Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-27, 21:31
  #1
Medlem
Hej jag undrar om någon här skulle kunna hjälpa mig att komma på en anafor till mitt tal om klimatförändringarna. Jag tänkte avsluta med något klyschigt som ett bra avslut och tänkte mig något i stil med "tillsammans kan vi stoppa klimathotet.... tillsammans kan vi... tillsammans kan vi" osv
Någon som har något föslag?
Citera
2018-11-27, 21:41
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Supercindy
Hej jag undrar om någon här skulle kunna hjälpa mig att komma på en anafor till mitt tal om klimatförändringarna. Jag tänkte avsluta med något klyschigt som ett bra avslut och tänkte mig något i stil med "tillsammans kan vi stoppa klimathotet.... tillsammans kan vi... tillsammans kan vi" osv
Någon som har något föslag?
Är inte så retorisk tränad. Så jag har tyvärr inte så många tips jag kan ge dig. Men ta och kolla på några gamla tal om klimatet och försök att snappa up några hoppfulla nyckelord och arbeta utifrån dem.

Lycka till!
Citera
2018-11-27, 22:00
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flummakarn
Är inte så retorisk tränad. Så jag har tyvärr inte så många tips jag kan ge dig. Men ta och kolla på några gamla tal om klimatet och försök att snappa up några hoppfulla nyckelord och arbeta utifrån dem.

Lycka till!


Ja jag har försökt men hittar verkligen inget haha, men får väl leta vidare
Citera
2018-11-27, 22:32
  #4
Medlem
TS, du får ju fylla i sig själv i den anaforiska repetitionsstrukturen Det är det intressanta/kreativa med att uttrycka sig. Du vill väl, i jämförelse, inte att andra skall fylla i dina metaforiska strukturer?

__________________
Senast redigerad av MyBestEnema 2018-11-27 kl. 22:37. Anledning: ordval
Citera
2018-11-27, 23:52
  #5
Medlem
Ett sätt är väl att fråga lyssnarna, eller be dem fundera på vad de tror om framtiden utifrån ditt tal.
Kan bli en intressant anafor..
Citera
2018-11-28, 00:25
  #6
Medlem
Bactrianuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supercindy
Hej jag undrar om någon här skulle kunna hjälpa mig att komma på en anafor till mitt tal om klimatförändringarna.

Något åt det här hållet, kanske?
Citat:
Somliga påstår att klimatändringarna bara är naturliga variationer. Kanske har de rent av rätt. Men vågar vi chansa på det? Andra hävdar att vi är på väg in i en period med nästan inga solfläckar, ett Maunders minimum, som förra gången gav oss en liten istid, och att vi därför skall vara glada för all uppvärmning vi lyckats åstadkomma som motvikt. Det kan hända att det stämmer, även om sånt är svårt att förutspå. Men vågar vi chansa på det? Ytterligare andra säger att klimatändringar är något som bara kommer att drabba folk på annat håll, medan vi på våra kalla breddgrader bara gynnas, med skönare väder och bättre skördar. Det låter ju hoppfullt, om än lite egoistiskt. Men vågar vi chansa på det?

Vi vet att en stor mängd klimatforskare varnar för rent katastrofala konsekvenser om vi inte får bukt med utsläppen av växthusgaser. Vi vet att trenden fortfarande pekar åt fel håll och varningarna från experterna blir allt mer desperata. Att göra något åt problemet skulle kosta mycket kraft och pengar. Att inte göra något skulle enligt en stor majoritet av klimatforskarna kunna kosta oss hela världen. Visst, de kan ju ha fel allihop. Men vågar vi verkligen chansa på det?
Citera
2018-11-28, 07:05
  #7
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
0.01.

Rubriktillägg i förtydligande syfte.

/Mod.
Citera
2018-11-29, 18:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bactrianus
Något åt det här hållet, kanske?
Tack så mycket, det var precis det jag sökte efter
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback