Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-29, 17:16
  #1
Medlem
Varför är en kalkylränta nödvändigt och används det i praktiken? Har man en kalkylränta på 15% och intärnräntan på två investeringar ligger på 14 respektive 16% men risken är ofantligt större med investeringen på 16% så är den på 14 mycket bättre att ta. Även ifall den ligger under kalkylräntan...
Citera
2018-11-29, 20:47
  #2
Medlem
Du måste ju ha koll på vad du har i kalkylräntan, "Har man en kalkylränta på 15%" någon vill väll ha lön på firman osvosv.. firman ska kunna uppnå sina budget- mål
Citera
2018-11-29, 20:52
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finatorsken
Du måste ju ha koll på vad du har i kalkylräntan, "Har man en kalkylränta på 15%" någon vill väll ha lön på firman osvosv.. firman ska kunna uppnå sina budget- mål

vad menar du? kalkylränta är ju avkastningskravet man har på investeringar, det har ju inget med lön eller vinst att göra utan tillväxt...
Citera
2018-11-29, 23:54
  #4
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Varför är en kalkylränta nödvändigt och används det i praktiken? Har man en kalkylränta på 15% och intärnräntan på två investeringar ligger på 14 respektive 16% men risken är ofantligt större med investeringen på 16% så är den på 14 mycket bättre att ta. Även ifall den ligger under kalkylräntan...

Kalkylräntan sätts med hänsyn till risken, så kalkylräntan i dina två exempel ska inte vara samma.
Citera
2018-11-30, 03:18
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Kalkylräntan sätts med hänsyn till risken, så kalkylräntan i dina två exempel ska inte vara samma.

Ah det låter logiskt, något som min föreläsare inte förstått... Jag nämnde detta under föreläsningen men hon sa att "kalkylräntan är ett specifikt avkastingskrav som företaget sätter över alla investeringar". Kul när ens föreläsare i industriell ekonomi inte förstår att risk och avkastning korrelerar...
Citera
2018-11-30, 10:14
  #6
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Ah det låter logiskt, något som min föreläsare inte förstått... Jag nämnde detta under föreläsningen men hon sa att "kalkylräntan är ett specifikt avkastingskrav som företaget sätter över alla investeringar". Kul när ens föreläsare i industriell ekonomi inte förstår att risk och avkastning korrelerar...

Ett bolag kan ju sätta en generell kalkylränta, genom att använda exempelvis WACC. Då tas hänsyn inte till risken.
Citera
2018-11-30, 13:00
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Ett bolag kan ju sätta en generell kalkylränta, genom att använda exempelvis WACC. Då tas hänsyn inte till risken.

Ok det är väll den här typen hon syftar på samt jag i TS, varför används detta? enda fallet jag kan se användning är ifall det finns så många investeringsmöjligheter att det inte är lönt att kolla på de som ger avkastning under x%... om ens då... ifall något ger en direktavkasting samt minimal risk men är under den generella kalkylräntan så borde investeringen fortfarande genomföras...
Citera
2018-11-30, 13:39
  #8
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Ok det är väll den här typen hon syftar på samt jag i TS, varför används detta? enda fallet jag kan se användning är ifall det finns så många investeringsmöjligheter att det inte är lönt att kolla på de som ger avkastning under x%... om ens då... ifall något ger en direktavkasting samt minimal risk men är under den generella kalkylräntan så borde investeringen fortfarande genomföras...

Tanken är väl att risken inom ett bolag/bransch ska vara ganska konstant. D.v.s är du ett fastighetsbolag är den lägre, generella, risken inräknad i avkastningskravet på EK. Fastighetsbolaget förutsätts fortsätta investera i tillgångar (fastigheter) med ungefär samma risk, och inte börja investera i ex Wildcat Drilling eller annat med jättehög risk. WACC funkar bra i sådana sammanhang. Har du ett litet bolag som sysslar med vitt skilda verksamheter blir WACCen ganska snabbt meningslös för att räkna på investeringar.
Citera
2018-12-02, 11:31
  #9
Medlem
Fopolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Varför är en kalkylränta nödvändigt och används det i praktiken? Har man en kalkylränta på 15% och intärnräntan på två investeringar ligger på 14 respektive 16% men risken är ofantligt större med investeringen på 16% så är den på 14 mycket bättre att ta. Även ifall den ligger under kalkylräntan...

Internräntan är bara ett enskilt mått på vilken diskonteringsränta som ger ett beräknat nuvärde på noll. Eftersom det bara är ett enskilt mått och dessutom extremt teoretisk så är det i praktiken väldigt sällan som internräntan får vara avgörande vid vad av investering. Precis som ni redan varit inne på så måste man också beakta risken i respektive investering, vilket gör att den med internränta på 16 % hade fallit bort med anledning av risken. Och har man en väldigt strikt hållning om att ens verksamhet ska förränta sig med minst 15 % så hade även den andra investeringen på 14 % fallit bort med hänsyn till avkastningskravet - givetvis förutsatt att alla uppgifter är extremt exakta och definitiva (vilket de såklart i praktiken inte kan vara).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback