Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-30, 09:15
  #13
Medlem
SYSTEMexes avatar
500-1000 känns rimligt
Citera
2018-11-30, 09:43
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
500-1000 känns rimligt
Men om man har 10400kr inkomst varje månad.
Hyra: typ 4000
Mat: lever billigt så kanske 1300
Mobil abb: typ 199kr
Kläder: 150kr månad
Alkohol: 300
Kurslitt: 300
Övriga saker: 300

Då borde man, grovt räknat, kunna spara undan cirka 3900 kronor per månad?
Sen får det ju bli mindre vissa månader när det kanske är presenter som ska köpas, speciell utflykt på något osv.
Citera
2018-11-30, 10:02
  #15
Medlem
Jag sparar 5000-7500kr per månad från mitt csn. Förutom csn så jobbar jag extra och kan där få in mellan 3-5k. Budget ser ut enligt följande:

Inkomst:10440+4000kr
Hyra: 2600kr
Mat:1500-2000kr
Mobilabonnemang:90kr
Gym:189kr
Buss:300kr
Övrigt:500kr

Jag köper nästan aldrig några kläder och lägger kanske ut 50kr per månad på alkohol. Vad jag brukar göra är att så fort jag får pengar så överför jag så mycket pengar till mitt ISK så att jag har ungefär 2500-4000kr kvar på mitt konto som jag använder för vardagliga köp. Detta lever jag sedan på men oftast har jag pengar över om jag har 4k i början av månaden. Detta kan jag då överföra till nästa månad och därmed köpa något jag behöver nästa månad istället för att köpa direkt.
Citera
2018-11-30, 11:17
  #16
Medlem
Greenhouse-Defects avatar
Som lägst kostar ditt boende 2 500 kr i månaden, 10 månader om året (korridorsrum). Dessa brukar ligga nära/på campus vilket innebär att du inte behöver busskort eller bil, eventuellt en cykel men det är en mindre engångskostnad. Till det behöver du antagligen internet (200 kr) och hemförsäkring (100 kr) för ungefär 300 kr i månaden. Till det ett mobilabonnemang, de billigaste kostar 99kr per månad.
Fasta kostnader, summa: 2 899 kr/månad.

Mat - 1 000 kr
Kurslitteratur - 400 kr
Alkohol/nöjen - 0 kr
Kläder - 50 kr
Rörliga kostnader, summa 1 450 kr/månad. Total månadskostnad blir 4 349 kr/månad, då kan du spara 6 095 kr/månad, som högst.

Denna budget är inte rolig men den gör sitt jobb, den är inte hållbar om du är en festprisse men är du en ryggsäcksbärande asocial stackare så är det inga större problem att lyckas hålla dig till den. Den är snarlik min och jag kan spara cirka 3 500 kr/månad och amorterar 1 200 kr/månad på mitt bolån. Jag är en blandning av de två fiktiva personligheterna .
Citera
2018-11-30, 13:09
  #17
Medlem
kurslitteratur kan köpas och säljas begagnat ofta så 3-400 kr i månaden är onödigt
Citera
2018-12-01, 11:12
  #18
Medlem
Kunde med lätthet spara minst 1000kr i månaden som student. Första målet var en buffert på 10k ifall man blir sjuk och kuggar någon tenta. Efter att ha flyttat ihop med tjejen som jobbar kan jag ibland spara 3-5k.
Citera
2018-12-01, 18:08
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av THS
Aldrig? Jag betalar 0,13 procent i ränta på mitt CSN-lån. Jag får högre ränta på mina insatta pengar på mitt bankkonto. Jag skulle bokstavligt talat gå med förlust på att betala tillbaka lånet.

Jo ok om du sparar smart kan du lätt få ihop mycket mer. Tror Sydamerika fonder och Asien fonder går bra nu. Men det är inte lätt att spara som student.
Citera
2018-12-02, 19:17
  #20
Medlem
Sandtags avatar
I Stockholm kan man lägga undan i alla fall 2-3k (5-8 med helgjobb) men frågan är varför? Pluggar du en vettig linje kommer du direkt vid examen att ha en 2-3x större disponibel inkomst, det blir således menlöst att ta pengar från dina bästa år för att kunna köpa tex hus några månader snabbare. Sen bör man ju alltid ha en buffert (3-4x csn) men att köra en snålbudget är att slösa bort sina bästa år. Det är betydligt smartare att sommarjobba och lägga överskott därifrån + skatteåterbäring från sommarjobbet i sparande och sedan leva normalt för csn.
Citera
2018-12-07, 19:51
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
I Stockholm kan man lägga undan i alla fall 2-3k (5-8 med helgjobb) men frågan är varför? Pluggar du en vettig linje kommer du direkt vid examen att ha en 2-3x större disponibel inkomst, det blir således menlöst att ta pengar från dina bästa år för att kunna köpa tex hus några månader snabbare. Sen bör man ju alltid ha en buffert (3-4x csn) men att köra en snålbudget är att slösa bort sina bästa år. Det är betydligt smartare att sommarjobba och lägga överskott därifrån + skatteåterbäring från sommarjobbet i sparande och sedan leva normalt för csn.

Håller helt med. Tog fullt CSN och jobbade lite extra under min studietid. Levde gott, hade billig bil och gjorde roliga saker. Oroade mig lite för avbetalning av CSN lånet. MEN man får bra jobb efter studier (om du valt rätt) och så här i efterhand oroade man sig i onödan.

Man levde trots allt under 4 år på CSN, nu till en kostnad av 600 kr/mån. Det märks inte när det dras från lönekontot. Snåla inte under studietiden
Citera
2018-12-07, 22:39
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ministaty
Hej!

Hur mycket brukar man egentligen kunna spara som student med studiebidrag+csnlån som inkomst? Förutsatt att man inte bor hemma hos föräldrarna. Vad skulle ni säga är max om man lever billigt, dvs fyller ut mat med billiga grönsaker, billigaste telefonabonnemanget, sparsam med klädinköp och så vidare?

Lever på knappt 11 k i månaden. 500 kr i veckan 😊 . existensminimum sedan 2 år tillbaks. Se till att du har basala grejer först..tak över huvudet 😜..en tv , soffa , soffbort , en dator, en cykel ( sparar både hälsa o plånbok) ett litet matbord l en säng. Det du behöver till start. O givetvis böcker osv om du är student. Finns de pengar över i slutet av månaden..hitta på nått sköj 😃. Jag har sett till att ha låga kostnader på bredbandsabonmenanget ..autogiro kan du spara en hel del på , billigt telefon abenomang ( helst kontantkort) så har man bättre kontroller tror jag. Som sagt jag lever endast 500 kr i veckan så de gäller o tänka till lite ..dock tycker inte jag jag lever jätte snålt på det 😛
__________________
Senast redigerad av Jens86 2018-12-07 kl. 22:44.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback