Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-30, 13:52
  #1
Medlem
Hej

Hanterar dagligen en hel del textsträngar, siffror som tyvärr måste kopieras manuellt av användaren till viss grad. Centralt försöker jag se till så att allting lagras via Office-suiten.
Onedrive, OneNote 2016 samt OfficeLens*
så här används maskinell tolkning av text (OCR scan) redan till stor del så att blandad media
såsom bildfiler, dokument automatiskt extraheras till ren text i slutändan. Mycket är vunnet men jag behöver fortsätta effektivisera...


Tex kopiera ett 20-långt serienummer från en källa.
Som skall in i ett annat målsystem, behöver därför först helst mellanlanda i något annat verktyg eller program. anteckningar.txt fungerar men jag söker mer funktioner än så.

Det behöver verifieras och göras en viss auto-check på stycket helt enkelt innan det skall levereras.
Målsystemen har ingen sådan funktion så kontroller behöver ske i samband med copy-paste ju.


Jag letar efter en programvara för Windows (7pro, 8,1 mfl )
som är en smidig clip board


Tex vill jag att kunna köra ctrl-c / ctrl-v och i gränssnittet utan massa tillval bör det direkt se ut ungefär såhär inklistrat i programfönstret:

https://imgur.com/a/EVDGG9u




*character count för att se antalet tecken
*split to cells -förekommande stycken behöver alltid delas upp så att man kan se att
serienumret uppdelat väldigt tydligt.

*highlight - som ovan, tex förekommer vissa prefix och suffix så att verktyget förstår att
alltid markera och räkna antalet utvalda tecken. Det måste finnas rätt antal "0" or tex i serienumret
__________________
Senast redigerad av AnimalSkribax 2018-11-30 kl. 13:55.
Citera
2018-11-30, 14:00
  #2
Medlem
2560ps avatar
Nu är jag inte vass på sånt själv, men borde det inte gå att skriva ett script i excel som klarar sånt? Du har ju Office menar jag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback