Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-30, 00:45
  #1
Medlem
jag har funderat på att sälja bitcoin online. Jag skulle då ta emot pengar från andras bankkonton.

Priblemet är väl att i många andta länder än sverige så är banksäkerheten sämre. Så jag riskerar då ta emot pengar från hackade konton eller till och med pengar från blåsningar. Alltså att nån köpare på typ ebay eller nåt får instruktioner om att sända till mitt bankkonto. Föekommer ju även i sverige.

Vill ju inte få mitt konto stängt om det nu kommer in massa anmälningar. Bitcoin kan vara en farlig marknad pga många brottslingar ocj det är relativt lätt att få tag i bitcoin genom brott.

Även om jag tex skulle kräva bild på id och selfie så är det rätt lätt att fejka i photoshop.

Är det risk att mitt konto stängs eller att jag får betala tilbaka pengar vid chargeback när jag tar emot från utlandet? Jag tänkte använsa ferratum bank för detta
Citera
2018-11-30, 03:45
  #2
Medlem
Om det är större summor som du sedan sätter in på ditt bankkonto, vad förklaring ger du till banken angående var pengarna kommer ifrån?

Via kundkännedom anger man på ett ungefär hur mycket pengar man kommer att skicka samt ta emot under ett år.
Om det är mycket mer som sänds eller trillar in så ringer klockorna.

Om det är ett belopp exempelvis över 100.000kr kan du behöva visa dokument var pengarna kommer ifrån, det vill säga pga antipenningtvättslagen.

Jag har arbetat på bank med avgående och ankommande internationella betalningar.
Citera
2018-12-09, 22:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av devis
Om det är större summor som du sedan sätter in på ditt bankkonto, vad förklaring ger du till banken angående var pengarna kommer ifrån?

Via kundkännedom anger man på ett ungefär hur mycket pengar man kommer att skicka samt ta emot under ett år.
Om det är mycket mer som sänds eller trillar in så ringer klockorna.

Om det är ett belopp exempelvis över 100.000kr kan du behöva visa dokument var pengarna kommer ifrån, det vill säga pga antipenningtvättslagen.

Jag har arbetat på bank med avgående och ankommande internationella betalningar.


Sparade pengar i bitcoin som jag köper och sen säljer dyrare.

Det rör sig om max 10 tusen
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback