Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2018-12-06, 15:00
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Det är uppenbart dödligt som sagt. Vill man garanterat blåsa bort halva huvudet behövs något mer än en kula (som du uttrycker det), men en hagelsvärm fixar det bra.

på 10m avstånd gör du inga bortblåsningar av huvudet däremot så kommer framsidan att se ut som köttfärs men skalle osv kommer vara hela än om du avlossar ett skott med pipan i munnen
Citera
2018-12-06, 16:13
  #38
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyBertie
Jag fick lära mig att kulvikten är avgörande för anslagsenergin. Om hastigheten är den samma blir vikten på projektilen avgörande. På noll avstånd, dvs i gomen på en människa, blir vikten på kulan det som avgöra vad som penetrerar skalltaket. I hjärnsubstansen tror ett en grams hagel fastnar men en 35 grams slug slår igenom. Du får gärna motbevisa mig.

Fysiken fungerar inte som du tror. När skottet avlossas håller haglen i patronen samman. Det är först efter en kort färd i fri atmosfär (luften) som spridningen börjar, beroende på turbulens, variationer i gastrycket, hur haglen lagts tillrätta i patronen och mer eller mindre kaotisk påverkan.

Men den första halvmetern eller så uppträder hagelskottet samlat och ungefär som en kula skulle göra.
Citera
2018-12-11, 13:55
  #39
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Man kan köpa det mesta till hagelgevär, men man får inte använda det vid jakt.

Jasså?
Jag har sett hagelammunition som skjuter två mindre stålkulor med en stålvajer mellan sig till salu i staterna.
Får en stark känsla av att jag inte kan köpa detta i Sverige eller skulle få problem i tullen om jag importerade dessa
Citera
2018-12-11, 15:51
  #40
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Jasså?
Jag har sett hagelammunition som skjuter två mindre stålkulor med en stålvajer mellan sig till salu i staterna.
Får en stark känsla av att jag inte kan köpa detta i Sverige eller skulle få problem i tullen om jag importerade dessa

Att du inte kan köpa det har med marknadskrafterna att göra.

Kan finnas flera skäl till det, och jag har sett många olika ammunitioner vara omöjliga att nå på svenska marknaden, för att sedan bli tillgängligt, och sedan puts väck...😡

Federals ”law enforcement”-segment, och fiocci EMB är typiska exempel.

Dragons Breath & bolo-rounds och liknande skulle mycket väl kunna säljas i Sverige..det gäller bara att en tillräckligt stor handlare tar sig an det.
Citera
2018-12-11, 23:55
  #41
Medlem
Du kan ju ladda allt sånt där själv. Sen är det så att sådana där vajerkulor har sålts i Sverige ger jävligt bra verkan om du prickar på rätt sätt. Numera är sånt förbjudet för jakt och finns inget syfte att ha sånt till övningsskytte därmed finns ingen marknad. Men ladda eget om man vill ha är vad som gäller sluta gnälla och ladda istället.
Citera
2018-12-12, 04:38
  #42
Medlem
213374Us avatar
Jag har testat de så kallade "exotiska" laddningarna som Dragonsbreath, bolo och flechette från WolfHill och det är bara skräp. Den mest effektiva ammunition till hagelbrakare oavsett det är 12 eller t.o.m 410 som jag provat är Winchesters pdx-1. Hade det varit lagligt att bära vapen i Sverige så hade mitt val varit en Judge med pdx-1 utan tvekan.
Citera
2020-02-22, 20:16
  #43
Medlem
Är alltså fågelhagel skjuten direkt mot bröstet dödlig? Mot huvudet kan man ju tänka sig en risk att överleva som svårt hjärnskadad, även om det i tråden några gånger även det anses dödligt. Dessutom inte så trevligt för den som hittar kroppen.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback