Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-28, 10:31
  #1
Medlem
RealRoastBeefs avatar
Såg att det inte fanns någon tråd om denna något komplexa koncern som tillverkar finpapper.

Tycker ARP ser intressant ut som turn around case. Man har börjat göra vinst igen och utdela. Massapriserna är höga men man har en hedge i detta då ARP äger 51% av aktierna i Rottneros som drar nytta av höga massapriser och stark dollar. Fina utdelningar som går in i koncernen m.a.o.

Går man på Avanzas infosida är P/E 6,3 , börsvärdet under 600milj och förra utdelningen var på 48 öre. Handlas just nu för under 8,50kr (här är det på sin plats att tillägga att bv på Rottneros är 1,6 mdsek och man äger halva, den egna verksamheten är rent krasst värd -200 miljoner trots vinst). ARP har en relativt hög skuldsättning.

Ägarförhållandena är sannolikt något som genererar dubier och frågetecken hos investerare och ARP har en inte helt oturbulent historia. Tycker nu att man verkar vara på rätt spår och gör sig av med olönsamma bruk samt effektiviserar verksamheten.

Hur ser panelen på caset som även handlas på polska börsen? Är industrin för osexig ? Tror papper står inför ett uppsving då problemet med all plast upptar mer och mer politiskt utrymme. Som jag förstår det har koncernen huvudkontor i Polen.

Jag äger aktier i bolaget.
Citera
2020-03-03, 18:25
  #2
Medlem
Bumpar denna.

Sitter och kikar på detta. PE just nu mindre än 3.

Hur räknar man börsvärdet när aktien ligger på både polsk och svensk lista, för så är det väl?

DI anger börsvärdet till 786 MSEK men är då polsklistade aktier inräknade??

Råttan är just nu värd lite drygt 1550 MSEK så APs ("apan"?) andel av Rottneros torde då vara ca 750 MSEK.

Jag skall rota lite vidare om varför värderingen är som ett skambud.
__________________
Senast redigerad av ZiggeZiggarett 2020-03-03 kl. 18:27.
Citera
2020-04-07, 11:33
  #3
Medlem
Drar Polen källskatt på denna aktie?

Med så hög utdelning vill man ju inte ha klydd med det.
Citera
2022-01-02, 00:46
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Drar Polen källskatt på denna aktie?

Med så hög utdelning vill man ju inte ha klydd med det.

Blev det köp på ARP?
Citera
2022-01-02, 12:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Drar Polen källskatt på denna aktie?

Med så hög utdelning vill man ju inte ha klydd med det.

Du köper ju Arctic på svenska börsen så någon källskatt blir det inte. Tror på denna. Den var en av mina större satsningar efter Covid raset. Har snitt pris någonstans mellan 9-10 kr/aktie. Tror fortfarande att den är riktigt prisvärd men köper inte mer då jag vill skaffa fler Scandi Standard istället just nu.
Citera
2022-01-02, 12:15
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kasstillvaro
Blev det köp på ARP?

Nej, det blev det aldrig. Det fanns så mycket annat att köpa.
Citera
2023-10-06, 16:15
  #7
Medlem
uzws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealRoastBeef
Såg att det inte fanns någon tråd om denna något komplexa koncern som tillverkar finpapper.

Tycker ARP ser intressant ut som turn around case. Man har börjat göra vinst igen och utdela. Massapriserna är höga men man har en hedge i detta då ARP äger 51% av aktierna i Rottneros som drar nytta av höga massapriser och stark dollar. Fina utdelningar som går in i koncernen m.a.o.

Går man på Avanzas infosida är P/E 6,3 , börsvärdet under 600milj och förra utdelningen var på 48 öre. Handlas just nu för under 8,50kr (här är det på sin plats att tillägga att bv på Rottneros är 1,6 mdsek och man äger halva, den egna verksamheten är rent krasst värd -200 miljoner trots vinst). ARP har en relativt hög skuldsättning.

Ägarförhållandena är sannolikt något som genererar dubier och frågetecken hos investerare och ARP har en inte helt oturbulent historia. Tycker nu att man verkar vara på rätt spår och gör sig av med olönsamma bruk samt effektiviserar verksamheten.

Hur ser panelen på caset som även handlas på polska börsen? Är industrin för osexig ? Tror papper står inför ett uppsving då problemet med all plast upptar mer och mer politiskt utrymme. Som jag förstår det har koncernen huvudkontor i Polen.

Jag äger aktier i bolaget.
Köpvärd?
Citera
2023-10-06, 18:18
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av uzw
Köpvärd?
Jag tycker det och ligger kvar med mitt innehav.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback