Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-28, 18:43
  #1
Medlem
Hej flashbackare och backpackare!

Befinner mig nu för tillfället i Cancun för två veckor. Bor i den så kallade "Hotel Zonen/Zona Hotelera".

Kunda inte borda mitt flyg till Panama så blev en spontanresa till Cancun istället. Letar nu efter aktiviteter att göra i det här området. Vill gärna upptäcka så mycket som möjligt i det här området innan jag börjar röra mig utanför (försöker hålla budgeten nere lite hehe). Är inte så mycket för nattlivet kan vara värt att nämna. Gillar mer att upptäcka kulturella sevärdheter, naturen, stranden och annat som är unikt för just den här destinationen.

Om ni har förslag på aktiviteter så får ni gärna komma med förslag nedan! Allt uppskattas!

Tack på förhand,
TriBs
Citera
2018-11-28, 19:01
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Så spännande, en solo-spontan resa, det blir något att berätta för barnbarnen

Har inga direkta tips för jag har aldrig besökt den här delen av världen men uppdatera gärna, äventyr och resedagböcker är alltid roliga att läsa.

Har du erfarenhet av att resa ensam? När jag reser ensam är nyckeln till en spännande tillvaro att man lyckas infiltrera sig hos lokalbefolkningen.

Lycka till och må väl.
Citera
2018-11-28, 22:05
  #3
Medlem
Checka pyramider speciellt Uxmal om du har chansen. Sjukt lite folk och riktigt fantastiska.
Bada i cenote, ät god mat. Ett hett tips annars är att ta nån dag på isla holbox om du känner att du har tid. Riktigt fint vatten och lugnt ö-liv
Citera
2018-11-28, 22:43
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Så spännande, en solo-spontan resa, det blir något att berätta för barnbarnen

Har inga direkta tips för jag har aldrig besökt den här delen av världen men uppdatera gärna, äventyr och resedagböcker är alltid roliga att läsa.

Har du erfarenhet av att resa ensam? När jag reser ensam är nyckeln till en spännande tillvaro att man lyckas infiltrera sig hos lokalbefolkningen.

Lycka till och må väl.
Tack för råd! Har spenderat de senaste 4 månaderna resandes ensam. Precis det jag gjorde i Puerto Vallarta då jag var där; blev vän med en mexikanare som visade mig alla lokala stränder och restauranter. Upplevelsen blev x10!

Hade min första dag igår och hittills har jag bara besökt stranden tvärs över gatan samt promenerat i området.

Har aktiverat ett Tinder konto i hopp om att finna umgänge. Några tips på var du träffar folk när du reser ensam? Gå till barer/restauranger eller bara rent spontant prata med människor på gatan? Tänker att det kanske finns någon applikation lik tinder där man kan hitta människor som reser ensamma/letar umgänge likt mig själv.
Citera
2018-11-28, 23:38
  #5
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TriBs
Tack för råd! Har spenderat de senaste 4 månaderna resandes ensam. Precis det jag gjorde i Puerto Vallarta då jag var där; blev vän med en mexikanare som visade mig alla lokala stränder och restauranter. Upplevelsen blev x10!

Hade min första dag igår och hittills har jag bara besökt stranden tvärs över gatan samt promenerat i området.

Har aktiverat ett Tinder konto i hopp om att finna umgänge. Några tips på var du träffar folk när du reser ensam? Gå till barer/restauranger eller bara rent spontant prata med människor på gatan? Tänker att det kanske finns någon applikation lik tinder där man kan hitta människor som reser ensamma/letar umgänge likt mig själv.

Personligen?

När jag var i Vietnam så hyrde jag rum på ett litet familjeägt vandrarhem, det vanligaste klientelet var dock vietnameser på motorcykelsemester så jag var lite av en "udda person", talade in mig med några studenter på genomresa som kunde knapphändig engelska och även ägarens son (som kunde engelska skriftligt utan problem men kämpade med "uttalen"), vi bildade en liten "engelska-kurs", jag förklarade hur man uttalade "proper stiff upper lip" engelska (de visste vilka orden var men inte alltid hur själva orden skulle utformas), det var fan ett rent projekt att förklara räkneord som "fifty" som de hela tiden sa "fivfeeh" och när man försökte förklara "shall", "the does and doesn'ts" såg det nästan ut som om de försökte bryta av sina egna tungor!

Men grammatiken blev märkbart bättre hos ägarens son efter en vecka, jag och familjen blev mycket goda vänner och när notan lades på bordet kunde man med ren huvudräkning se att de hade kapat ner notan till en dollar om dagen (och den öppna avgiften var 5$ om dagen med 2$ extra om man ville ha frukost, lunch och middag). Så bjud på dina kunskaper, du vet aldrig vad det leder till.

Applikationer känner jag inte till, har alltid tyckt att det bästa sättet är att "go bananas", bara öppna upp dig själv, vad är det värsta som kan hända? Bjud på dig själv.

För att återkoppla till ovan, jag och två av mina "studenter" drog ut på stan, för att se oss om och äta en bit mat, the usual. Till lunch satte vi oss ner på ett grillställe och fick de här vietnamesiska a-typiska pyttestolarna i plast som inte alls är anpassade för 1,90m 110 kg västerlänning, jag sa klart och tydligt "I will break this, seriously." men mina två kamrater trodde inte på det, de skämtade inte heller, man ser när folk försöker skoja med en men de tyckte uppenbart att "så dåliga är de inte".

Stolen höll dock genom lunchen men när kaffet serverades protesterade stolen och pang så går ena benet av och röven slår i backen. Hela "uteserveringen" flämtar till, reser sig och undrar vad som hände och om det gått illa till. Vad gör man då? Jo, jag personligen börjar gapflabba, det tjänar inget till att bli arg och man ska verkligen inte "tappa förståndet" för det är bara patetiskt, det är bara att börja skratta och efter ett par sekunder skrattar hela uteserveringen, dagens underhållning, skratta åt den stora barbaren som landade på röven.

Jag fick en metallpall att sitta på och jag behövde inte betala för stolen jag hade sönder trots att jag efter några skrattsalvor försökte förklara att jag på allvar ville betala för vad jag hade sönder (även om det inte var mycket) så blåvägrade ägaren/kocken att ta emot mina pengar.

Så var inte rädd för att bjuda på dig själv, vad är det värsta som kan hända?
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2018-11-28 kl. 23:45.
Citera
2018-11-29, 14:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Så var inte rädd för att bjuda på dig själv, vad är det värsta som kan hända?

Gå in på Liveleak och sök på Mexico så kommer du snart bli varse vad det värsta som kan hända är.

TS bör hålla sig till stråk där det är mycket rikt och medelklass och hålla sig borta från skumma gränder. Fråga invånarna vad de rekommenderar, sen checkar du det med hotellpersonalen så att det är säkert.
Citera
2018-11-29, 16:11
  #7
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
Gå in på Liveleak och sök på Mexico så kommer du snart bli varse vad det värsta som kan hända är.

TS bör hålla sig till stråk där det är mycket rikt och medelklass och hålla sig borta från skumma gränder. Fråga invånarna vad de rekommenderar, sen checkar du det med hotellpersonalen så att det är säkert.

Nu menade jag inte att han skulle försöka bli bundis med en kartelledare!

Vad jag menade var att man inte ska vara rädd för att skämma ut sig! Jösses!

Är folkvett ett så främmande koncept numera?
Citera
2018-11-29, 16:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Nu menade jag inte att han skulle försöka bli bundis med en kartelledare!

Vad jag menade var att man inte ska vara rädd för att skämma ut sig! Jösses!

Är folkvett ett så främmande koncept numera?

https://nypost.com/2018/03/12/troubl...ecret-murders/

Man behöver inte träffa kartelledare. Mexico och Latinamerica bebos inte av folk med folkvett.
Citera
2018-12-21, 04:49
  #9
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittPorrKonto
https://nypost.com/2018/03/12/troubl...ecret-murders/

Man behöver inte träffa kartelledare. Mexico och Latinamerica bebos inte av folk med folkvett.
Pimplar på en Modelo i godan ro här i Cancun, fnissade till när jag läste dina naiva inlägg här i tråden. Får jag fråga var du semestrar, en husvagn på öland varje sommar?
Spenderade fyra månader i olika delstater här förra vintern utan problem, den här gången blir det samma visa igen.
Ha ett underhållande liv hörrudu.
Citera
2019-01-08, 10:23
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Nu menade jag inte att han skulle försöka bli bundis med en kartelledare!

Vad jag menade var att man inte ska vara rädd för att skämma ut sig! Jösses!

Är folkvett ett så främmande koncept numera?

Har slutat förvånas över hur lite folkvett det finns, speciellt hos svenskar som så gärna klankar ner på "dumma amerikaner". Vissa är så skvätträdda att dom knappt törs gå utanför Drottninggatan i Stockholm utan att tro att dom kommer bli rånmördade.

Mördad kan man bli överallt och dö skall man hur som helst.
Våga lev lite innan det är för sent! Tror inte en kartelledare mördar dig utan anledning. Pundare däremot och personer som herr PorrKonto kan nog bli ganska farliga när dom är så rädda för allt som rör sig!
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2997460

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback