Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-29, 00:37
  #1
Medlem
Hej! Är lite småstressad för jag insåg nyss en grej. Bokade sammanhängande flyg på SAS hemsida.

Första flyget: 13:00-14:05 (check in senast 12:30)
Andra flyget: 14:30-15:40 (check in senast 14:00).

Är check in liktydigt med boarding? Innebär detta någon risk för mig? Att jag inte hinner ta mig ut ur planet och ta mig till nästa gate innan boardingen är klar. Så vitt jag förstår det så kan det ej vara ett problem, eftersom de då inte skulle erbjuda detta som en sammanhängande biljett.

Ifall någon kan upplysa mig kring detaljerna vore jag väldigt tacksam.

Edit: insåg att boarding är 20 min före avgång (14:10). Räcker 5 minuter för att landa och ta sig till gate? Men iofs så tar boarding några minuter så jag borde väl ha cirka 10 minuter på mig?
__________________
Senast redigerad av ChansTillRomans 2018-11-29 kl. 00:57.
Citera
2018-11-29, 01:02
  #2
Medlem
2560ps avatar
Beror ju på vilken flygplats du landar på, och hur långt det är till nästa gate. Antar att ditt bagage är incheckat till final destination?
Citera
2018-11-29, 02:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Beror ju på vilken flygplats du landar på, och hur långt det är till nästa gate. Antar att ditt bagage är incheckat till final destination?
Umeå>Arlanda>Malmö
Precis bagage borde skickas direkt. Så har det varit alla tidigare gånger jag flygit.
Citera
2018-11-29, 02:40
  #4
Medlem
Grim.Fandangos avatar
Du har gott om tid på dig.
Citera
2018-11-29, 07:07
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChansTillRomans
Hej! boarding är 20 min före avgång (14:10). Räcker 5 minuter för att landa och ta sig till gate? Men iofs så tar boarding några minuter så jag borde väl ha cirka 10 minuter på mig?
Troligtvis landar du på terminal 4 på Arlanda, och troligtvis går nästa plan även därifrån. Tajt med tid, men är det inga förseningar på 1a flighten bör du hinna. Försök sätta dig så långt fram i 1a planet som möjligt.
Citera
2018-11-29, 07:23
  #6
Medlem
Check-in brukar väl vara det du gör i appen, tidigast 24 timmar innan eller vad det är. Inte samma sak som boarding.
Citera
2018-11-29, 07:31
  #7
Medlem
carlpetersen73s avatar
Du är redan incheckad på andra flyget och ska bara boarda det, så du har gott om tid.
Citera
2018-11-29, 08:19
  #8
Medlem
Som sagt. Checka in gör du ju hemma via internet dagen innan.

Angiven boarding time betyder vilken tid ombordstigning börjar, inte slutar. Principiellt vill de att du är vid gaten då. Men de stänger inte då. Inrikesflighter är ju inte skitnödiga med marginaler och kontroller som när man ska till USA och liknande.

Låter ändå oerhört tajt dock. Om första kärran är 10 minuter försenad blir det svettigt.
Citera
2018-11-29, 10:06
  #9
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChansTillRomans
Umeå>Arlanda>Malmö
Precis bagage borde skickas direkt. Så har det varit alla tidigare gånger jag flygit.

Det tror jag inte ska vara några större problem, inrikes brukar ju gå smidigt. Dessutom, är det inte helt kritiskt att du hinner fram till Malmö med just det planet borde det väl snart gå ett annat (skriver jag utan någon som helst koll, aldrig flugit från Sthlm till Malmö)?

EDIT: Hör gärna av dig här i tråden med hur det gick, det är onekligen en väldigt exotisk bokning. Aldrig hört talas om så kort tid mellan flighter förut
Citera
2018-11-29, 10:34
  #10
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChansTillRomans
Umeå>Arlanda>Malmö
Precis bagage borde skickas direkt. Så har det varit alla tidigare gånger jag flygit.
Inga problem, du byter flyg på en terminal som består av en 200 meter lång korridor. Vid extrem försening får de sätta dig på nästa flyg till Malmö, i värsta fall kan de skicka dig via Köpenhamn.
Jag skulle inte bli förvånad om de inför landningen ropar ut lite bytesinfo för sådana som dig. Du kan om du vill kolla preliminär Malmögate på Swedavias web innan ni startar från Umeå.
Citera
2018-11-29, 17:29
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Låter ändå oerhört tajt dock. Om första kärran är 10 minuter försenad blir det svettigt.
Då väntar Malmöflyget dom på dom paxen som ska med. (Det är garanterat fler än du som ska vidare)
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2997560

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback