har tagit klivet över till S och just nu gör allt för sabotera för M och KD.

Därmed är dagens allians historia och man bör vara ärlig mot väljarna om det blir ett extra val.
Citera
2018-12-01, 10:39
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stevenstills
Det är nya tider nu. Det blåser andra vindar. M vill nu lägga ner jämställdhetsmyndigheten. En klart anti-identitetspolitisk markering. M vill skära ner mottagningskostnaderna för flyktingar i budgeten. Jag tycker mig se en ny inriktning. Det finns ingen anledning att underhålla gamla schabloner om M. Se de alternativa medierna.

M har upprepade gånger låtsats att ha en ny hårdare linje, men alla gånger har det varit lögner. De går inte att lita på. Du röstar på högerpolitik och får öppna hjärtan istället.
Citera
2018-12-01, 20:08
  #18
Medlem
Rasse-Oscars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Björklund gör nya uttalande om att S är större än M och KD gällande budgeten. Det är uppenbart att han har tagit klivet över till S och just nu gör allt för sabotera för M och KD.

Därmed är dagens allians historia och man bör vara ärlig mot väljarna om det blir ett extra val.

Har du länk? Jag har missat uttalandet.
Citera
2018-12-02, 00:27
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Som C och L beter sig borde Kristersson och Bush Thor gå ut offentligt och döda rådande allians.

Men helt ärligt.
Varför skulle M och KD vilja regera samman med C och L när de inleder förhandlingar med Löfven?

M, KD och SD är väldigt nära en egen majoritet. Åker MP och L ut i ett extra val är det bara några mandat som behövs för ge dom majoritet.

Om de inte lyckas tycker jag det är bättre att M och KD går i opposition fram till 2022. Låt de andra fortsätta förstöra Sverige några år till, så kommer M, KD och SD få sin majoritet 2022.

Jag förespråkar normalt inte en konflikt men här tycker jag Kristersson är för mesig. Det tror jag han tappar väljare på.

Eller vad tycker ni?

Borde M och KD redan nu gå ut officiellt och "döda" nuvarande allians?

Eller ska de vänta på utfallet av Löfven omröstningen?
Finns ingen ny Allians medan den gamla som hängt i sedan 50-talet är död.
Det vi ser är döden för hela blockpolitiken där de enskilda partierna komme se mer på sin egna politik i sakfrågor än breda samarbeten.
Problemet med detta är det vi ser nu genom svåra regeringsbildningar samt överenskommelser där små regeringar får igenom sin budget i votering. Själva detaljerna i budgeten är framförhandlade innan budgeten är lagd.
Samtidigt kommer vi få se breda lösningar i större frågor.

Detta kommer ge en ostabilare politik men ändå något jag tror blir riktigt bra.
Citera
2018-12-02, 00:39
  #20
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillastrypar-rens
Men kalla det inte konservativt block. Jag tycker det är fel. Det är istället en ny era i Sveriges historia. Socialdemokraternas dominering är historia.
Sossarna kanske inte dominerar men de är största parti med relativt stor marginal och har bildat regering senaste fyra åren samt ser ut att eventuellt göra det i fyra år till. Att kalla deras dominans för historia tycker jag ändå är lite att ta i.

Vad gäller trådens ämne så är alliansen stendöd. Den kan kanske återuppstå men det tvivlar jag på. I USA går man runt på två partier och i sverige går man runt på två block. Nu när SD tillkommit så måste de högra mittenpartierna välja sida. MP är ju redan medlem i vänsterblocket. Frågan är var C och L passar in bäst. Om de väljer Vänstersidan så finns risken att vi är tillbaka på två block.

Detta skulle dock öka sossarnas dominans i svensk politik då det allid i det läget kommer vara S som kommer att ha statsministerposten.

Frågan är om inte Stefan Löfven är sveriges skickligaste politiker just nu. Han utklassar ivart fall Ulf Kristersson.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback