Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-29, 14:43
  #1
Medlem
Sedan 2012 så har kvinnors utsatthet för sexualbrott ökat dramatisk, fyrdubblat till och med, enligt Brå.

Detta beskriver Brå själva som en konsekvens av "empowerment av kvinnor". En kriminolog som citeras av Svt säger att utvecklingen är "positiv". Båda anser nämligen att fyrdubblingen sker enbart på grund av att anmälningsbenägenheten ökat. Nej, nej, det har ingenting med att göra huruvida fler utsätts för brott utan vi minskar bara mörkertalet, säger man.

SVT

Nina Rung, kriminologen, säger även så här;

– Ju mer vi pratar om det och ju mer det skrivs desto större effekter får det. För att kunna anmäla måste du först förstå att det är ett brott du utsatts för.

Tror ni feminister på riktigt nu att den enda anledningen till att er anmälda utsatthet för sexualbrott FYRDUBBLAS är att ni är mer benägna att göra en anmälan?

Eller tror ni utan sarkasm och ironi nu att det finns väldigt många kvinnor därute som inte förstår att våldtäkt är ett brott?

Om ni inte tror på detta varför hör man ALDRIG någon som säger något emot denna infantilisering utav samtliga kvinnor i detta land?
Citera
2018-11-29, 14:51
  #2
Medlem
DigglerNicks avatar
Citat ifrån OP:

Svaret:
LÄNK

"UPPDRAG GRANSKNING · Uppdrag granskning har kartlagt alla som dömts för våldtäkt och försök till våldtäkt de senaste fem åren. Gärningsmännen har ofta varit påverkade av alkohol eller narkotika. Utbildningsnivån är låg, åtminstone en tredjedel har också dömts för andra brott. Och 58 procent är födda utomlands."
Citera
2018-11-29, 15:08
  #3
Medlem
En bidragande och mycket viktig faktor till att statistiken visar en ökning (utöver en faktisk ökning av exempelvis överfallsvåldtäkter) som ofta glöms bort i sammanhanget är även svenska statens nutida definition av sexualbrott, som är unik om i nuläget. I Finland skulle exempelvis många av de fall som kategoriseras som sexualbrott respektive våldtäkt i Sverige däremot inte dömas som så där, då Finland- rörande våldtäktsbegreppet - går efter den traditionella definitionen, alltså en sexualakt som påtvingas medelst våld eller under hot. Exempel: https://www.svd.se/finland-sex-med-1...-inte-valdtakt

I Sverige råder däremot markant annorlunda definitioner, vilket oundvikligen också påverkar den förda statistiken över sexualbrott.
Citera
2018-11-29, 15:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
En bidragande och mycket viktig faktor till att statistiken visar en ökning (utöver en faktisk ökning av exempelvis överfallsvåldtäkter) som ofta glöms bort i sammanhanget är även svenska statens nutida definition av sexualbrott, som är unik om i nuläget. I Finland skulle exempelvis många av de fall som kategoriseras som sexualbrott respektive våldtäkt i Sverige däremot inte dömas som så där, då Finland- rörande våldtäktsbegreppet - går efter den traditionella definitionen, alltså en sexualakt som påtvingas medelst våld eller under hot. Exempel: https://www.svd.se/finland-sex-med-1...-inte-valdtakt

I Sverige råder däremot markant annorlunda definitioner, vilket oundvikligen också påverkar den förda statistiken över sexualbrott.
Man kan bara skylla på definitionen så länge innan man börjar tro att du aktivt försöker mörka det här, speciellt när denna studie använder samma definition över fem år, och inte blandar in jämförelser med andra länder. Måste fråga, försöker du aktivt mörka och släta över ökningen?

Efter fem år utan definitionsförändringar ser vi en fyrdubbling utav alla sexualbrott.

Sen är studien på alla sexualbrott, inte på väldtäkter enbart, så du kommer inte undan där heller.
Citera
2018-11-29, 15:37
  #5
Medlem
antiprofeminists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll
Man kan bara skylla på definitionen så länge innan man börjar tro att du aktivt försöker mörka det här, speciellt när denna studie använder samma definition över fem år, och inte blandar in jämförelser med andra länder. Måste fråga, försöker du aktivt mörka och släta över ökningen?

Efter fem år utan definitionsförändringar ser vi en fyrdubbling utav alla sexualbrott.

Sen är studien på alla sexualbrott, inte på väldtäkter enbart, så du kommer inte undan där heller.

Där satte du en främling på internet på plats.

Jag själv anser att ökningen beror på att kvinnor på fem år evolutionsmässigt blivit fyrdubbelt så dumma att de oftare råkar ut för sexbrott.
Citera
2018-11-29, 16:01
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll
Man kan bara skylla på definitionen så länge innan man börjar tro att du aktivt försöker mörka det här, speciellt när denna studie använder samma definition över fem år, och inte blandar in jämförelser med andra länder. Måste fråga, försöker du aktivt mörka och släta över ökningen?

Att beskylla den som påpekar att de i Sverige sedan (alltså inte under) 5 år rådande nya definitionerna de facto påverkar statistiken för att "försöka mörka", visar att du inte varit tillräckligt observant rörande när 'ökningen' började, för att inte nämna att du därtill är en slarvig läsare enär jag faktiskt började med att säga, citat; En bidragande och mycket viktig faktor till att statistiken visar en ökning (utöver en faktisk ökning av exempelvis överfallsvåldtäkter). Aja baja.
Jag föreslår att du läser inlägg av mig i andra trådar rörande dessa ämnen, så får du se att jag är fullt medveten om ökningen av faktiska våldtäkter, samt vad denna ökning även beror på (utomeuropeisk immigration).


Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll

Efter fem år utan definitionsförändringar ser vi en fyrdubbling utav alla sexualbrott.

Sen är studien på alla sexualbrott, inte på väldtäkter enbart, så du kommer inte undan där heller.

Ovan visade du nu den brist på observation som jag nämnde, då du annars hade noterat att den ovan nämnda 'ökningen' de fem senaste åren av sexualbrott som av ett sammanträffande började efter att våldtäktsbegreppet omdefinierades den 1 juli 2013;
Citat:
Lag mot våldtäkt ska utvidgas
RÄTTSVÄSEN 12:07 23 maj. 2013
Riksdagen beslutade på torsdagen att fler fall av sexövergrepp ska klassas om våldtäkt. De nya reglerna träder i kraft den 1 juli i år.
Mer om ärendet
Den gällande lagen från 2005 har kritiserats för att den har brister – bland annat krävs att offret ska ha befunnit sig i "hjälplöst tillstånd" för att straffa någon för våldtäkt. Det har lett till en snäv tillämpning av lagen och att fall som borde ha klassats om våldtäkt inte har gjort det.
https://web.archive.org/web/20131016...t-ska-utvidgas

Om man tror att nya och mer utvidgade definitioner av sexualbrott inklusive våldtäkt inte påverkar sexualbrotts- och våldtäktsstatistiken, så är man antingen en smula naiv eller så har man missat viktiga fakta i temat.^^
Citera
2018-11-29, 17:24
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Att beskylla den som påpekar att de i Sverige sedan (alltså inte under) 5 år rådande nya definitionerna de facto påverkar statistiken för att "försöka mörka", visar att du inte varit tillräckligt observant rörande när 'ökningen' började, för att inte nämna att du därtill är en slarvig läsare enär jag faktiskt började med att säga, citat; En bidragande och mycket viktig faktor till att statistiken visar en ökning (utöver en faktisk ökning av exempelvis överfallsvåldtäkter). Aja baja.
Jag föreslår att du läser inlägg av mig i andra trådar rörande dessa ämnen, så får du se att jag är fullt medveten om ökningen av faktiska våldtäkter, samt vad denna ökning även beror på (utomeuropeisk immigration).

OK! Diskussionen om definitionen fortsätter jag nedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Ovan visade du nu den brist på observation som jag nämnde, då du annars hade noterat att den ovan nämnda 'ökningen' de fem senaste åren av sexualbrott som av ett sammanträffande började efter att våldtäktsbegreppet omdefinierades den 1 juli 2013;
https://web.archive.org/web/20131016...t-ska-utvidgas

Du får det att låta som att antalet inte ökade innan 1 juli, och magiskt efter det datumet så ökade sexbrotten. Jag ber dig att notera följande, du som talar om brist på observation.

Det har ju varit en stadigvarande ökning hela tiden. Min poäng är att det spelar ingen roll om man omdefinierar ett sexualbrott som ett annat när man kollar på det totala antalet sexbrott. Hänger du med? Hela definitionsgrejen spelar alltså ingen roll om man inte kriminaliserar saker som icke var olagligt, som exempelvis genom samtyckeslagen där man kan bli dömd för ett nytt brott, och första domen var först i år.
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
Om man tror att nya och mer utvidgade definitioner av sexualbrott inklusive våldtäkt inte påverkar sexualbrotts- och våldtäktsstatistiken, så är man antingen en smula naiv eller så har man missat viktiga fakta i temat.^^
Det är ju dock inget BRÅ hänvisar till. Nu säger jag ju inte att BRÅ är några genier, men man tänker ju att de skulle vilja använda det som anledning isåfall.
__________________
Senast redigerad av PuffaRoll 2018-11-29 kl. 17:27.
Citera
2018-11-29, 18:40
  #8
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Genderbender
En bidragande och mycket viktig faktor till att statistiken visar en ökning (utöver en faktisk ökning av exempelvis överfallsvåldtäkter) som ofta glöms bort i sammanhanget är även svenska statens nutida definition av sexualbrott, som är unik om i nuläget. I Finland skulle exempelvis många av de fall som kategoriseras som sexualbrott respektive våldtäkt i Sverige däremot inte dömas som så där, då Finland- rörande våldtäktsbegreppet - går efter den traditionella definitionen, alltså en sexualakt som påtvingas medelst våld eller under hot. Exempel: https://www.svd.se/finland-sex-med-1...-inte-valdtakt

I Sverige råder däremot markant annorlunda definitioner, vilket oundvikligen också påverkar den förda statistiken över sexualbrott.

Nej, den enorma ökningen beror inte på det. Det är ett helt absurt påstående. Men du får givetvis gärna framföra trovärdig empiri som stödjer det du påstår. Framför man fantastiska påståenden, så har man rimligtvis bevisbördan.

Jag har läst kriminologi och har nu i närmast 20 år följt den ständiga propagandan från svenska låtsasforskare kring den enormt höga antalet våldtäktsanmälningar, där man påstår att allt från definitioner till sätt att föra statistik skulle vara anledningen till de rekordhöga nivåerna i Sverige. Självfallet har dessa saker inverkan, men man varken påvisar att de verkligen har någon större inverkan och inte heller säger man något om hur det ser ut i andra europeiska länder när det ser likadant ut som här. Det som verkligen är värt att notera är att trots att man anser sig behöva driva propaganda med pamfletter, massmediala utspel o.s.v. varje år i ett par årtionden för att avfärda alla misstankar om att våldtäkter är vanligare i Sverige än i andra europeiska länder, så har jag inte sett en endaste svensk empirisk studie där man skulle jämföra hur Sverige förhåller sig till åtminstone en del andra europeiska länder när det gäller våldtäkterna, när man bortser från skillnader skapade av olika legala definitioner och sätt att föra statistik. Men det är ju det som är kännetecknande för många svenska "forskare", d.v.s. att de inte verkar värst intresserade av att faktiskt studera den fysiska verkligheten omkring oss, utan ägnar sin tid åt att teorisera och propagera.

Men som sagt, du får gärna visa en trovärdig empirisk studie kring hur stor andel av ökningen som beror på ändrade definitioner. För det är väl inte ointressant om det är 1%, 10% eller 90%, eller hur? Jag är dock rätt säker på att den enorma ökningen av brutala överfallsvåldtäkter utomhus och gruppvåldtäkter de senaste 30 åren inte beror på några definitionsförändringar.

Sedan inser du väl själv att ändringar av den juridiska definitionen av våldtäktsrubricering inte i sig behöver påverka den totala mängden anmälda eller i enkäter angivna sexualbrott, då det som nu rubriceras som våldtäkt ändå var ett sexualbrott även tidigare?
__________________
Senast redigerad av Europe 2018-11-29 kl. 18:46.
Citera
2018-11-30, 15:55
  #9
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuffaRoll
Sedan 2012 så har kvinnors utsatthet för sexualbrott ökat dramatisk, fyrdubblat till och med, enligt Brå.

Detta beskriver Brå själva som en konsekvens av "empowerment av kvinnor". En kriminolog som citeras av Svt säger att utvecklingen är "positiv". Båda anser nämligen att fyrdubblingen sker enbart på grund av att anmälningsbenägenheten ökat. Nej, nej, det har ingenting med att göra huruvida fler utsätts för brott utan vi minskar bara mörkertalet, säger man.

SVT

Nina Rung, kriminologen, säger även så här;

– Ju mer vi pratar om det och ju mer det skrivs desto större effekter får det. För att kunna anmäla måste du först förstå att det är ett brott du utsatts för.

Tror ni feminister på riktigt nu att den enda anledningen till att er anmälda utsatthet för sexualbrott FYRDUBBLAS är att ni är mer benägna att göra en anmälan?

Eller tror ni utan sarkasm och ironi nu att det finns väldigt många kvinnor därute som inte förstår att våldtäkt är ett brott?

Om ni inte tror på detta varför hör man ALDRIG någon som säger något emot denna infantilisering utav samtliga kvinnor i detta land?


Nej, det är inte vad vi tror, däremot tror vi att en ökad anmälningsbenägenhet är en del av förklaringen. Det sker högst sannolikt en ökning av antalet sexualbrott i landet men det är svårt att veta exakt hur stor den är.

2017 uppgav 10.7% av kvinnorna att de varit utsatta för sexbrott, men det anmäldes totalt under 22000 incidenter (mot båda könen). Kvinnor utgör en majoritet där men jag vet inte hur stor, när det handlar om de som uppger att de varit utsatta så utgör män ca en tiondel, men sannolikt har vi lägre anmälningsbenägenhet. Så låt oss för argumentets skull säga att alla 22000 anmälningar är för misstänkta brott mot kvinnor, 22000 är något mindre än 10.7% av landets kvinnor (kring 540000) så jag tycker inte det är helt orimligt att föreställa sig att anmälningsbenägenhet potentiellt har en stor effekt.

EDIT: Fast anmälningsbenägenhet har förstås inget att göra med hur många som uppger sig varit utsatta för sexualbrott, men uppfattningen om vad som är ett sexualbrott påverkar och även den har förändrats, förmodligen i mindre utsträckning dock.
__________________
Senast redigerad av Sir Dwain 2018-11-30 kl. 16:00.
Citera
2018-11-30, 17:13
  #10
Medlem
stone_sleepers avatar
Då får vi väl hoppas att det fortsätter öka?
Citera
2018-11-30, 17:18
  #11
Medlem
Naknekejsarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir Dwain
Nej, det är inte vad vi tror, däremot tror vi att en ökad anmälningsbenägenhet är en del av förklaringen. Det sker högst sannolikt en ökning av antalet sexualbrott i landet men det är svårt att veta exakt hur stor den är.

2017 uppgav 10.7% av kvinnorna att de varit utsatta för sexbrott, men det anmäldes totalt under 22000 incidenter (mot båda könen). Kvinnor utgör en majoritet där men jag vet inte hur stor, när det handlar om de som uppger att de varit utsatta så utgör män ca en tiondel, men sannolikt har vi lägre anmälningsbenägenhet. Så låt oss för argumentets skull säga att alla 22000 anmälningar är för misstänkta brott mot kvinnor, 22000 är något mindre än 10.7% av landets kvinnor (kring 540000) så jag tycker inte det är helt orimligt att föreställa sig att anmälningsbenägenhet potentiellt har en stor effekt.

EDIT: Fast anmälningsbenägenhet har förstås inget att göra med hur många som uppger sig varit utsatta för sexualbrott, men uppfattningen om vad som är ett sexualbrott påverkar och även den har förändrats, förmodligen i mindre utsträckning dock.


Varför 3% sextrakasserade i Ljungby och 16,5% sextrakasserade i Norra Malmö (detta för några år sedan, lär ha ökat)?

Varför tror du att Norra Malmö har Sveriges mest upplysta feminister med bäst uppfattning om vad som är ett sexualbrott?
Citera
2018-11-30, 20:07
  #12
Medlem
Sir Dwains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Naknekejsaren
Varför 3% sextrakasserade i Ljungby och 16,5% sextrakasserade i Norra Malmö (detta för några år sedan, lär ha ökat)?

Varför tror du att Norra Malmö har Sveriges mest upplysta feminister med bäst uppfattning om vad som är ett sexualbrott?

Jag föreslår inte att det där beror på en skillnad i upplysthet. Det kommer skilja sig på olika platser i landet och förklaringen kan variera, om jag skulle gissa så säger jag att frekvensen är högre i norra Malmö än i Ljungby.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback