Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-02, 09:42
  #157
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lapplisan
Kräva att vi öppnar upp för låglönejobb ja, den etniska fallgropen kan nog alla etniciteter ramla i.
Nej jag tror afrikaner, araber och sydamerikaner har en större förmåga till kriminalitet. Antagligen på grund av hetare temperament, och mer svårdefinierade kulturella aspekter. De mest produktiva folken verkar va japaner och sydkoreaner tycker ja.
Citera
2018-12-02, 09:43
  #158
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollion
Nej jag tror afrikaner, araber och sydamerikaner har en större förmåga till kriminalitet. Antagligen på grund av hetare temperament, och mer svårdefinierade kulturella aspekter. De mest produktiva folken verkar va japaner och sydkoreaner tycker ja.
Nej helt fel. Japaner och koreaner är bland de minst produktiva. De jobbar mycket men får inte mycket gjort.
Citera
2018-12-02, 09:47
  #159
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Nej helt fel. Japaner och koreaner är bland de minst produktiva. De jobbar mycket men får inte mycket gjort.
Indier verkar flitiga också, konstigt att deras ekonomi inte blomstrat för länge sen. Men det måste väl va kulturella aspekter så som kastsystem som hindrar. Utbildning spelar givetvis in också, islam är ju en bidragande orsak till att länder förblir underutvecklade. Snuskigt rika Dubai är väl undantaget, men de verkar ju hyra in all arbetskraft från Kina och liknande.
__________________
Senast redigerad av Apollion 2018-12-02 kl. 09:49.
Citera
2018-12-02, 09:49
  #160
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apollion
Indier verkar flitiga också, konstigt att deras ekonomi inte blomstrat för länge sen. Men det måste väl va kulturella aspekter så som kastsystem som hindrar. Utbildning spelar givetvis in också, islam är ju en bidragande orsak till att länder förblir underutvecklade.
För många kulturer och folk är nog en del av förklaringen. Annars har de säkert mest potential.
Citera
2018-12-02, 10:03
  #161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollion
Indier verkar flitiga också, konstigt att deras ekonomi inte blomstrat för länge sen. Men det måste väl va kulturella aspekter så som kastsystem som hindrar. Utbildning spelar givetvis in också, islam är ju en bidragande orsak till att länder förblir underutvecklade. Snuskigt rika Dubai är väl undantaget, men de verkar ju hyra in all arbetskraft från Kina och liknande.

Jag har varit i Indien ett otal gånger i arbetet.....

Indien har c:a 1,3 Miljarder invånare
(M.a.o inte långt efter Kina)

Att hitta arbete för alla dessa går inte - vilket gör att arbetskraften är EXTREMT billig och det finns jobba till alla....

Exempel...

3 personer som klipper en gräsmatta
1 "pushar" den manuella gräsklipparen och två "styr"

3 personer "finlipper" träd
1 klipper och 2 håller i stegen

Hotellen har en anställd på Flygplatsen som "lotsar" dig rätt på hemresan

och så vidare.....

Har det skapat en stark ekonomi för Indien? Absolut inte - snarare så förstärker det "kastsystemet" som gör att glappet mellan rik och fattig bara växer.

Dom har iallafall sysselsättning för alla vilket vissa ser som positivt , men det ger knappt ett mål mat om dagen att hålla i en stege....
Men det är billig arbetskraft...

Och nej - Indier är inte flitiga , dom är väldigt fyrkantiga i arbetet och gör endast det som dom blivit tillsagda att göra , varken mer eller mindre...

Talesätt inom min bekantskapskrets...
"1 anställd i Europa kostar 3 Indier - men gör samma arbete på samma tid"
Citera
2018-12-02, 10:58
  #162
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha101
Det jag skriver ger 40 mdr plus varje år är naturligtvis rubbet av invandringen.
Notera att jag har räknat på detta. Det handlar inte om något tyckande. Och plus blir det om vi utgår från det Ruist skriver om att flyktingar går back i snitt. Alla de andra uppväger det. Du och andra underskattar skattevinsterna. (Förstod du det jag skrev om 2.9 miljoner kostnader i uppväxt?)

Och då har jag inte räknat med alla indirekta vinster av att vi har kvar viktigt näringsliv i landet.

Men vinsten blir naturligtvis större om vi får bort alla hjärndöda hinder på arbetsmarknaden. Det är ju svårt självskadebeteende av Sverige att ha kvar de.

De beräkningar som finns (Jansson, Ekberg och Södersten) är i stort sett samstämmiga även om de är utdaterade nu.

Ur minnet har Jansson 85 miljarder i transfereringar till invandrarbefolkningen (samtliga + födda i riket med minst en utrikesfödd förälder) och 35 miljarder i skatteintäkter för 1996.

Tillkommer utgifter för övrig konsumtion av offentliga nyttigheter.

Sedan 1996 har vi ytterligare åtminstone någon miljon bidragsberoende ute i förorterna.
Citera
2018-12-02, 11:06
  #163
Medlem
TheAlamos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Jag har varit i Indien ett otal gånger i arbetet.....

Indien har c:a 1,3 Miljarder invånare
(M.a.o inte långt efter Kina)

Att hitta arbete för alla dessa går inte - vilket gör att arbetskraften är EXTREMT billig och det finns jobba till alla....

Exempel...

3 personer som klipper en gräsmatta
1 "pushar" den manuella gräsklipparen och två "styr"

3 personer "finlipper" träd
1 klipper och 2 håller i stegen

Hotellen har en anställd på Flygplatsen som "lotsar" dig rätt på hemresan

och så vidare.....

Har det skapat en stark ekonomi för Indien? Absolut inte - snarare så förstärker det "kastsystemet" som gör att glappet mellan rik och fattig bara växer.

Dom har iallafall sysselsättning för alla vilket vissa ser som positivt , men det ger knappt ett mål mat om dagen att hålla i en stege....
Men det är billig arbetskraft...

Och nej - Indier är inte flitiga , dom är väldigt fyrkantiga i arbetet och gör endast det som dom blivit tillsagda att göra , varken mer eller mindre...

Talesätt inom min bekantskapskrets...
"1 anställd i Europa kostar 3 Indier - men gör samma arbete på samma tid"
Det är typiskt för fattiga länder där folk är outbildade och aldrig lärt sig produktivitet. Här i Vietnam där jag bor har vi två personer som vaktar väskor i en affär, två personer som öppnar dörren, en person som packar varorna, 5-10 pers som bara drar omkring eller sitter på golvet och tittar på mobilen. När jag för några år sedan studerade så drog det säkert omkring 10 personer som klippte gräsmattor med röjsåg och plockade upp det klippta gräset med händerna.

Det är dessa typer av människor som vi importerar till Sverige, det som skiljer är att vi inte bara får in antidemokratiska människor utan kritiskt tänkande, utan vi tar in de med låg impulskontroll och även mycket aggressiva.
Citera
2018-12-10, 17:33
  #164
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
KOSTNADSSIDAN
Enligt Joakim Ruist kostar vare flykting 74 000 kr året. Använd denna kostnadsuppskattning och applicera det på samtliga utrikes födda som vi har ca 2 500 000 stycken utav. (En förenkling som man får leva med.) Varje år kostar alltså dessa utrikes födda 185 000 000 000 kr.

SKULDSIDAN
Hushållens skulder är ca 4 000 000 000 000 kr. Statsskulden 1 200 000 000 000 kr. Kommuner o landsting 600 000 000 000 kr. Bostadsrättsföreningar 450 000 000 000 kr. (Företagens skulder har jag inte hitta någon siffra på. Alla ovan siffror hittade jag genom att googla.)
Summa skulder 6 250 000 000 000 kr.

"INTÄKTSSIDAN"
Genom import av inflationssoldater ("öppna era hjärtan" osv) lyckas man att inte sänka arbetslösheten under NAIRU (eller jämviktsarbetslösheten i Sverige på 6,7-6,9%) och alltså har vi låg inflation och ett extremt lågt ränteläge. Beakta ränteläget åren 1970-1990 på omkring ca 9-13 % och antag att vi idag "tjänar 8 procentenheter" (vi betalar ca 2,5% ränta idag). 8 % av summa skulder ger 500 000 000 000 kr i räntekostnader som man slipper alltså betala.

VINST AV INVANDRINGEN
500 000 000 000 kr - 185 000 000 000 kr = 315 000 000 000 kr. Dvs. Sverige tjänar 315 miljarder kr per år på invandringen. Q.E.D.

(Ovan är en förenkling o det finns argument båda för att siffran 315 miljarder skulle vara lägre såväl som för att den skulle vara högre. Men jag har velat hålla beräkningen enklast möjlig.)

Du måste skilja på flyktingar och andra invandrare.

Du har inte tagit hänsyn till inflationen som i princip är högre när räntan är hög.
Citera
2018-12-10, 19:26
  #165
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apollion
Indier verkar flitiga också, konstigt att deras ekonomi inte blomstrat för länge sen. Men det måste väl va kulturella aspekter så som kastsystem som hindrar. Utbildning spelar givetvis in också, islam är ju en bidragande orsak till att länder förblir underutvecklade. Snuskigt rika Dubai är väl undantaget, men de verkar ju hyra in all arbetskraft från Kina och liknande.
Problemen i Indien är två stora:
* man har kört mycket vänsterpolitik.
* man har kört mycket Trump-politik. Dvs man har haft skyddstullar mellan delstaterna.

Båda dessa har sett till att man haft låg eller ingen tillväxt.
På senare år har dock tillväxten ökat kraftigt. Men man står på samma nivå som t ex Ghana i Afrika. Och långt under t ex Botswana.

Den migration man eventuellt skulle kunna säga är problematisk för dom är emigration. Dvs de dugliga flyttar utomlands till länder med mindre vänsterpolitik och mindre tullar.
Citera
2018-12-11, 07:07
  #166
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Du måste skilja på flyktingar och andra invandrare.

Du har inte tagit hänsyn till inflationen som i princip är högre när räntan är hög.
Ruist siffror är medvetet underskattade. En rimligare uppskattning är 3-4 gg högre kostnad för en asylturist.
Vidare så kostar alla invandrare pengar. Kostnader för rättsväsende, försvar, vägar etc belastar även dem.
Tittar man på sysselsättningsgrad så ligger även de invandrargrupper som enbart kommit som arbetskraftsinvandrare med en lägre sysselsättningsgrad än svenskar. Pizzabagare och städare kommer aldrig bli samhällsekonomiskt lönsamma pga av för låg produktivitet och därigenom låg lön.
Citera
2019-03-31, 16:13
  #167
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PingPongGlass
Det där kan vara bland det luddigaste, mest förvirrande och dummaste någon klämt ur sig på den här sidan midsommar. Den berättar inget om NÄR invandraren kom till Sverige, OM den överhuvudtaget jobbat och HUR många år HEN levde i Sverige innan hen dog.

Totalt intetsägande siffra.

Nej, det är bara du som är så dåligt påläst att du inte ens förstår argumentet.
Citera
2019-04-17, 09:55
  #168
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Såg på nyheterna idag att Stockhllms stad kommer betala cirka en miljard i socialbidrag till 13.000 personer som överhuvudtaget inte arbetar! Att det i princip är enbart asylinvandrare det handlar om begriper alla!

Notera att detta enbart gällde personer som lever på socialbidrag 12 månader om året, inte de som får stöd 11 månader eller mindre varje år!

Och detta enbart i Stockholms stad! Hur det ser ut i de andra kommunerna i Stockholms län kan man ju ana!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback