Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-29, 14:18
  #1
Medlem
https://www.msnbc.com/all-in/watch/m...-1382192195892

Moore säger i det här klippet att Trump alltid varit hatad av Wall Street och de allra rikaste. Han kommer inte in i värmen där. Jag tror att det är för att han för vulgär. Han är även en snuskgubbe. Så jag är benägen att hålla med Trump. Och det kan vara därför han blir lurad av General Motors. Trump verkar genuint förvånad över det här. För har han vetat så har han twittrat om det tidigare.

Trump lovade att GM skulle fortsätta och det vara ny jobb på väg in. Nu är prezz ledsen i ögat. Detta var på ett rally för över ett år sedan. Han uppmanade folk att INTE sälja sina hus. Och nu blev de ändå arbetslösa. Varför detta är intressant, tycker jag, är att fler företag som INTE meddelar sig med kan finnas. Kanske till och med en uppsjö av företag.

För Trump verkar illa förberedd både vad gäller General Motors, HD och Volvo. Men undrar vilka som står på tur att lägga ner eller flytta?

För den som till äventyrs tror att GM ska förlägga nya fabriker i USA kan ha rätt, men Trump har inte sagt något om det. Det borde de väl ha sagt till honom för att han inte skulle negga sönder GM som företag? För det kunde ju ha gett GM mer positiv uppmärksamhet. I och för sig kan de väl vänta med det tills diskussion om nedläggningar lagt sig? Eller?

Det här är stora företag, men jag lover att det kommer fler men också mindre företag som menar att Trump sabbat ekonomin just för deras företag i alla fall. Trump verkar ute ut loopen i alla fall.


Så hittills: HD. GM och VOLVO.
Citera
2018-11-29, 14:23
  #2
Medlem
Trump har ju på dessa tre företagen agerat med förvåning och ilska. Så han är helt utanför loopen som jag fattar det.

Vad tror ni det beror på?

Jag tror att det är så för att presidenten ofta är knäpp på sitt twitter och även helt oförutsägbar. De känner att de inte har något för att få kommunikation med presidenten.

I och för sig behöver ju inte företag ringa till presidenten och meddela sina beslut. Men det är ju vanligt med kommunikation på den nivån och inget man talar om. Så vad fasen sysslar Trump med vad gäller företagens framtid i USA?
Citera
2018-11-29, 18:35
  #3
Medlem
¨NU ska jag inte försvara någonting, men SAAB personbilar kommer till minnet. Det känns som det närmaste vi kan komma på.

Politiker spelar såklart en stor roll, och ger företagen grunderna. Att GM fatta stora drastiska beslut, för en precident i 8 år max ser jag som liten.
Dessa företag jobbar med minst 15 års planeringar.

Så frågan är, snarare hur Västvälden ska konkurera med slavlöner i Kina.
Citera
2018-11-29, 19:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brimfull
¨NU ska jag inte försvara någonting, men SAAB personbilar kommer till minnet. Det känns som det närmaste vi kan komma på.

Politiker spelar såklart en stor roll, och ger företagen grunderna. Att GM fatta stora drastiska beslut, för en precident i 8 år max ser jag som liten.
Dessa företag jobbar med minst 15 års planeringar.

Så frågan är, snarare hur Västvälden ska konkurera med slavlöner i Kina.

Det är klart att de planerar i förväg. Mycket långt som 15 år. Absolut. Det är därför jag tar upp frågan kring Trump som utanför informationskedjan. Han har ingen aning. Om något.
Citera
2018-11-29, 19:33
  #5
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=ViwFlnhyLw0

Klipp från 21 februari. Redan här fanns något att ta på. Men Trump hade ju då redan lovat. Det här låg nog i presidentens minne. Han sa nog till sig själv "oh jag lovade dem att få behålla fabrikerna. Så då gör så här så blir de nog tacksamma och glada och fortsätter jobba kvar".

Bilförsäljningen är redan på nedgång. Så GM har nog funderat på det här länge, som sagt, men tarifferna påverkade för mycket vad de såg i framtiden. Och Trump verkar ju inte vara sig lyssna eller vilja förstå. Det ser skakigt ut på börsen minst sagt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback