Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-28, 04:59
  #1
Medlem
Här och var läser jag om generationsföretag som inte har arvtagare, Vinnova och Tillväxtverket pratar i termer om 100 000 företag som inte hittar nya ägare.

Utöver Blocket, Objektvision vart hittar man specifikt dessa? Och vart hittar man människor som har ett bolag, med eller utan förbrukat aktiekapital och som bara vill bli av med bolaget? Borde finnas en rimlig marknad även för detta
Citera
2018-11-28, 10:59
  #2
Medlem
Det finns en hel del "tools" där filtreringar sannolikt kan ge dig det du söker. Visma, UC är några jag kommer på snabbt. Återkommer när jag har tillgång till de övriga jag känner till.
Citera
2018-11-28, 17:53
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Degenerated
Här och var läser jag om generationsföretag som inte har arvtagare, Vinnova och Tillväxtverket pratar i termer om 100 000 företag som inte hittar nya ägare.

Utöver Blocket, Objektvision vart hittar man specifikt dessa? Och vart hittar man människor som har ett bolag, med eller utan förbrukat aktiekapital och som bara vill bli av med bolaget? Borde finnas en rimlig marknad även för detta

Finns ju många företagsmäklare runt om i landet, kontakta dem med vad du söker så hamnar du på deras listor. Revisionsbyråer kan vara värda att kontakta för bolag som skall likvideras. Dock finns det en stor marknad för sk lagerbolag, dvs i princip bara ett orgnr som säljs vidare till någon som skall starta nytt. Googla lagerbolag!
Citera
2018-11-29, 00:03
  #4
Medlem
stort tack hörni! Ett bra led på vägen
Citera
2018-11-29, 10:17
  #5
Medlem
Då kommer en dum fråga.
Varför köpa ett befintligt företag istället för att starta ett eget?
Vad tjänar man på det?

/P
Citera
2018-11-29, 13:02
  #6
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Degenerated
Här och var läser jag om generationsföretag som inte har arvtagare, Vinnova och Tillväxtverket pratar i termer om 100 000 företag som inte hittar nya ägare.

Utöver Blocket, Objektvision vart hittar man specifikt dessa? Och vart hittar man människor som har ett bolag, med eller utan förbrukat aktiekapital och som bara vill bli av med bolaget? Borde finnas en rimlig marknad även för detta

Jag skulle säga att det absolut vanligaste är att mindre bolag som säljs aldrig kommer ut på marknadsplatser som ex Objektvision, utan att de köps upp av konkurrenter eller bolag som vill starta verksamhet/expandera inom den aktuella branschen.

Oftast har man bra koll på konkurrenterna inom sin egen bransch. Man känner till ägaren och vet när de närmar sig pensionsåldern. Man vet hur det går för bolaget, dels genom bokslut o.s.v, dels genom vad man hör av kunder, sina säljare o.s.v. Om företrädaren närmar sig pensionsåldern kan man ta kontakt och fråga hur de tänker, om de är intresserade av att sälja bolaget o.s.v. Jag ANTAR att du vill köpa bolag inom en viss bransch. Kolla in bolagen som finns i branschen och se om det är något som kan vara aktuellt för försäljning och ta kontakt med dem.

Visst kan du ta ut marknadslistor från ex UC, men det låter som ett onödigt brett söksätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Peran711
Då kommer en dum fråga.
Varför köpa ett befintligt företag istället för att starta ett eget?
Vad tjänar man på det?

/P

Det tar i normalfallet lång tid att bygga ett bolag. Du ska få in kunder, som ofta kan vara motvilliga att gå till ett helt nystartat bolag (speciellt om de inte har en tidigare relation till dig), du ska bygga en infrastruktur/administration o.s.v. Du har ofta stora kostnader i början med små eller obefintliga intäkter o.s.v.

Säg att du vill ha ett PR-företag som exempel. Ett lokalt PR-företag i din stad har tre anställda, omsätter 8 miljoner och tjänar en. Ägaren ska snart gå i pension och vill ha fem gånger årsvinsten för bolaget, d.v.s fem miljoner. Antingen köper du det bolaget. Ägaren får jobba kvar ett år enligt köpavtalet, så du kan lära dig av honom. Efter 5-6 år har du fått tillbaka pengarna och har nu ett bolag som tjänar en miljon om året och är värt fem (eller kanske tjänar 2 mill och är värt 10 om du är duktig).

Alternativet är att starta ett eget bolag i samma bransch. I början har du kostnader för hyra av lokal, inköp av nödvändiga dataprogram o.s.v. Du har stora omkostnader, men inga kunder än. Du börjar jaga kunder, men få vill byta eftersom de är nöjda med sin nuvarande leverantör. Efter ett år har du fått tillräckligt med kunder för att kunna gå break-even. Du jagar hela tiden nya kunder. År två tjänar du 200 tkr, men har för mycket att göra, så du måste anställa en medarbetare. Det är inte lätt att hitta någon, men till slut hittar du en person som du anställer. Kostnaden för medarbetaren är 600 tkr per år, så år 3 förlorar du 50 tkr.

Ja, du förstår. Ovan är ju bara exempel, men inom nästan alla branscher tar det TID att bygga en kundstock.
Citera
2018-11-30, 01:28
  #7
Medlem
Stämmer bra - det är, utöver det svåra med att generera kunder, också svårt att starta utan historik idag oavsett bransch. Säg att man ger sig in i byggbranschen så behövs verktyg och en tjänstebil - något som kan kräva initiala kostnader på upp mot kanske 200 000 (VW Caddie för 120 000kr och 80 000kr i verktyg) som exempel.

I ett nystartat bolag krävs det numera personlig borgen väldigt ofta, vilket i princip tar bort hela syftet med att starta ett AB och putta in ytterligare 50 000kr där. Ett bolag med fin historik brukar snarare vara ett handskak och en kopp kaffe så är saken klar.

I mitt specifika fall är jag ute efter två saker:
1. Har många bekanta som önskar att avsluta sina anställningar och bli egna. Tack vare nuvarande jobb så har de kapitalet (IT-gurus) men saknar friheten.
2. Personligen söker jag ett AB utan aktiekapital då jag redan har ett par bolag med bra värden i, och som jag vill göra till ett holdingbolag. Aktierna i de existerande bolagen går att anse som motsvarande de 50 000kr som krävs så för mig handlar det om att jag inte vill binda upp ytterligare pengar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback