Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2021-12-25, 21:17
  #325
Medlem
allt.o.ingets avatar
Det är inte att man är anonym på internet som är problemet. Problemet är att det finns okänt många anonyma människor som springer omkring ute i riktiga samhället. Men som vanligt vill man angripa budbäraren istället för att ta itu med problemet.
Citera
2022-04-22, 19:40
  #326
Medlem
Den är här nu!
Det polisen önskade, frivilligt, i början, sedan?
Det är en bra ide, men vem kommer bestämma över oss? Den som kontrollerar oss, förstås.
Det här är ett EU projekt som nu sjösätts i en stad i Italen.
Kinas sociala kredit system är här.
När blir det obligatoriskt för hela EU?
https://newsvoice.se/2022/04/italien...gital-planbok/
Citera
2022-04-22, 20:11
  #327
Medlem
Vanstyretstids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
Den är här nu!
Det polisen önskade, frivilligt, i början, sedan?
Det är en bra ide, men vem kommer bestämma över oss? Den som kontrollerar oss, förstås.
Det här är ett EU projekt som nu sjösätts i en stad i Italen.
Kinas sociala kredit system är här.
När blir det obligatoriskt för hela EU?
https://newsvoice.se/2022/04/italien...gital-planbok/

Ur läskigt, fy fan och så bedrägligt falska motiveringar när det själva verket är total kontroll.
Det kanske finns robotar, tävlings idioter som köper hela konceptet men för människor som är just människor blir det där helvete.
Citera
2022-05-17, 14:06
  #328
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
Den är här nu!
Det polisen önskade, frivilligt, i början, sedan?
Det är en bra ide, men vem kommer bestämma över oss? Den som kontrollerar oss, förstås.
Det här är ett EU projekt som nu sjösätts i en stad i Italen.
Kinas sociala kredit system är här.
När blir det obligatoriskt för hela EU?
https://newsvoice.se/2022/04/italien...gital-planbok/
Det där är diktaturfasoner och hör inte hemma i Sverige, där demokrati påstås råda. För i en demokrati har man yttrandefrihet och man har även rätten att vara anonym.
Citera
2022-05-22, 21:57
  #329
Medlem
Jag hoppas det går igenom. Det finns inga konsekvenser att ta som anonym. Bara att kolla vad som skrivs på Flashback. Ingen hade vågat stå för det om internet var icke anonymt.
Citera
2022-05-23, 10:26
  #330
Medlem
webslaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Jag hoppas det går igenom. Det finns inga konsekvenser att ta som anonym. Bara att kolla vad som skrivs på Flashback. Ingen hade vågat stå för det om internet var icke anonymt.

Det är ett väldigt bra argument för anonymitet, att det skyddar yttrandefriheten, så att människor vågar yttra sin åsikt.
Citera
2022-05-23, 10:39
  #331
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Jag hoppas det går igenom. Det finns inga konsekvenser att ta som anonym. Bara att kolla vad som skrivs på Flashback. Ingen hade vågat stå för det om internet var icke anonymt.

Fast det kanske är lätt för dig att säga om du tycker som majoriteten, eller befinner dig i anslutning till åsiktskorridoren?

Det här är verkligen ett argumemt som skjuter sig i foten. Se på Kina, Nordkorea eller Ryssland och samma sak gäller där...

Personligen tycker jag Sverige har helt sanslöst sjuka HMF lagar. Du kanske tycker något annat hindrar dig från att uttrycka dina tankar, i person. Om inte annat kanske du, beroende på intellektuell nivå, kan föreställa dig en dystopisk framtid i vilken du inte vill lägga det här ramverket?

Jag håller inte inne på min åsikter för att "jag inte står för dessa" utan för att jag anser att påföljderna är drakonska.. Om jag nu har så radikala åsikter.
Citera
2022-05-23, 11:01
  #332
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
Den är här nu!
Det polisen önskade, frivilligt, i början, sedan?
Det är en bra ide, men vem kommer bestämma över oss? Den som kontrollerar oss, förstås.
Det här är ett EU projekt som nu sjösätts i en stad i Italen.
Kinas sociala kredit system är här.
När blir det obligatoriskt för hela EU?
https://newsvoice.se/2022/04/italien...gital-planbok/
Det finns redan appar som ger dig pengar för att "panta" sopor av olika slag. Självklart måste du knyta appen till ditt bankkonto osv. Sopsortering är ju braaaaa och miljövänligt så det är det perfekta stället att börja på.
Citera
2022-05-23, 11:09
  #333
Medlem
TheJackets avatar
Som vanligt så skall hela samhället straffas pga det kriminella gör. Förespråkarna säger i samma andetag att kollektiv bestraffning är fel när det tex talas om att utvisa hela kriminella blattars familjer.
Citera
2022-05-23, 11:13
  #334
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Jag hoppas det går igenom. Det finns inga konsekvenser att ta som anonym. Bara att kolla vad som skrivs på Flashback. Ingen hade vågat stå för det om internet var icke anonymt.

Det är väl snarare det som man borde ifrågasätta, varför folk inte säger irl det som de skriver här. Själva Internets grundkoncept och första hörnsten är att ingen helt ska kunna kontrollera nätet och styra vad som skrivs, så detta är verkligen en stor grej de vill ge sig på.
Citera
2022-05-23, 16:10
  #335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wabbajacker
Fast det kanske är lätt för dig att säga om du tycker som majoriteten, eller befinner dig i anslutning till åsiktskorridoren?

Det här är verkligen ett argumemt som skjuter sig i foten. Se på Kina, Nordkorea eller Ryssland och samma sak gäller där...

Personligen tycker jag Sverige har helt sanslöst sjuka HMF lagar. Du kanske tycker något annat hindrar dig från att uttrycka dina tankar, i person. Om inte annat kanske du, beroende på intellektuell nivå, kan föreställa dig en dystopisk framtid i vilken du inte vill lägga det här ramverket?

Jag håller inte inne på min åsikter för att "jag inte står för dessa" utan för att jag anser att påföljderna är drakonska.. Om jag nu har så radikala åsikter.

Jag tror inte på censur. Människor får skriva/säga vad fan de vill men då ska de också kunna stå för det. Det är yttrandefrihet på riktigt. Internet är något nytt. Folk uttryckte sig utan problem i Sverige under 70 och 80 talen
Citera
2022-05-23, 20:42
  #336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Jag tror inte på censur.

Du tror inte att det förekommer en självcensur i vår vardag..? på arbetsplatser? I mötet med vården, skolan eller myndigheter? På begravningar?

Jag kanske känner för att diskutera ett samhällsproblem som skulle göra mig till persona non grata i andra sammanhang, enbart p.g.a. just den tidsanda som råder nu?

Citat:
Ursprungligen postat av jarrelka
Människor får skriva/säga vad fan de vill men då ska de också kunna stå för det. Det är yttrandefrihet på riktigt. Internet är något nytt. Folk uttryckte sig utan problem i Sverige under 70 och 80 talen

På 70 talet kunde du inte bli av med jobbet för den radikala uppfattningen att det bara finns två kön eller att hävda att biologisk genetik kan ha spelat en roll i varför vissa folk enbart byggt bajshyddor och andra palats.

Sen vet jag företagare som var med i socialdemokraterna utan att hysa dessa åsikter för det var enda sättet att inte bli totalt överkörd av styrande ordning. Kommunistsympatisörer blev registrerade(förmodligen ofta över något trivalt antikapitalistiskt påstående)

Du var även då så publik du ville vara när du satt på en krog och diskuterade kontroversiella ämnen. Då kunde du underhålla en konversation utan att vifta med ett ID kort där varje ord du yttrar över decennier skulle finnas lätt katalogiserat för diverse extrema grupper att nyttja.

Även om du nu tycker att maggan är King, alla som sa negerboll på ett fik 2017 ska bötfällas och står man inte upp för AlLas LiKa VäRdE som definerat 2022 ska man stenas ihjäl...

Så kan du någonstans föreställa dig att grunden du lägger inte är sund?

All politisk yttring, alla referenser till sexuell läggning.. Allt blir då tillgängligt. Alla kommer vara supersnälla och ingen kommer säga vad han eller hon tycker, varav jag nu kan säga att jag prioriterar det senare..

- Vilket naturligtvis du hade sluppit bevittna om du fick din internetutopia :P
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback