Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2019-01-18, 12:44
  #37
Medlem
Påstå att antidepressiva medel inte är beroendeframkallande är förstås en lögn som läkemedelsbolagen sprider men som numer alltoftare debatteras.

Var mycket försiktigt med dessa medel.
Citera
2019-01-22, 21:06
  #38
Medlem
DoungAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Lyssna på denna människa. Den e klok ☺
Såklart. Jag har prompt sagt från början att jag inte vill ha benzo. Tror dock inte jag blir beroende av det även om jag hade tagit det. För jag är så medveten om riskerna med det. Är ganska stark när det kommer till beroenden. Står ofta emot och tar mig förbi sånt.

Citat:
Ursprungligen postat av Jens86
Det kan ta ett mellan ett halv år till ett år innan du känner skillnaden med anti depressiva . tålamod
Japp. Är medveten om det. Ska ge det en chans. Hoppas verkligen att det här hjälper mig ihop med grupp kbt.
Citat:
Ursprungligen postat av Pawel1966
Påstå att antidepressiva medel inte är beroendeframkallande är förstås en lögn som läkemedelsbolagen sprider men som numer alltoftare debatteras.

Var mycket försiktigt med dessa medel.
Självklart. Allting sker ju med läkaren insikt och jag gör ingenting läkaren inte säger. Vi har tät kontakt just nu och även min psykolog är inblandad och jag lämnar veckovis uppdatering av hur jag mår på denna medicin till min psykolog och stämmer av med läkaren.
Sen ska jag och min läkare ses längre fram.

@ Alla som talar om microdosering av lsd, svamp och att röka cannabis. Tack, ni vill säkert mig väl. Men jag tänker inte experimentera med mitt välbefinnande och ger KBT och antidepressiv medicin en chans nu. Det är bevisat i flera studier att det hjälper.

Uppdatering om mig:
Senaste veckan har varit en berg och dalbana. Dock betydligt mindre än vad jag trodde att det skulle vara.
Ena dagen mår jag illa och har ingen matlust. Dagen efter det mår jag hur bra som helst. Dagen efter det har jag djup ångest. Dagen efter det är jag trött och har huvudvärk. Osv...
Det började stabilisera sig lite i helgen, men nu när jag höjde dosen så började det om igen. Har haft en del diarré som kommit tillbaka. Men äter Dimor Comp mot det och det funkar bra.

Så som jag mådde i lördags-söndags var helt ok. Var dock helt off och hade lite minnesluckor. Tog upp det med min läkare som sa att det kunde hända och om det blev värre skulle jag säga till. Har dock inte blivit värre. Men jag känner att det är på rätt väg.
Inatt sov jag 8 timmar utan sömnmedicin. Det var över 1 år sen jag sov så länge direkt efter en annan natt där jag sovit 6 timmar. Så totalt 14h sömn på två nätter. Det är riktigt bra. Har inte sovit såhär bra på hur länge som helst.

Mina panikångestattacker har stannat av helt. Har dock en mycket djupare ångest nu än innan, men det är liksom som att panikångestattacken inte vill komma. Ni vet lite som en fis man bara vill släppa ut. Fast 100 gånger värre och istället för ont i magen får jag tryck över bröstet och känner ångest. Vill nästan få en panikångestattack så allt går över. Men min läkare säger att även detta är en biverkning som går över.
Pratade i min KBT-grupp med en kille som gått på Sertralin 2 månader. Han säger att han vaknade upp för 2 veckor sen och mådde superbra och har mått bra sedan dess. Var fantastiskt att höra.

KBT-gruppen fungerar än så länge bra. Fick en panikångestattack efter förra träffen. Kom på kvällen, fick ganska mycket ångest över att ha varit där. Kände mig blottad litegrann, en olustig känsla. Men nu ett tag efter känns det riktigt bra. Ska dit igen denna veckan och jag känner att det nog kan fungera bra ihop med medicin.
Det känns verkligen som jag är på väg nånstans nu. Innan har jag bara famlat runt. Nu börjar jag få ett grepp om mig själv. Ett svagt grepp, men ändå ett grepp liksom och inte helt hjälplöst.
Citera
2019-02-08, 21:10
  #39
Medlem
DoungAs avatar
En uppdatering för den som vill läsa eller åtminstone för mig själv.

Snart igenom min tredje vecka med Sertralin. hade en avstämning med doktorn i förr går. Kom överens om att stanna på 50 mg /dagen i 2 veckor till innan vi höjer. Han vill ha mig helt stabil 5 dagar i sträck. Eller inte helt stabil men inte för höga toppar och dalar.
Senaste veckan har varit den värsta skulle jag nog säga. Vissa dagar när jag mådde som bäst hade jag bara kontant ångest. Alltså typ allting sög. Sen dagen efter det kunde jag vakna och önska att jag var död eller att jag hade dött i sömnen. Gick och önskade att jag skulle vara med om en olycka osv. Mycket märkligt.

Sen idag (fredag 8 januari) vaknade jag helt plötsligt och allting var FANTASTISKT bra. Helt sjukt. Jag var glad, var på skojigt humör, allting jag tog mig an bara skedde av sig själv. Var trevlig mot folk och konverserade och var rapp i käften igen som jag var förr. Kände jag fick blickar från tjejer och att folk runtomkring mig uppfattade och gillade min närvaro. Superkonstig känsla. Svår att beskriva.
Hur som helst, det känns bra. Jag sansade mig lite i detta lyckorus och tänkte att såhär kommer inte varje dag vara nu. Men det kändes värt att ta medicinen och allting jag genomlidit med den. Fick massor av energi.

Nästa vecka börjar steg 2 av 6 i min grupp-kbt(varje steg är 3 träffar så har varit på 3 träffar redan). Det känns bra. Sista tillfället kändes som det gav mest för då hade medicinen börjar verka ordentligt. Var en märklig känsla efteråt som jag inte kunde sätta fingret på. Men idag en vecka efter förstod jag vad det handla om. När jag idag vakna och mådde så bra kändes det som en spärr hade släppt. Som att nån hällt olja i huvudet på mig och en rostig del av hjärnan börjat fungera.
Då förstod jag att det nog var insikten av att jag är på väg nånstans gjorde att sista träffen med min kbt-grupp gav något. Vi började göra mer än skrapa på ytan för min del.

Så avslutar där, lite positivt. Känns bra faktiskt hittills. Kommer säkert nån dipp igen under min behandling och min resa mot ett bättre mående. Men det tar jag då
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback