Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-12-15, 22:22
  #145
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Du vet inte den avlidnes ålder.

Uskan är föremål för en arbetsrättslig utredning. Solklart att han/hon har misskött sitt arbete, och med sitt agerande troligen tagit död på en patient.
Nä,vet inte åldern, spekulerade bara!
Citera
2019-09-15, 22:11
  #146
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Finns andningsskydd och andningsmask. Tror du verkligen att undersköterskan inte hade kunskap om detta? Om du tror det, varför i så fall, det ingår i utbildningen. https://www.brandfast.nu/produkt/munskydd-for-hlr/

Edit:


Uppenbarligen inte, eftersom hon/han först ringde ambulans, men sedan trodde att personen dött. Kompetensbrist med andra ord.


Jag är själv HLR instruktör men även undersköterska (USK) och har utbildat många uskor. Även om jag personligen alltid utbildar i att använda pocketmask samt mask på nyckelknippa så vet jag många som aldrig fått denna typ av utbildning när de gått sin HLR utbildning. Att detta ingår är inte en självklarhet utan beror på vilken typ av HLR utb som du går.

På många boende så saknas även mycket akututrustning och allt för ofta vet personalen inte var den finns och ibland saknar helt kunskap i att använda den. Detta beror ofta på att man inte får regelbunden repetitionsutbildning.
Man ska även veta att HLR rådets riktlinjer säger att all sjukvårdspersonal skall gå en HLR repetitionsutbildning var 6e månad. Det är dock mycket sällsynt att kommunerna följer detta för sina anställda Undersköterskor samt sjuksköterskor. Oftast går det många år mellan utbildningarna.
__________________
Senast redigerad av johanmc99 2019-09-15 kl. 22:14.
Citera
2019-09-15, 22:48
  #147
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Passepartout
Kan detta vara orsaken?

Jag är själv Undersköterska och jobbar på en kommunal rehabavdelning jag ser allt för många undersköterskor som saknar basala kunskaper som tex. är helt naturliga för undersköterskor som pluggat samma utbildning på gymnasiet. Många som läst på distans kan inte ta något så pass basalt som ett manuellt blodtryck ( många av dessa är etniskt svenskar). Då vi är en rehabavdelning har vi mer sjukvård än tex. ett vanligt särskiltboende (äldreboende) detta gör också att man måste ställa högre krav på sina undersköterkor, vilket saknas i många fall. Detta har lett till att många duktiga undersköterskor har slutat.

Något som är ännu värre är att vi har många nyanlända som inte kan prata svenska som anställs som vårdbiträde. vilket många patienter tycker är väldigt jobbigt då dessa inte kan kommunicera med personalen, ofta blir det även svåra missförstånd. Dessa får allt ofta även medicindeligeringar då det saknas personal, vilket är en extremt stor patientrisk. Att de nyanlända inte kan tillräckligt bra svenska är även en risk då dessa inte kan förstå om en patient känner sig dålig och tex. påvisar symtom på stroke. Har varit med om allt för många gånger att man satt flera nyanlända på vårdboende helt själva utan verken utbildning eller erfarenhet av jobbet.
SKÄRMANDE
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback