Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-30, 14:09
  #1
Medlem
starke_adolfs avatar
Jag står lite och velar på vad jag ska välja på grund av okunskap och förvirring.

Jag skulle vilja lära mig JavaScript bra och testa olika front-end frameworks som exempelvis Bootstrap och därför ha en hemsida att öva på. Samtidigt vill jag ha tillgång till en databas så att jag kan integrera SQL och lära mig det bättre.

Jag är också intresserad av node.js och skulle i längden vilja testa att köra node och få användning för alla npm-paket för att göra dynamiska hemsidor. Är dock inte helt med på hur node fungerar i termer av sin roll som server. Kör jag node på en server eller är node en server (som jag kör från min egen dator)?

Vad är det jag vill beställa? Ett domännamn samt ett abonnemang hos någon som hostar ett webhotell eller en server där? Jag har svårt att sålla ut exakt vad jag är ute efter och vad jag får. Jag är inte intresserad av att köpa en tjänst med någon peka-och-klicka-gör-din-egen-hemsida utan egentligen en plats där jag kan leka på nätet och lägga upp det mesta själv.
Citera
2018-11-30, 14:14
  #2
Medlem
BNCs avatar
Finns väl ingen vettig anledning initialt att köpa webbhotell bara för att lära sig lite, enklare då att utveckla lokalt.

Bara att installera en webbserver med databas på din dator och sätta igång, inget konstigt.
Citera
2018-11-30, 14:15
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag står lite och velar på vad jag ska välja på grund av okunskap och förvirring.

Jag skulle vilja lära mig JavaScript bra och testa olika front-end frameworks som exempelvis Bootstrap och därför ha en hemsida att öva på. Samtidigt vill jag ha tillgång till en databas så att jag kan integrera SQL och lära mig det bättre.

Jag är också intresserad av node.js och skulle i längden vilja testa att köra node och få användning för alla npm-paket för att göra dynamiska hemsidor. Är dock inte helt med på hur node fungerar i termer av sin roll som server. Kör jag node på en server eller är node en server (som jag kör från min egen dator)?

Vad är det jag vill beställa? Ett domännamn samt ett abonnemang hos någon som hostar ett webhotell eller en server där? Jag har svårt att sålla ut exakt vad jag är ute efter och vad jag får. Jag är inte intresserad av att köpa en tjänst med någon peka-och-klicka-gör-din-egen-hemsida utan egentligen en plats där jag kan leka på nätet och lägga upp det mesta själv.


Det bästa är väl att du har en egen dator som du sätter upp en server på.

Eller så beställer du en vps någonstans

Tror en node är ett konto på en server inte helt säker
Citera
2018-11-30, 14:20
  #4
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BNC
Finns väl ingen vettig anledning initialt att köpa webbhotell bara för att lära sig lite, enklare då att utveckla lokalt.

Bara att installera en webbserver med databas på din dator och sätta igång, inget konstigt.
Rimlig invändning men jag vill också ha en egen hemsida, plus att det är roligare att göra saker mer ordentligt av någon anledning. Tror också att jag får mer gjort så.

Jag har kört en server på node.js på localhost så det är klart att jag kan testa lokalt, men det är inte lika kul. Sen vill jag ju veta hur det funkar i praktiken om jag vill använda node.js "på riktigt".
Citera
2018-11-30, 14:49
  #5
Moderator
Protons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
Jag står lite och velar på vad jag ska välja på grund av okunskap och förvirring.

Jag skulle vilja lära mig JavaScript bra och testa olika front-end frameworks som exempelvis Bootstrap och därför ha en hemsida att öva på. Samtidigt vill jag ha tillgång till en databas så att jag kan integrera SQL och lära mig det bättre.

Jag är också intresserad av node.js och skulle i längden vilja testa att köra node och få användning för alla npm-paket för att göra dynamiska hemsidor. Är dock inte helt med på hur node fungerar i termer av sin roll som server. Kör jag node på en server eller är node en server (som jag kör från min egen dator)?

Vad är det jag vill beställa? Ett domännamn samt ett abonnemang hos någon som hostar ett webhotell eller en server där? Jag har svårt att sålla ut exakt vad jag är ute efter och vad jag får. Jag är inte intresserad av att köpa en tjänst med någon peka-och-klicka-gör-din-egen-hemsida utan egentligen en plats där jag kan leka på nätet och lägga upp det mesta själv.
Kan inte för mitt liv begripa varför du vill beställa ett webhotell och sånt när det enda du ska göra är att experimentera och lära dig.

Sätt upp alltihop lokalt och experimentera där istället, bra mycket smidigare, billigare och dessutom lär du bli tvungen att lära dig hur en webserver funkar exempelvis.

Ser nu svaret du gett. Verkar vara lite si och så med webhotell som erbjuder nodeJS med mindre än att du fixar en VPS nånstans där du kan installera nodeJS, verkar dock vara svårare att hitta ett webhotellpaket som erbjuder det.
__________________
Senast redigerad av Proton 2018-11-30 kl. 14:53.
Citera
2018-11-30, 16:39
  #6
Medlem
kalkryggars avatar
Du vill absolut inte beställa någon jävla domän. Du khittar någon kurs i nodejs och sen använder du alternativen som är gratis på en här sidan för att lägga ut det online så länge du övar:
https://www.heroku.com/
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback