Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-01-10, 14:08
  #13
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Vanlig tomatpuré.
Inte skogschampinjoner,
Kalv- eller hönsfond.

Tack. Blir till att handla det och laga jaeger sås till helgen.
Citera
2019-01-14, 19:06
  #14
Medlem
Bertil85s avatar
Nu har man lagat en egen Jaeger sås !

Bestående utav de ingredienser som går att läsa i tråden.

Den blev god. Fast liknande andra grädde + tomat baserade såser. = Har man ätit förr.

Hade hellre sett större champinjoner i såsen. Varför är champinjoner så små i butik ?
Allesammans en god sås utan att följa recept; bara smaka av.

Inget mer än att komma med !
__________________
Senast redigerad av Bertil85 2019-01-14 kl. 19:09.
Citera
2019-01-14, 19:16
  #15
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trewq
Njae... Inte enligt en tysk krögare som jag debatterade detta med i Pattaya under slutet av 90-talet. Han var mycket envis och betonade att en ÄKTA tysk jaegersås måste uppfylla i alla fall dessa två kriterier:

i. Ungefär samma recept som du gav, med tillägg att samtliga ingredienser är utbytbara förutom den som du inte har med, nämligen Jägermeister! Han förklarade vidare att en korrekt mängd är ungefär 1/10-del mängd i såsen som i kocken. Alltså om du vevar i 8 cl i såsen så är du tvungen att dricka 80 cl. Tysken sa därför att han blev så jävla förbannad när hans restauranggäster beställde denna rätt. Till slut vägrade han laga den eftersom han blev så jävla bakfull dagen efter!

ii. Samma tysk menade med bestämdhet att det är ett av de enskilt grövsta etikettsbrotten inom traditionell tysk matlagning att servera denna sås till något kött som inte är vilt, det vill säga fällt av en jägare. Alltså serverade han det endast till schnitzel av hjort, rådjur, hare, älg osv osv.
Nej det skulle smaka riktigt illa, så funkar det inte.
Citera
2019-01-14, 21:38
  #16
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Nu har man lagat en egen Jaeger sås !

Bestående utav de ingredienser som går att läsa i tråden.

Den blev god. Fast liknande andra grädde + tomat baserade såser. = Har man ätit förr.

Hade hellre sett större champinjoner i såsen. Varför är champinjoner så små i butik ?
Allesammans en god sås utan att följa recept; bara smaka av.

Inget mer än att komma med !

Kul att du provade, som du skriver är det egentligen bara en vanlig jävla tomatig champinjonsås.
Jag brukar hitta champinjoner av hyfsad storlek i min butik, men det kan variera en hel del.
Citera
2019-01-16, 15:58
  #17
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdec
Kul att du provade, som du skriver är det egentligen bara en vanlig jävla tomatig champinjonsås.
Jag brukar hitta champinjoner av hyfsad storlek i min butik, men det kan variera en hel del.

Tack.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback