Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-11-28, 21:17
  #1
Medlem
Hi y'all

We're a little groups of UE from Denmark.
We do prefer to explorer abandoned military places, most often bunkers from ww2.

Since there aren't to much of this stuff in Denmark, we are looking into crossing the bridge, an visit your wonderful contry.
We know you guys have a lot of bunkers, and what you call "bergrum" etc.

If any of you guys could help us out, to find some awesome locations, it would be epic.
We don't mind driving half a day, if just it's worth it.

Feel free to email us, with any kind of information.
Locations, tips, tricks, directions etc.

Hope to hear from some of you.

urbex.danes@gmail.com
Citera
2018-11-28, 21:28
  #2
Medlem
Ni kan gott pröva att skriva på danska/skandinaviska

De allra flesta bergrum har blivit plomberade, det vill säga fyllda med betong, så de är dessvärre otillgängliga.

De som finns kvar är vanligtvis bevakade. Men undantag finns kanske.

Hoppas ni får fler svar!

Hilsen fra Stockholm
Citera
2018-11-28, 21:48
  #3
Medlem
Paijters avatar
Varför ens skriva på engelska? Var så god. Bunkrar från 1940 med karta.

Personligen är Falsterbokanalen en favorit under sommaren med stridsvagnshinder överallt. Allt plomberat där.

Mölle Fälad har många "hemmagjorda" bunkrar som är öppna. Soldater från Halmstad byggde dem.
__________________
Senast redigerad av Paijter 2018-11-28 kl. 21:56.
Citera
2018-11-28, 21:54
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ni kan gott pröva att skriva på danska/skandinaviska

De allra flesta bergrum har blivit plomberade, det vill säga fyllda med betong, så de är dessvärre otillgängliga.

De som finns kvar är vanligtvis bevakade. Men undantag finns kanske.

Hoppas ni får fler svar!

Hilsen fra Stockholm


Tænkte godt på bare at skrive på dansk.
Men ville være sikker på at alle forstod.

Ja der er desværre mange der er blevet plomberet.
Har læst mig igennem mange indlæg her på siden, og det virker til at de fleste steder bliver plomberet.
Men der er tilsyneladende også flere steder med alternative indgange.
Og det er steder som dem, vi bla interesseret i 😋
Citera
2018-11-28, 21:57
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Varför ens skriva på engelska? Var så god. Bunkrar från 1940 med karta.


Jet har ikke skrevet så meget med svenskere. Så var ikke klar over, om hvor meget i forstår af dansk.
Så valgte at ligge ud på engelsk.

Jeg selv forstår og læser svensk ganske godt.
Snakker svensk til husbehov, men kan ikke skrive det.
Citera
2018-11-28, 22:01
  #6
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDane
Jet har ikke skrevet så meget med svenskere. Så var ikke klar over, om hvor meget i forstår af dansk.
Så valgte at ligge ud på engelsk.

Jeg selv forstår og læser svensk ganske godt.
Snakker svensk til husbehov, men kan ikke skrive det.
Öppen.

Öppen.

Uppöppnad och livsfarlig om man är ensam. Såg ett rep ned i den i somras. Såg inte ut som att man skulle kunna ta sig upp ur den om repet eller stegen brast.

Ungefär samma som Mölle fälad. Soldater från Halmstad. Öppna.

Mölle fälad. Finns mängder med öppna mindre bunkrar.

Batteri Domsten från första världskriget 1916. Skyttegravar och tre fyra öppna skyddsrum. Passa dig för taggtråd, björnbär och fästingar (flåt).
__________________
Senast redigerad av Paijter 2018-11-28 kl. 22:27.
Citera
2018-11-28, 22:18
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Öppen.

Öppen.

Uppöppnad och livsfarlig om man är ensam. Såg ett rep ned i den i somras. Såg inte ut som att man skulle kunna ta sig upp ur den om repet eller stegen brast.

Ungefär samma som Mölle fälad. Soldater från Halmstad. Öppna.

Mölle fälad. Finns mängder med öppna mindre bunkrar.

Batteri Domsten från första världskriget. Skyttegravar och tre fyra öppna skyddsrum. Passa dig för taggtråd, björnbär och fästingar.


669 kunne være interessant.
Vi er minimum altid 2, som regel 3 personer afsted.
Så du har ikke været nede i den?
Citera
2018-11-28, 22:20
  #8
Medlem
Paijters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheDane
669 kunne være interessant.
Vi er minimum altid 2, som regel 3 personer afsted.
Så du har ikke været nede i den?
Jag flög med drönare över den och såg att den öppnats upp. Vet ej status i dag.

Personligen tycker jag Batteri Domsten är intressant.
https://goo.gl/maps/VkBx6GqKtqA2

Där finns många bunkrar runt omkring. Där finns många mindre bunkrar (miniskyddsrum) under marken som jag inte hittat. Jag saknar ett tiotal bara i Domsten och då har jag förmodligen även stått ovanpå en av dem.
__________________
Senast redigerad av Paijter 2018-11-28 kl. 22:36.
Citera
2018-11-28, 22:39
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paijter
Jag flög med drönare över den och såg att den öppnats upp. Vet ej status i dag.

Personligen tycker jag Batteri Domsten är intressant.
https://goo.gl/maps/VkBx6GqKtqA2

Där finns många bunkrar runt omkring. Där finns många mindre bunkrar (miniskyddsrum) under marken som jag inte hittat. Jag saknar ett tiotal bara i Domsten och då har jag förmodligen även stått ovanpå en av dem.



Jeg har godt læst et af dine tidligere indlæg om Domsten.
Det virker interessant.
Skriver den på listen.
Citera
2018-11-29, 00:45
  #10
Medlem
2560ps avatar
Det här ligger väl ca en halv dagstur från bron: https://www.youtube.com/watch?v=XJ5fi9oonUM

Kanske kan vara nåt?
Citera
2018-11-29, 12:53
  #11
Medlem
ZyClaves avatar
Om ni är villiga att resa längre bort för detta, så finns det massvis i Boden i Norrbotten.

En liten stad omringad av mindre berg, som nästan alla var befästa med bunkerkomplex, och var i praktiken Sveriges försvarsutpost mot Ryssland från början av 1900-talet fram till 90-talet. (Nästan halva Sveriges militär var stationerad här under större delen av 1900-talet.)

En hel del av dessa är stängda idag, men minst en av de större bergsbunker-komplexen är öppet för allmänheten med guide.

Det finns även massvis av mindre bunkrar och bunkerkomplex i skogarna omkring som inte längre används och lämpar sig väl för utforskning på egen hand, dock vet jag ej hur lätt det är för någon som inte kan området att hitta dessa då det är möjligt att de inte visas på kartor.
Delar av skogsområdena omkring är ännu idag militära skyddsområden, och beträder ni sensorerna här kommer militära fordon snabbt vara på plats.


Några bergrum (eller ens berg) i Skånetrakterna lär ni inte hitta, och eventuella bunkrar vet jag inte riktigt var ni lättast finner här nere.
Citera
2018-11-29, 20:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZyClave
Om ni är villiga att resa längre bort för detta, så finns det massvis i Boden i Norrbotten.

En liten stad omringad av mindre berg, som nästan alla var befästa med bunkerkomplex, och var i praktiken Sveriges försvarsutpost mot Ryssland från början av 1900-talet fram till 90-talet. (Nästan halva Sveriges militär var stationerad här under större delen av 1900-talet.)

En hel del av dessa är stängda idag, men minst en av de större bergsbunker-komplexen är öppet för allmänheten med guide.

Det finns även massvis av mindre bunkrar och bunkerkomplex i skogarna omkring som inte längre används och lämpar sig väl för utforskning på egen hand, dock vet jag ej hur lätt det är för någon som inte kan området att hitta dessa då det är möjligt att de inte visas på kartor.
Delar av skogsområdena omkring är ännu idag militära skyddsområden, och beträder ni sensorerna här kommer militära fordon snabbt vara på plats.


Några bergrum (eller ens berg) i Skånetrakterna lär ni inte hitta, och eventuella bunkrar vet jag inte riktigt var ni lättast finner här nere.

Upplagsplats Hässleholm är ett bergrum som är öppet. Dock är det som du säger ett magert utbud i södra delarna av landet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback