Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-28, 17:15
  #1
Medlem
Jag arbetar idag och tjänar ca 23 000 innan skatt på heltid, det är ju inte speciellt mycket men jag tycker mitt jobb är rätt stimulerande så har inga planer på byta än iaf. Men jag inser om jag skulle arbeta med detta till pension så kommer jag inte få ut mycket i allmän samt tjänstepension så funderar på börja spara själv.

Men hur går man ens tillväga? Jag har otroligt lite intresse i aktier och fonder osv så jag funderar om man ska spara bara på swedbank där det är noll ränta eller om det finns nåt sparkonto som är enkelt som man inte behöver engagera sig i men som ändå ger lite mer utdelning än Swedbank?

Någon som har tips?
Citera
2018-11-28, 17:16
  #2
Medlem
Spara dem i aktiefonder med låg avgift.
Citera
2018-11-28, 17:22
  #3
Medlem
AquaRegias avatar
Om du nu verkligen har 0 intresse och även 0 intresse för att skaffa ett intresse så skulle jag rekommendera att du öppnar ett konto på Avanza, sätter upp ett månadssparande i typ Avanza Auto 6 och glömmer bort det.
Citera
2018-11-28, 17:22
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukethenuke
Jag arbetar idag och tjänar ca 23 000 innan skatt på heltid, det är ju inte speciellt mycket men jag tycker mitt jobb är rätt stimulerande så har inga planer på byta än iaf. Men jag inser om jag skulle arbeta med detta till pension så kommer jag inte få ut mycket i allmän samt tjänstepension så funderar på börja spara själv.

Men hur går man ens tillväga? Jag har otroligt lite intresse i aktier och fonder osv så jag funderar om man ska spara bara på swedbank där det är noll ränta eller om det finns nåt sparkonto som är enkelt som man inte behöver engagera sig i men som ändå ger lite mer utdelning än Swedbank?

Någon som har tips?

Att spara privat är klockrent så det tycker jag absolut du ska göra!

Om du har lite intresse av börsen så tycker jag att du borde handla några indexfonder! Skapa ett konto på Avanza eller Nordnet, det tar typ 2 minuter.
Att låta pengar ligga på ett vanligt konto utan ränta är inte bra då det inte bara står stilla utan även minskar i värde, du tappar 2% av värdet varje år pga inflation.

Sen ett spartips är att när du får lön och betalat alla räkningar så lägger du över den summan som ska sparas direkt.
Citera
2018-11-28, 17:37
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AquaRegia
Om du nu verkligen har 0 intresse och även 0 intresse för att skaffa ett intresse så skulle jag rekommendera att du öppnar ett konto på Avanza, sätter upp ett månadssparande i typ Avanza Auto 6 och glömmer bort det.
Bästa, enklaste och bekvämaste tipset. Kräver bara Bank-ID
https://www.avanza.se/bli-kund.html/...ra/identifiera
Citera
2018-11-28, 17:37
  #6
Medlem
Bra att sätta in/av en summa varje månad. I dåliga börstider får du fler fondandelar vilket betalar sig på sikt.
Citera
2018-11-29, 11:41
  #7
Medlem
Pudersockers avatar
Helt rätt tänkt! Håller med till 100% alla andra öppna Avanza, tar tre minuter. För å göra det lite roligare så sätt in tre tusen varje månad, en tusing på vardera Avanza auto 5, Avanza global samt Avanza Zero. Inte för att det behövs eller är bättre men kul å se vad som utvecklar sig bäst. Sen kan du köpa semla varje dag när du går i pension.
__________________
Senast redigerad av Pudersocker 2018-11-29 kl. 12:24.
Citera
2018-11-29, 13:45
  #8
Medlem
CC75s avatar
Du tänker helt rätt. Det är bra att börja tidigt med sitt sparande. De svar du har fått ovan är dessutom bra. Det förutsätter dock att du kan "hålla tassarna" borta från dessa pengar och inte gå dit och "nalla" när behov så finns. För mig i alla fall är det viktigt att skilja på sparande till pension och sparande till "allt annat". Ha således gärna ett annat sparande också (om du inte redan har det förstås).

// CC
Citera
2018-11-29, 17:35
  #9
Medlem
Istället för Avanza Auto så skulle jag föreslå Avanza Global. Det är sannolikt så att du får bäst avkastning i en ren aktiefond med så låg avgift som möjligt (tiondelar av en procent spelar stor roll när det är så lång tid). Värdet kommer gå både upp och ned genom åren men om du bara fortsätter månadssparandet i den billigaste globala aktieindexfonden så kommer du få fin avkastning. När du fyller 55 börjar du kika på att så sakta flytta över pengar till räntepapper istället, men det kan du lära dig om när det blir dags.

Läs gärna Småspararguidens tio budord.
Citera
2018-12-01, 13:41
  #10
Medlem
Pudersockers avatar
En sak som är bra att veta är att när du placerar på Avanza är inget skrivet i sten, du kan närsomhelst sälja å byta köpta fonder å köpa andra efter eget huvud precis som du vill, även köpa aktier eller spara på konto med ränta m m, valmöjligheterna är många, eller så gör man det busenkelt vilket man vill.
Citera
2018-12-09, 15:15
  #11
Medlem
japanskbruds avatar
är det bökigt eller dyrt att få ut pengarna från Avanza? t ex om jag får veta att jag dör av cancer inom ett halvår, och vill knarka upp allt ?
Citera
2018-12-09, 15:30
  #12
Medlem
Pudersockers avatar
Tar en till tre dar att sälja en fond och pengarna har du på din bank dagen efter. Kostar inget.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback