Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-29, 18:50
  #1
Medlem
Kommer folk köpa och läsa färre böcker med tiden och/eller sluta göra det helt med människors utvecklande, teknologins acceleration osv?

Kommer böcker kanske sluta användas snart? eller kanske är det tvärt om?
Citera
2018-11-29, 19:04
  #2
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Jag har svårt att tro att folk skulle sluta läsa, dock kanske vi snart har AI som kan producera i alla fall skräplitteratur.
Citera
2018-11-29, 19:06
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Jag har svårt att tro att folk skulle sluta läsa, dock kanske vi snart har AI som kan producera i alla fall skräplitteratur.
Så att mänskligheten skulle "växa ifrån" det låter orimligt? eller att tex. teknologin kommer med något som kan ersätta läsningen?
Citera
2018-11-29, 19:23
  #4
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuteNacht
Så att mänskligheten skulle "växa ifrån" det låter orimligt? eller att tex. teknologin kommer med något som kan ersätta läsningen?

Vi har levt med historier och myter och använt dem för att förklara livet längre än det funnits skrift. Dessa är nära sammankopplade med språket. Visst kan man ju tänka sig att språket blir överflödigt om vi utvecklar teknologiska lösningar för telepati, men än så länge är ju språket den bästa teknologin för det.

Visst stämmer det ju att den stora massan läser mindre, och andelen människor som kan ta till sig text minskar, men dessa konsumerar ju ljudböcker och film och annan lägre kultur.
Citera
2018-11-29, 19:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Vi har levt med historier och myter och använt dem för att förklara livet längre än det funnits skrift. Dessa är nära sammankopplade med språket. Visst kan man ju tänka sig att språket blir överflödigt om vi utvecklar teknologiska lösningar för telepati, men än så länge är ju språket den bästa teknologin för det.

Visst stämmer det ju att den stora massan läser mindre, och andelen människor som kan ta till sig text minskar, men dessa konsumerar ju ljudböcker och film och annan lägre kultur.
Alltså ryker författaryrket?
Citera
2018-11-29, 19:33
  #6
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GuteNacht
Alltså ryker författaryrket?

Vem skall producera alla nya och återanvända myter då? Vi lever i en tid då vuxna människor fortfarande lever sig in Harry Potter så pass att de tror att det är en del av deras personlighet, och vuxna män ser en ny Star Wars film som en väldigt viktig händelse. Manusförfattare är också författare, och jag tror inte dessa kommer gå över till att bara filma när de förklarar sina idéer. Det går ju fortfarande fortare att läsa boken än lyssna på den.
Citera
2018-11-29, 19:36
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Vem skall producera alla nya och återanvända myter då? Vi lever i en tid då vuxna människor fortfarande lever sig in Harry Potter så pass att de tror att det är en del av deras personlighet, och vuxna män ser en ny Star Wars film som en väldigt viktig händelse. Manusförfattare är också författare, och jag tror inte dessa kommer gå över till att bara filma när de förklarar sina idéer. Det går ju fortfarande fortare att läsa boken än lyssna på den.
Intressant!
Citera
2018-11-29, 19:56
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.J.Pilvikukka
Vem skall producera alla nya och återanvända myter då? Vi lever i en tid då vuxna människor fortfarande lever sig in Harry Potter så pass att de tror att det är en del av deras personlighet, och vuxna män ser en ny Star Wars film som en väldigt viktig händelse. Manusförfattare är också författare, och jag tror inte dessa kommer gå över till att bara filma när de förklarar sina idéer. Det går ju fortfarande fortare att läsa boken än lyssna på den.
Som du själv är inne på så kommer manusförfattare att ta över det traditionella bokskrivandet. Genom framförallt filmatiserade serier kommer sen våra myter att leva vidare.

Men manusförfattare skriver just manus, inte böcker. Därför kommer både författandet och läsandet att sakta att minska. Helt försvinner nog aldrig författandet av traditionella böcker.
Citera
2018-11-29, 19:58
  #9
Medlem
Författare kan man vara även om man inte skriver böcker i vanlig mening. Manusförfattare till exempel.

Att historieberättandet i större utsträckning övergår till andra former är oundvikligt men att böcker helt skulle försvinna i den närmsta framtiden finner jag osannolikt, även om färre kommer att läsa och fler som gör det kommer att välja att göra det med digitala media.
Citera
2018-11-29, 20:04
  #10
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dilutin
Som du själv är inne på så kommer manusförfattare att ta över det traditionella bokskrivandet. Genom framförallt filmatiserade serier kommer sen våra myter att leva vidare.

Men manusförfattare skriver just manus, inte böcker. Därför kommer både författandet och läsandet att sakta att minska. Helt försvinner nog aldrig författandet av traditionella böcker.

Jag tror det där handlar också om olika målgrupper, själv har jag inte tålamod med serier, de är för långsamma att titta på, läsning går ju fortfarande fortare. Dock kommer vi nog få ett klassamhälle delat i oss som kan läsa och de som behöver teknologisk dramatiserad högläsning.

Det finns också en tidsaspekt, några läser fortfarande Shakespeare, men inte en jävel kommer titta på vare sig Star Trek eller game of Thrones om 400 år, annat än för att forska i vår världsbild.
Citera
2018-11-29, 20:04
  #11
Medlem
Eftersom många här har påpekat andra sorters författarskap som tex. manusförfattare så måste jag vara lite tydligare... det är endast vanliga böcker jag pratar om... inga manus osv...
Citera
2018-11-29, 20:17
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GuteNacht
Eftersom många här har påpekat andra sorters författarskap som tex. manusförfattare så måste jag vara lite tydligare... det är endast vanliga böcker jag pratar om... inga manus osv...
Som en följd av att litteraturen digitaliseras blir de fysiska böckerna färre, men den kreativa processen och skrivprocessen är ju densamma oavsett vilket medium folk sedan läser den i. Alltså, boken kan försvinna utan att författaryrket gör det.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback