Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-28, 23:36
  #1
Medlem
Måste jag böta för detta att jag var behjälplig eller hur funkar detta.
Citera
2018-11-28, 23:38
  #2
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stekarn89
Måste jag böta för detta att jag var behjälplig eller hur funkar detta.
Det lär du få göra. Att du har blåljus bakom dig ger dig ingen rätt att bryta mot lagen. Du skulle kört åt sidan eller fortsatt rakt fram till nästa avfart/ficka att släppa förbi blåljusen på, i laglig hastighet.
Citera
2018-11-28, 23:38
  #3
Avstängd
Kurt.Eklunds avatar
Vad tror du? Du får inte köra över hastighetsgränsen för att släppa fram någon, ja du måste betala, ja du kan bestrida, ja det kan bli så att du slipper betala.

Edit: Respekt som fan över att du gjorde som du gjorde. Jag skulle göra likadant och jag hade gjort det igen även om jag åkt fast.
Citera
2018-11-28, 23:44
  #4
Medlem
Varför höll du inte till höger så att de fick köra om?
Citera
2018-11-28, 23:49
  #5
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stekarn89
Måste jag böta för detta att jag var behjälplig eller hur funkar detta.
Ja tyvärr. Jag tycker att du gjorde rätt men risken finns att du får ett brev.
Däremot så är chansen större att du slipper eftersom det är väldigt få brev som går ut, trots att kameran fotat. Hoppas det går vägen för dig.
Citera
2018-11-28, 23:54
  #6
Medlem
Får du hem ett brev så neka boten.

Blir det tingsrätten så lägger du bara fram att du blev stressad av att utr.fordonet körde så nära dig att du ansåg att det var farligt ifall du behövde bromsa in kraftigt (iom att dom låg i arslet på dig) så därför ökade du farten.

Kostar inget extra att gå till tinget och det kan vara värt ett försök.

Kör själv utryckningsfordon och försöker alltid hålla avstånd mot framförvarande just för att inte stressa eller tvinga den framför till dåliga beslut.
Citera
2018-11-29, 00:08
  #7
Medlem
Bara ett körfält. Bilar i mötande fil. Fanns inget ställe jag kunde fly till. Enda valet var att slowa i 80 eller gasa på
Citera
2018-11-29, 00:13
  #8
Medlem
Speedyoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Kostar inget extra att gå till tinget och det kan vara värt ett försök.

Nackdelen med detta om man bryr sig om sådant är att vid eventuell dom så är det just en sådan, en dom. Den kommer således synas i register, som till exempel Lexbase. Om någon granne sedan kollar upp sin gata eller liknande i Lexbase så kommer den se att Stekarn89 är dömd för något. Om snåljåpen till granne inte betalar för domen så kommer den inte veta VAD stekarn är dömd för, utan enbart att han är dömd.

Ingen stor grej såklart och många skulle väl inte bry sig, men ser inte jättesnyggt ut för en annars laglydig medborgare.

Om man istället betalar bötern utan tjafs så hamnar man aldrig på Lexbase.
Citera
2018-11-29, 00:27
  #9
Medlem
Handeldvapens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stekarn89
Bara ett körfält. Bilar i mötande fil. Fanns inget ställe jag kunde fly till. Enda valet var att slowa i 80 eller gasa på
Skulle du få hem ett brev med foto så skulle jag överklaga, i synnerhet om du har det efterföljande blåljuset på bild. Försöka går ju.
Men det finns tråkiga fall i samma situation där överträdelsen beivrats.
Citera
2018-11-29, 01:06
  #10
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Speedyoo
Nackdelen med detta om man bryr sig om sådant är att vid eventuell dom så är det just en sådan, en dom. Den kommer således synas i register, som till exempel Lexbase. Om någon granne sedan kollar upp sin gata eller liknande i Lexbase så kommer den se att Stekarn89 är dömd för något. Om snåljåpen till granne inte betalar för domen så kommer den inte veta VAD stekarn är dömd för, utan enbart att han är dömd.

Ingen stor grej såklart och många skulle väl inte bry sig, men ser inte jättesnyggt ut för en annars laglydig medborgare.

Om man istället betalar bötern utan tjafs så hamnar man aldrig på Lexbase.

Rätta mig om jag har fel, men står man inte bara listad som 'FÖREKOMMANDE' på Lexbase? Det går alltså inte att avgöra om du stått åtalad eller varit brottsoffer, för den som inte betalar för uppgifterna. Att ha blivit utsatt för brott är knappast skumt, det kan hända vem som helst (förvisso blir folk som själva är lite skumma utsatta för brott något oftare än gemene man).

edit. jag får ta och svara på min egen fråga. Vittnen och brottsoffer är ej sökbara på Lexbase.
__________________
Senast redigerad av Jogen 2018-11-29 kl. 01:11.
Citera
2018-11-29, 01:54
  #11
Avstängd
Det är fullt tillåtet att bryta mot trafikregler om ett bakomvarande utryckningsfordon påkallar fri väg genom sina blåljus och sirener. Blåljuset går före alla skrivna trafikregler. Det är jämförbart med en polismans order. Detta regleras i trafikförordningens andra kapitel.

Med det sagt så kommer du inte undan ansvar om du istället kunnat köra upp på en refug eller in på en mindre avfart. Du får bara köra snabbare än tillåtet om det är absolut nödvändigt för att släppa fram räddningsfordonet. På en 2+1 väg kan du gasa på fram tills vägen blir bredare igen.

Om du får böter så är det bara att överklaga. Du körde för fort då ett räddningsfordon beordrade dig att flytta på dig. Det är din skyldighet att följa deras uppmaningar.
Citera
2018-11-29, 02:28
  #12
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anbo1987
Det är fullt tillåtet att bryta mot trafikregler om ett bakomvarande utryckningsfordon påkallar fri väg genom sina blåljus och sirener. Blåljuset går före alla skrivna trafikregler. Det är jämförbart med en polismans order. Detta regleras i trafikförordningens andra kapitel.

Med det sagt så kommer du inte undan ansvar om du istället kunnat köra upp på en refug eller in på en mindre avfart. Du får bara köra snabbare än tillåtet om det är absolut nödvändigt för att släppa fram räddningsfordonet. På en 2+1 väg kan du gasa på fram tills vägen blir bredare igen.

Om du får böter så är det bara att överklaga. Du körde för fort då ett räddningsfordon beordrade dig att flytta på dig. Det är din skyldighet att följa deras uppmaningar.
Visa mig den paragrafen som säger det, tack.

Teknikens Värld svarar såhär på en läsarfråga:
https://teknikensvarld.se/far-jag-ko...fordon-176325/
Citat:
Hej!
Vad gäller på enfilig vajerväg då du ser att utryckningsfordon närmar sig med hastighet över den gällande och du inte har någon möjlighet att lämna fri väg?

/Peter Åkesson, Hjärup

Svar:
Trafiklagstiftningen säger så här:
”En trafikant skall lämna fri väg för utryckningsfordon som avger signal med föreskriven larmanordning… Förare som skall lämna fri väg skall stanna om det är nödvändigt.”
Det är allt du egentligen får göra. Det är alltså inte tillåtet att öka hastigheten och därmed själv bryta mot en trafikregel, i det här fallet att köra för fort, för att hjälpa utryckningsfordonet.
Reglerna säger alltså att du kör på enligt gällande hastighetsregler och när det blir tvåfiligt igen får utryckningsfordonet köra om.

Ruben Börjesson

Aftonbladet rapporterar såhär:
Hjälpte ambulans – då rök körkortet

Citat:
När Aftonbladet pratar med Dan Johansson, tillförordnad chef på trafikpolisen i Värmland, säger han att Jonny Forsberg inte skulle trampat på gasen.

– Överskrider man hastighetsgränsen så gör man sig skyldig till ett brott. Han skulle ha hållit 70 till närmsta korsning, avfart eller busshållsplats, säger Dan Johansson till Aftonbladet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback